هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

آموزش و پرورش دیپلم فلج تحویل می دهد

آموزش و پرورش دیپلم فلج تحویل می دهد


حجت الاسلام قرائتی مطرح کرد:

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محسن قرائتی ظهر دوشنبه در دیدار با دانشگاهیان دانشگاه لرستان با بیان اینکه درسی ارزش دارد که با اخلاق، تربیت و تزکیه همراه باشد و اظهار داشت: خداوند در قرآن می فرماید «اقراء بسم ربک» و مشکل دنیا این است که به اقراء یعنی درس خواندن توجه داشته ولی به بسم ربک توجه ندارند لذا نتیجه آن ساخت هواپیما و بمباران یمن است. وی بیان داشت: باید این واقعیت را پذیرفت که هر کشوری تعداد دانشگاهایش بیشتر باشد آمار فساد در آن بالاتر است و هرچه سطح تحصیلات انسان بالاتر رفته و باسوادتر می شود نسبت به قبل پرخاشگرتر و بی ادب تر می شود.

عدم توجه به ایمان در علم آموزی

رئیس ستاد اقامه نماز کشور عدم توجه به ایمان در علم آموزی را مشکل اصلی کشورهای دنیا خواند و افزود: درس باید همراه ایمان با باشد در غیر اینصورت سودی ندارد همان طور که سوزن از نخ نمی تواند جدا باشد. حجت الاسلام قرائتی با بیان این مطلب که انسان هیچگاه از تحصیل فارغ نمی شود اظهار داشت: وقتی پیامبران هیچگاه از تحصیل فارغ نشدند ما با خواندن چند کتاب چگونه می توانیم از آموختن تحصیل فارغ شویم لذا ما هیچگاه فارغ التحصیل نمی شویم. وی با تاکید بر اینکه انسان هرگز نباید به درس خود مغرور شود عنوان کرد: استاد و شاگرد باید مواظب باشند سر کلاس وقت خود را صرف چیزهای بیخودی نکنند چرا که بسیاری از علم هایی که می آموزیم فایده ندارد یعنی اگر برخی درس ها را هم نخوانیم به جایی بر نمی خورد. رئیس ستاد اقامه نماز کشور با بیان اینکه انسان هر چه می خواند باید چهار شرط داشته باشد اضافه کرد: آن چیزی که ما می خوانیم یا باید واجب باشد یا مستحب و یا باید بتواند مشکل جامعه را حل کند و یا حداقل بتواند مشکل فردی را حل کند.

حجت الاسلام قرائتی با تاکید بر اینکه ریشه درس ها بایستی مفید باشد ادامه داد: هر کس گفت ما نسل فرهیخته ای هستیم باور نکنید چرا که قرآن می فرماید «وما اوتیتم من العلم الا قلیلا» و همچنین علامه طباطبایی می گوید که انسان هر چه باسواد تر بشود می فهمد که بیسواد است.

آموزش و پرورش دیپلم فلج تحویل جامعه می دهد وی با بیان اینکه هر که خود را باسواد بداند معلوم است که نمی داند بی سواد است و افزود: در دیداری که چند روز پیش با وزیر آموزش و پرورش داشتم به او گفتم آموزش و پرورش ما دیپلم فلج تحویل جامعه می دهد و دانشگاه ها نیز لیسانس فلج چرا که حدود هشت میلیون لیسانس در کشور وجود دارد که بیکار هستند. رئیس ستاد اقامه نماز کشور یادآور شد: اگر دیپلم یا لیسانس ما هنری یاد می گرفت بهتر بود چرا که اگر نمی توانست در جایی استخدام شود می توانست از هنر خود استفاده کند و ازدواج و تشکیل خانواده عقب نمی افتاد. حجت الاسلام قرائتی عنوان کرد: من سی سال معاون وزیر بودم و سه فرزند لیسانس دارم یکی از آن ها استخدام دولتی نشده است لذا شغل دولتی نیست و جوانان نباید منتظر استخدام شدن باشند و بگویند چون لیسانس دارم هر کاری نمی کنم.

مخالف ازدواج دانشجویی و موافق ازدواج دبیرستانی هستم

وی با بیان اینکه من مخالف ازدواج دانشجویی بوده و طرفدار ازدواج دبیرستانی ها هستم اظهار داشت: پسر از ۱۷ سالگی زن می خواهد و دختر نیز از دوران راهنمایی شوهر می خواهد اگر شرایط ازدواج آن ها فراهم نشود دچار مشکل خواهند شد و در شبکه های اینترنتی و ماهواره و ... که هیچ چیز مخفی نیست خیلی چیزها را می بینند. رئیس ستاد اقامه نماز کشور ازدواج را سومین نیاز انسان بعد از اکسیژن و نان و آب دانست و افزود: حتی پیرزن هم به ازدواج نیاز دارد بطوریکه شهرداری تهران با انجام یک مشاوره دریافت که ۱۴ هزار پیرمرد و پیرزن در این شهر به علت نداشتن همدم و هم زبان دچار بیماری افسردگی شده اند. حجت الاسلام قرائتی با تاکید بر اینکه پدر و مادرها نباید ازدواج فرزندان را عقب انداخته و بگویند بعد از گرفتن لیسانس و فوق لیسانس ازدواج کنید عنوان کرد: این عمل مانند این است که به فرد تشنه بگویی بعدا به تو آب می دهم لذا دلیل ندارد ازدواج جوانان را بخاطر ادامه تحصیل عقب بیندازد.

رابطه استاد و شاگرد باید عاطفی باشد

وی با بیان اینکه رابطه استاد و شاگرد بایستی عاطفی باشد و به ذکر چند مثال در این باره از جمله تراشیدن موی سر معلم مریوانی برای همدردی با شاگرد خود اشاره کرد و افزود: گاهی شاگرد در افکار گوناگون در حال غرق شدن است و یا دچار مشکلی شده، لذا لازم است استاد با شاگردش خصوصی صحبت کند. رئیس ستاد اقامه نماز کشور با بیان اینکه کلیدی ترین حرف به اساتید این است که به کلاس عمومی اکتفا نکنید ادامه داد: سخنرانی عمومی تاثیر چندانی ندارد و گفتگوی تن به تن ارزش و تاثیری بیش از سخنرانی و گفتگوی عمومی است. حجت الاسلام قرائتی با تاکید بر اینکه اساتید باید به شبهات اعتقادی شاگرد خود پاسخ دهند اضافه کرد: برخی افراد از برخی نعمت ها بی بهره هستند ولی خداوند استعدادهای دیگری در درون آن ها قرار داده است به عنوان مثال من شاید یک استاد موفق باشم ولی روضه خوان خوبی نیستم زیرا نمی توانم مردم را به گریه درآورم.

از خرافات نحس بودن عدد ۱۳ تا کم بودن یک دنده زن از مرد

وی با اشاره به اینکه چه کسی گفته است هر که دانشگاه رفت خوشبخت می شودو هرکس در کنکور رد شد بدبخت می شود و بیان داشت: خیلی از تحصیلکرده ها زندگیشان با مشکلات زیادی مواجه است و خیلی دانشگاه نرفته ها زندگی شیرینی دارند به عنوان مثال من شش کلاس بیشتر درس نخوانده ام ولی چهار کتابم در دانشگاه ها تدریس می شود. رئیس ستاد اقامه نماز کشور با بیان اینکه ما دچار مشکل اعتقادی هستیم عنوان کرد: برخی ها فکر می کنند با ازدواج کردن نمی توانند مخارج زندگی را تامین کنند که این به معنای سوء ظن به خداست در پاسخ به این افراد باید گفت چگونه خدا روزی تو را وقتی یک نفر هستی تامین می کند. حجت الاسلام قرائتی وجود خرافات را در جامعه زیاد دانست و اضافه کرد: خرافات زیادی از جمله نحس بودن عدد ۱۳، کم بودن یک دنده زن نسبت به مرد، از دنده چپ پا شدن و ... وارد فرهنگ ما شده است. وی افزود: جوانان ما نباید منتظر باشند دولت زمینه اشتغال آن ها را فراهم کند چرا که هیچ دولتی نمی تواند مشکل اشتغال جامعه را حل کند حتی اگر تمام کارمندان دولت بازنشست شوند لذا بایستی جوانان به سراغ یادگیری یک هنر بروند.

لقمه حرام در شکم مانند گربه مرده در استخر است

رئیس ستاد اقامه نماز کشور خطاب به دانشجویان و اساتید دانشگاه لرستان گفت: به نماز خیلی عنایت کنید و آن را ترک نکنید چرا که خیلی ها در دوران دبیرستان نماز می خوانند ولی وارد دانشگاه شدند دیگر نمی خوانند لذا لازم است در دانشگاه ها هر دانشجو یک کتاب مربوط به نماز را بخواند تا با فلسفه خواندن نماز و معانی آن آشنا شوند. حجت الاسلام قرائتی تصریح کرد: برخی ها با مطرح کردن این موضوع که در اسلام هرکس دزدی کند دستش را قطع می کنند سعی دارند به جوانان بگویند اسلام دارای قوانین خشنی است و با این کار باعث به وجود آمدن شبهاتی برای جوانان می شوند. وی ادامه داد: این در حالی است که در اسلام هر کس دزدی کند برای قطع کردن دست او ۲۶ شرط لازم است ولی جوانان ما به دلیل ناآگاهی از این موضوع گمان می کنند اسلام قوانین خشنی دارد.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور وجود لقمه حرام را در شکم مانند گربه مرده در استخر دانست و افزود: لقمه حرام در نسل انسان هم اثر می گذارد لذا مواظب لقمه حرام باشید و کم فروشی نکنید. حجت الاسلا قرائتی بر ضرورت حفظ حجاب تاکید کرد و گفت: جوانی که برای درس خواندن وارد دانشگاه می شود وقتی با یک دختر آرایش کرده مواجه می شود حواسش پرت شده و همه توجهش به سمت او جلب می شود لذا آن خانم با آرایش خود به جوان ضربه می زند. وی افزود: من نمی گویم زن ها باید حتما چادر بپوشد ولی نباید جوری در جامعه حاضر شوند که چشم طمع دنبال آن ها بوده و باعث جلب توجه دیگران شوند.

مثال حجت الاسلام قرائتی در مورد آرایش زنان

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با طرح این پرسش که آیا در کره زمین زنی وجود دارد که حاضر باشد شوهرش ۹۸ درصد او را دوست داشته باشد و تنها دو درصد زن دیگری را دوست داشته باشد با پاسخ منفی خانم ها مواجه شد و گفت: حال که اینطور است پس چرا زنان با آرایش وارد خیابان شده و خود را نشان می دهند آیا این کار بدین معنی نیست که تمایل دارند نظر دیگران به آن ها جلب شود. حجت الاسلام قرائتی با یادآوری اینکه قاطی شدن دختر و پسر به هر دو آن ها ضربه علمی وارد می کند بیان داشت: حتی وجود پرده گلدار جلوی فرد نمازگزار حواس او را پرت می کند پس چگونه زن آرایش کرده هواس مرد را پرت نمی کند.

وی بر شکرگزاری از نعمت های خداوند تاکید کرد و گفت: لازم است که همه حداقل هفته ای یک کتاب را مطالعه کنیم و به همان اندازه که هوای خرم آباد از اهواز خنک تر است برای شکرگذاری از این نعمت لازم است که تعداد باسوادهای خرم آباد بیشتر از اهواز باشد. رئیس ستاد اقامه نماز کشور ورزش کردن را برای همه لازم و ضروری دانست و افزود: اسلام همه را به روی آوردن به ورزش های کاربردی مانند تیراندازی، شنا و سوارکاری دعوت می کند لذا بایستی ورزشی را دنیال کرد که برای دفاع از کشور مفید باشد.