هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

آنجایی که چشم‌ها از حرکت دست‌ها عقب می‌ماند

آنجایی که چشم‌ها از حرکت دست‌ها عقب می‌ماند



 

افق کویر: خودتان را معرفی کنید.
زهرا قائمی هستم از بافق،جای تعجب است که مردم صنایع دستی بافق را خوب نمی‌شناسند.
افق کویر: با چه هدفی در این نمایشگاه شرکت کردید؟
از سال ۸۴ وارد رشته ی حصیر بافی شدم؛ با توجه به این که علاقه ی زیاد به کارهای هنری داشتم، هدف اصلی ام، معرفی صنایع دستی بافق است؛ با توجه به این که امسال بافق شهر ملی حصیر شده و چند سالی بود که در نمایشگاه های مختلف شرکت کردم؛ ولی هنوز هر جا می رفتیم، می گفتند؛ مگر استان یزد حصیر دارد و این جای تعجب است که مردم صنایع دستی بافق را خوب نمی شناسند.
افق کویر: چه محصولاتی را عرضه می‌کنید؟
محصولات حصیری تهیه شده با برگ نخل، جا شکلاتی، زیرگلدانی،بادبزن،جارو،حصیر،جعبه های هدیه و غیره… در منطقه بافق به علت فراوانی درختان نخل، هنر صنعت حصیر بافی به موازات شغل کشاورزی رواج یافته است و انواع سبد‌ها، محصولات کاربردی و زیرانداز‌ها با برگ(مغ) درختان خرما تولید می‌شود. در گذشته هم حصیر بافی بافق، به عنوان حرفه اصلی مردم مطرح بود و همواره کشاورزان به این حرفه به عنوان کار جانبی در نظر می‌گرفتند و برخی بانوان اکنون از درآمد مختصر آن به گردش چرخ اقتصاد خانواده کمک می‌کنند و امروزه محصول حصیربافی بافق به عنوان یک هنر و صنعت در اغلب مناطق ایران شناخته شده است و مردم این حرفه و محصولات آن را دوست دارند و استقبال می کنند. مردم این منطقه سنت حصیربافی را که از پدران و مادرانشان به یادگار مانده است همچنان زنده نگه داشتند و امروزه این سبک و سنت عنوان صنایع دستی را به خود گرفته و معروف شده است. اهمیت فرهنگی و اقتصادی محصول حصیر باعث شده است در سال‌های اخیر تولید کنندگان فعال در بافق توجه ویژه‌ای به این هنر صنعت داشته باشند.
افق کویر: آیا این محصول بومی بافق است؟
بله و از اینکه حصیر بافی در سنوات گذشته هم در بافق رواج داشته است ما تمام تلاش خود را برای حفظ و نگهداری این سنت و هنر زیبا خواهیم کرد تا فراموش نشود و منبع درآمد خوبی برای اهالی این منطقه باشد. نخل، درخت پر برکتی است و هیچ قسمت آن دور ریختنی نیست؛ علاوه براینکه می‌توان از محصول آن برای صادرات و رونق اقتصادی استفاده کرد، صنایع دستی آن نیز می‌تواند صنعت گردشگری و اقتصادی منطقه را رونق ببخشد.
افق کویر: چند سال است که این محصولات را تولید می کنید؟
از سال ۸۴ شروع به کار کردم
افق کویر: با همکاری چند نفر و چه افرادی؟
حدود ۲۰نفر، افرادی که از قدیم حصیر بافی می کردند و این هنر را بخوبی بلد هستند و انجام می دهند.
افق کویر: تا حالا در چند نمایشگاه شرکت کردید؟
بیش از ۵۰ نمایشگاه، من در نمایشگاهای تهران و یزد شرکت کردم و نمایشگاهای استانهای اطراف هم رفتم؛مثل نمایشگاه بیرجند ،زرند و …
افق کویر: چه کسانی مراجعه کنندگان به غرفه شما هستند؟
اکثریت مردم مراجعه کننده هستند؛ مخصوصا کسانی که به محصولات سنتی مثل بادبزن و حصیربافی علاقمند باشند و خدا را شکر استقبال خوب بوده و مردم از محصولاتی که عرضه کردیم خوششان آمده است.
افق کویر: برای افرادی که تمایل دارند در نمایشگاهها غرفه داشته باشند چه پیشنهادی دارید؟
تمام نسل ها مشتریهای ما هستند؛ ولی با توجه به این که چند سالی هست از حصیر استقبال زیادی می شد جوانان بیشتر استقبال می کنند و از این محصولات خوششان می آید.
مرشدزاده، بانوی بافقی، بیش از ۴۰ سال سن دارد و از وقتی یادش می‌آید در زمینه محصولات حصیربافی فعال بوده است. حصیر بافی ، هنری که تار و پودش به نخل های بافق گِره خورده است
دستان توانای حصیربافان با مهارت خاصی سفره، کلاه، زنبیل و بادبزن را می‌بافد تا جایی که چشم‌ها از حرکت دست‌ها عقب می‌ماند.
قائمی، بانوی بافقی، در مصاحبه با خبرنگار افق کویر می گوید: در قدیم اکثریت مردم بافق در زمینه حصیربافی فعال بودند و از این راه امرار معاش می‌کردند و اکنون نیزعده ای حصیر‌های بافته شده را به مناطق مختلف کشور ارسال می‌کنند.وی مواد اولیه حصیر بافی را برگ درخت خرما عنوان می کند.
محصولات حصیر بافق علاوه برجنبه های مصرفی، انعکاس دهنده ی فرهنگ روحیات و بخشی از هویت مردم این شهرستان است.
با شناسایی جنبه های مختلف این صنعت و تعیین نقاط ضعف و قوت آن می توان در مسیر حفاظت، رونق و توسعه پایدار، گام های موثری برداشت و برای بازارهای بعد؛ هم اکنون اندیشید.
هنرمندان شهرستان بافق همچنین از محصولات و تنه نخل نیز؛ برخی دیگر دست ساخته‌های زیبا نیز تولید می‌کنند که در کنار سایر محصولات نامبرده شده سوغاتی زیبا و مناسبی برای مسافرین این شهرستان است.
بسیاری از صنایع دستی و دست ساخته‌های شهرستان بافق اکنون به استان‌های همجوار و برخی شهرهای سراسر کشور ارسال می‌گردد.

 

یزد- معصومه فلاحتی
خبرنگار هفته نامه افق کویر