هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

آموزش عیب یابی و تعمیر کامپیوتر (قسمت پنجم)

آموزش عیب یابی و تعمیر کامپیوتر (قسمت پنجم)



 
بوق های کامپیوتر
اگر در هنگام روشن کردن رایانه صدای بوقهای ممتد یا چند بوق منقطع را شنیدید، به آسانی از کنار آنها نگذرید؛ چون رایانه سعی دارد چیز مهمی به شما بگوید.
شنیدن تک بوقی کوتاه پیش از بوت شدن سامانه به معنای این است که همه چیز خوب است و مشکلی در قطعات سامانه وجود ندارد، اما شنیدن هر صدایی غیر از تک بوقی کوتاه (یعنی بوقهای ممتد و منقطع) بیانگر ایرادی اساسی در سامانه است. با توجه به استانداردهای متفاوتی که کارخانه های ساخت BIOS از آنها استفاده می کنند، نمی توان راهکار خاصی در مورد اینکه هر علامت به چه معناست به دست آورد و هر کدام از BIOSها منظور خاصی از به صدا در آوردن بوقهای متفاوت دارند که الزاماً با یکدیگر یکسان نیست.
برای نمونه، در بعضی از سامانه های Dell ، به صدا درآمدن تک بوق و سپس دو بوق پشت سر هم به معنای نبودن کارت گرافیک یا درست کار نکردن آن است. مثلاً ممکن است کارت درست جا نخورده باشد.
با مراجعه به دفترچه راهنمای مادربورد یا سایت اینترنتی کارخانه سازنده BIOS، می توانید در مورد الگوی چگونگی بوق زدن آن اطلاعات خوبی تهیه کنید. اگر نتوانستید از این منابع اطلاعات خوبی به دست آورید، می توانید به سایت ذکر شده در آن مراجعه کنید تا با انواع الگوی بوق زدن BIOS در نمونه های مختلف آشنا شوید.
LED های کامپیوتر
علاوه بر تمام اینها، در مادربوردهای جدید، چراغهایی ( LED ) پشت آنها قرار گرفته است که با نوع خاموش و روشن شدنشان پیامهای متفاوتی به کاربر می دهد. مثلا، مشاهده نور زرد اغلب خبر از وجود مشکل دارد. برای آگاهی از جزئیات بیشتر، حتماً به سایت کارخانه سازنده مادربورد مراجعه کنید. شاید وجود مشکلی سخت افزاری در فرایند بوت شدن سامانه خللی ایجاد کرده باشد.
قطعات کامپیوتر
اگر بتازگی قطعه جدیدی مثل ماجول حافظه به کیس اضافه کرده اید، ممکن است آن را بدرستی در اسلات خود جا نزده باشید.
ممکن است برخورد دست با قطعه ای دیگر یا سایر کارتها و سیم سبب قطع شدن اتصالات شده باشد.
حتی ممکن است قطعه جدید خراب باشد یا با سامانه شما سازگاری نداشته باشد.
با خاموش کردن رایانه و آزاد کردن تمام اتصالات پشت کیس، کار را شروع کنید. کیس را روی زمین بخوابانید و سپس در آن را باز کنید. اتصالات تمام کابلها را بررسی کنید تا درست برقرار باشد. همچنین، از جا خوردن درست کارتها و ماجول های حافظه در اسلات های خود اطمینان حاصل کنید. اگر هر کدام از آنها را فشار می دهید، ولی از جای خود حرکت نمی کند و با این حال به نظر می رسد که درست در جای خود قرار نگرفته است، بهتر است کارت یاDIMM را کاملاً از جای خود خارج کنید و دوباره آن را سر جای خود قرار دهید. بعد از آن، در کیس را ببندید و کابلهای پشت آن را وصل کنید و آن را روشن کنید. اگر RAMهای خوبی نداشته باشید، حتی در صورت جا خوردن درست آنها در اسلات مربوط، باز هم ممکن است آنها برای سامانه دردسر درست کنند.
ساخت CD بوت
می توانید با استفاده از برنامه رایگان Memtest ، با ساخت سی دی مناسب بوت، به آزمایش و بررسی علت خرابی آنها بپردازید. این برنامه می تواند با اجرای آزمایشهایی در جزئیات امر حتی برخی از مشکلاتی را تشخیص دهد که BIOS در هنگام بررسی حافظه از آنها می گذرد.
در موارد کمیاب و نادری هم ممکن است قطعات با قطعه جدید سازگاری نداشته باشند و نتوانند خود را با هم تطبیق دهند و در بوت شدن درست سامانه خلل ایجاد کنند. البته این اتفاق بیشتر در مورد پی سی های قدیمی رخ می دهد که در هنگام هر ارتقا و بروزرسانی ایجاد چنین مشکلاتی در آنها متصور است. برای بررسی این گونه اتفاقات، می توانید قطعه جدید را از جای خود خارج کنید و قطعه قدیمی را سر جای خود بگذارید. اگر پی سی بدرستی و بدون مشکل بوت شد، حتماً با قطعه جدید مشکل دارید. برای دریافت قطعه جایگزین یا قطعات الحاقی، می توانید با فروشنده قطعه تماس حاصل کنید.