هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

انتخاب یوز آسیایی به عنوان نماد جشنواره فیلم یزد

انتخاب یوز آسیایی به عنوان نماد جشنواره فیلم یزد



«زهرا السادات طباطبایی» در گفت‌و‌گو با ایسنا، با بیان به طور معمول جشنواره‌ها یک عنصر را به عنوان سمبل خود انتخاب میکنند، اظهار کرد: یوزآسیایی به عنوان سمبل جشنواره فیلم یزد انتخاب شده است. 
وی با اشاره به این‌که شهرستان بافق یزد یکی از زادگاه‌های یوز پلنگ آسیایی(ایرانی)بوده است،‌ افزود: ما سعی کردیم با برگزاری این جشنواره و انتخاب یوز آسیایی به عنوان نماد جشنواره به اقشار مختلف مردم استان و کشور وضعیت بحرانی بقای یوز رو یادآوری کنیم. 
دبیر هنری جشنواره فیلم یزد توجه بیش از پیش به بقای یوز آسیایی را از جمله اهداف انتخاب این نماد در جشنواره دانست و بیان کرد: امیدواریم بعد از برگزاری جشنواره فیلم یزد هنرمندان دعوت شده سفیران حفاظت از این گونه ارزشمند جانوری در کشور شوند. 
طباطبایی با اشاره به نقش فعالیت‌های هنری و خبری در ترویج فرهنگ حفاظت از گونه‌های حیوانی و گیاهی،‌ گفت:‌ هنرمندان مسئولیتی بیش از بقیه مردم در قبال حفاظت از ظرفیت‌های زیست محیطی ندارند. 
طباطبایی در ادامه تنگانگی زندگی یوز بین مردمان در گذشته را از دیگر دلایل انتخاب این گونه جانوری به عنوان نماد جشنواره فیلم یزد دانست و بیان کرد:‌ این تنگانگی زندگی مردم یزد با یوز تا جایی بوده که در این شهر محله‌ای به نام یوزداران که همان محله تاریخی فهادان است ایجاد شده است. 
وی در مورد دلیل نامگذاری محله فهادان به نام یوزداران، گفت: با توجه به اسناد تاریخی، سلطان قطب الدین بن عزرالدین لنگر که در آن زمان حاکم شهر بوده علاقه شدیدی به نگهداری یوز داشته و در محل زندگی خود از آنها نگهداری می‌کرده است و دیگر مردم این منطقه هم به پیروی از حاکم یوز را به عنوان حیوان دست آموز و خانگی در محل زندگی خود نگهداری می کردند، به همین دلیل در گذشته به محله فهادان فعلی محله یوزداران می‌گفتند. 
این مقام مسئول افزود: در نقوش قالی و نقاشی‌های شکارگاه یکی از حیوانات مهم و دست آموز حاکم و پادشاه همواره یوز بوده است، ولی متأسفانه مردم امروز فراموش کردند که یوز تنها یک نقش ترسیمی نبوده بلکه حیوانی واقعی بوده که به دلیل عدم توجه مردم، امروزه به یک نقش تاریخی تبدیل شده است. 
طباطبایی در پایان گفت:‌ بی‌مهری نسبت به یوز تا جایی ادامه پیدا کرده است که در شهرستان بافق که روزی قلمرو و زادگاهشان بوده، بنا به گفته مسئولان در حال حاضر فقط سه قلاده یوز وجود دارد.