هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

انتظارات مردم از شوراها

انتظارات مردم از شوراها



الهام نصیرزاده| به گزارش هفته نامه افق کویر، در راستای مشارکت توده مردم مسلمان ایران در تعیین سرنوشت خویش، امام خمینی(ره) در نهم اردیبهشت ماه 1358، فرمان تاریخی خویش را مبنی بر تثبیت حاکمیت ملت ایران بر سرنوشت خویش و تشکیل شوراهای اسلامی به شورای انقلاب، اعلام کرد: هفته نامه افق کویر به بهانه 9 اردیبهشت ماه و در پیش داشتن انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا در 29 اردیبهشت ماه سالجاری گفتگویی با جمعی از شهروندان انجام داده است؛ شایان ذکر است افراد مصاحبه شونده تمایلی به درج نام و سمت خود در هفته نامه نداشتند.
"علیرضا- ن" 36 ساله، پیرامون انتظار خود از افرادی که به عنوان شورای شهر انتخاب می شوند گفت:  آنچه از شورای شهر انتظار می‌رود، به کارگیری تجربیات خوب و بد به دست آمده در دوره‌های قبلی شورا و کمک به پیشرفت همه جانبه و ارائه سطح برتر و بالاتر از خدمات به شهروندان است.
 یکی از رؤسای ادارات در این باره گفت: اعضای شورا از برای انتخاب بهترین گزینه ممکن و شایسته باید با مطالعه و بررسی گزینه‌های برتر بر اساس یک چارچوب و اصول تعریف شده اقدام و به دور از نگاه‌های حزب گرایی،سیاسی و محلی و براساس توانمندی‌های ذاتی افراد و برنامه وی برای شهر دست به انتخاب شهردار بزنند؛ متأسفانه قوانین موجود و عدم انطباق وظایف و مسئولیت‌های شوراها با اختیارات قانونی آنها زمینه‌ساز مشکلات متعددی شده است.
"کاظم خواجه بافقی" گفت: اگر افرادی که در پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر به عنوان نماینده مردم در شورای اسلامی شهر انتخاب می شوند از مثلث تعهد، تخصص و تجربه برخوردار باشند شاهد شکوفایی شهر و عملکرد خوب نماینده های مردم خواهیم بود. 
وی افزود: تجربه و گذر زمان ثابت نموده که در هر دوره مردم از یکی از این سه ویژگی غافل شده و از شاخصه های دیگری چون دسته بندی سیاسی و جناحی و محله ای در انتخاب نماینده بهره گرفته اند در آن دوره 4ساله توسعه شهری و آینده گری مبلمان شهری به فراموشی و تنها به امور جاری شهر که در دید مردم می باشد بسنده نموده اند و در این دوره "دوره چهارم "شورای اسلامی شهرمان از این معضل مستثنی نبود و به دلیل فقدان تخصص های لازم در امر شهرسازی و بها دادن به دید اقتصادی با مشکلاتی همراه بوده است؛ البته شهرداری اخیراً فعالیت های خوبی داشته است که درخور تحسین است.
وی تصریح کرد: همشهریان وقوف کامل دارند که پس از گذشت 20 سال از اجرای طرح ساماندهی بلوار وحشی بافقی، اکنون شاهد افتتاح یک طرف باند بلوار وحشی بافقی پیچ در پیج در پیچ آنهم در مرکز شهر در مجاورت میدان امام زاده عبدا...(ع) که چشم و چراغ شهر محسوب می گردد هستیم؛ اگر واقعاً این طرح با این سبک، قابل اجرا بود پس چرا دوره های قبلی اجرا ننمودند؟! دلیل آن به گواه صاحب نظران و خبرگان تعدیل بخشی از عرض زمین بلوار وحشی بافقی و تعدیل عرض کوچه قبلی و واگذاری به مغازه داران می باشد؛ درصورتیکه یا اصلاً زمینی واگذار نمی شد یا لااقل 6 متر عمق مغازه ها کمتر واگذار می شد تا این نابسامانی پدیدار نگردد. آیا به نظر بعضی از این بزرگواران، مردم بعد از گذشت حدود 20 سال صبر و انتظار استحقاق داشتن بلواری مستقیم در ادامه مجسمه وحشی بافقی تا میدان امامزاده را نداشتند؟! به هرحال ما باید در روز 29/2/96 با حضوری پرشور در انتخابات نمایندگانی اصلح را انتخاب نمائیم تا ان شاا... شاهد اعضای شورای متخصص، متعهد و کار آمد باشیم تا به آبادانی شهر همت و در جهت رفع این قبیل معضلات گام و قدم بردارند. 
 در ادامه بانویی 38 ساله گفت: شورا در برابر تک تک شهروندان مسئول است؛ چگونه است که زمان رأی گیری وعده می دهند؛ اما پس از انتخابات همه وعده و وعیدهایی که به مردم می دهند را به فراموشی می سپارند؛ آیا هدفشان تنها جمع آوری رأی می باشد!
محمدعلی پیرمردی 80ساله گفت: هر کدام از مسئولین نباید مسئولیت خود را به دیگری محول کنند و به امید دیگری بنشینند باید جدی در رابطه با مشکلات پیگیری کنند و کارها را نیمه تمام نگذارند. 
یکی از جوانان شاغل در شرکت سنگ آهن گفت: چه شورای حال چه آینده باید پیگیر عوارض سنگ آهن و معادن باشند نه اینکه از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنند تمام مشکلات شهروندان به گردن اعضای شوراست آنها نماینده مردم شهر هستند. 
"سعیده-ف" بانویی فرهنگی اظهار داشت: انتخابات شورا از زمانی که به یاد داریم همیشه محله گرایی بوده است، نباید اینگونه باشد و بیکاری بدترین معضل هر شهر است.افرادی که انتخاب می شوند  فکری اساسی برای این مسئله مهم و حیاتی بردارند.
وی افزود: یکی از بزرگترین انتظارات مردم از اعضای شورا انتخاب شهرداری کارآمد و دلسوز است منتخبین مردم برای ابقا یا انتخاب یک شهردار در معرض امتحان الهی قرار دارند و مردم چگونگی و شفافیت انتخاب شهردار را رصد و تعقیب می‌کنند.
علیرضا فتاحی در رابطه با عملکرد شورای شهر گفت: افرادی که شهامت دارند باید کاندید شوند تا بتوانند با مسئولین رو راست باشند. ما شنیده ایم که شورای حال جهت بررسی یکسری مشکلات از سوی چندین ارگان فراخوانده شده اند حرف ما مردم این است که اگر می توانند در برابرشان ایستادگی کنند بمانند در غیر اینصورت استعفا بدهند.
"محمد-ر" گفت: لازمه موفقیت شورا در رسیدن به بالاترین اندازه رضایتمندی مردم، وجود یک مجموعه از افراد با تجربه و متعهد در کنار شهردار منتخب است. مدیریت شهری موفق نیازمند همکاری،‌ هماهنگی و همدلی شورا و شهرداری خواهد بود.
وی افزود: یکی از شروط اصلی خدمتگزاری صادقانه به مردم پرهیز از تمایلات جناحی و حزبی است. آگاهی از نیازها و دغدغه‌های جاری شهروندان از مقدمات تحول یک شهر است. 
"ح-طالعی" گفت: انتظار ما رأی‌دهندگان از اعضای شورا این است که شورای جدید باید به صورت روشن طی یک گزارش جامع اقدامات انجام شده و نواقص احتمالی را به شهروندان اعلام نماید مردم توقع دارند شورا از منفی‌گری به اقدامات گذشته پرهیز نموده و صرفاً نقد و انتقاد از دریچه کارشناسی به مسائل شهری مطرح گردد.