هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

امنیت شغلی اولین و مهم ترین دغدغه کارگران پیمانکاری

امنیت شغلی اولین و مهم ترین دغدغه کارگران پیمانکاری



 به گزارش هفته نامه افق کویر، کارگران بازوان حرکت هر جامعه‌ای به سوی رشد، تعالی و شکوفایی هستند بی شک همه پیشرفت‌های حاصل در مسیر زندگی نشأت گرفته از رشد و پویایی فکر و گسترش اندیشه‌ورزی است و در هر جامعه‌ای که از فرصت اندیشه و بازوی هنرمند کارگران بهتر استفاده شود توسعه و پیشرفت، رونقی دو چندان خواهد یافت. به مناسبت ۱۱ اردیبهشت ماه روز کار و کارگر به سراغ نماینده تشکلات کارگری شهرستان بافق رفته ایم که " سید محمد رضا میرقاسمی بافقی"به پرسش های افق کویر پاسخ داد.
وی به معرفی بیشتر خود پرداخت و گفت: دارای مدرک کارشناسی مکانیک و کارگر کارخانجات تعمیر لکوموتیو باسابقه ای سیزده ساله مشغول به کار می باشم. در حال حاضر عضو دو دوره شورای اسلامی کار کارخانجات تعمیر لکوموتیو بافق، نماینده کارگران در هیئت بدوی تأمین اجتماعی شهرستان بافق، عضو هیئت مدیره کارکنان کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان یزد، نماینده کارگران در هیئت ماده ۲۲ قانون کار (حل اختلاف شورای اسلامی کار) استان یزد و نماینده تشکلات کارگری شهرستان بافق هستم.
میرقاسمی در خصوص مشکلات کارگران در معادن مختلف و کارخانجات بافق که با آن روبرو هستند، افزود: اولین و مهم ترین دغدغه کارگران پیمانکاری امنیت شغلی است؛ متأسفانه با عقد قراردادهای کوتاه مدت این قشر زحمتکش برای احقاق حق خود دستشان بسته است و با کوچکترین اعتراض برای احقاق حق خود قرارداد با کارگر را تمدید نمی کنند.
عدم اجرا ماده های قانون کار
در بعضی از شرکت های پیمانکاری

وی تصریح کرد: دومین مشکل کارگران در بعضی از شرکت های پیمانکاری عدم اجرا ماده های قانون کار است که مابین شرکت ها و کارگران رعایت نمی‌شود و پرداخت نمی گردد.

عدم توجه به مسایل درمانی کارگران

نماینده قشر کارگر ادامه و بیان داشت: مسائل خدمات رفاهی برای بعضی از کارگران پیمانکاری (شرکتی) اصلاً در نظر گرفته نشده و یا ناچیز بوده است. مسائل درمانی کارگران با توجه به تأسیس پلی کلینیک تأمین اجتماعی و موارد کمبود پزشک متخصص و تجهیز آن که باعث مراجعه کارگران به مرکز استان می گردد که این مسئله باعث هزینه‌های بسیار و اتلاف وقت این قشر عزیز می باشد.
نماینده تشکلات کارگری با اشاره به اجرا نشدن طرح طبقه بندی مشاغل در بعضی از معادن و کارخانجات؛ بیان داشت: دغدغه پرسنل زحمتکش سنگ آهن در بحث خوراک و اگر این واحد وارد بورس می‌شود سهام ترجیحی "با قیمت کارشناسی شده و برای تمام کارگران و کارکنان" در نظر گرفته شود.
پایین بودن سقف تعهدات بیمه تکمیلی
در بعضی شرکت‌ها

وی ادامه داد: پایین بودن سقف تعهدات بیمه تکمیلی در بعضی شرکت‌ها ( کاهش توافقی سقف تعهدات بیمه تکمیلی بنا به درخواست کارفرمایان در بعضی از شرکت های پیمانکاری) از دیگر مشکلات موجود است.
عضو شورای اسلامی کار کارخانجات در خصوص میزان رفع مشکلات تصریح کرد: موضوع پرداخت حق ۴ درصد مشاغل سخت و زیان آور پرسنل( پیمانکاری) کارخانجات تعمیر لکوموتیو که چندین سال کارگران این مبلغ را خو د به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت می کردند تا بازنشسته شوند که با پیگیری شورای اسلامی کار این واحد از طریق دفتر نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و همچنین مساعدت معاون وزیر و مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی "دکتر رسولی" رفع گردید.
اجرای تبدیل وضعیت پرسنل پیمانکاری
سنگ آهن مرکزی

سیدمحمد میرقاسمی در زمینه تبدیل وضعیت پرسنل پیمانکاری سنگ آهن مرکزی اعلام کرد: با پیگیری شوراهای کارگری سنگ آهن شرکت‌های پیمانکاری از طریق مدیرعامل سنگ آهن و نماینده مردم این موضوع در حال اجرا شدن است.
وی گفت: اجرایی شدن طرح طبقه بندی مشاغل بعضی از شرکت های پیمانکاری و یا در حال آماده‌سازی این طرح می باشد.
نماینده تشکلات کارگری بافق به موردی که به عنوان مشکل نمی توان عنوان کرد؛ اشاره داشت: با پیگیری تشکلات کارگری و با مکاتبه با مسئولین مربوطه؛ اولین شهرستان در استان یزد هستیم که از تشکلات کارگری در هیئت تشخیص و هیئت حل اختلاف اداره کار و همچنین هیئت بدوی تأمین اجتماعی به عنوان نماینده کارگر از حقوق کارگران دفاع می شود که تلاش نماینده سابق کارگران در این هیئت قابل تقدیر است. مواردی دیگر نیز توسط شوراهای کارگری در واحد خود پیگیری و در راستای قانون رفع گردیده است.
مدافع حقوق کارگران به میزان همکاری مسئولین اشاره و عنوان کرد: با پیگیری و مساعدت نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی توانستیم در تشکیل شوراهای اسلامی کار به کارگران اقدام و همیشه وی حامی حقوق کارگری بوده تا کارگران بتوانند مشکلات و حقوق خود را با تشکیل شورای اسلامی کار در راستای قانون پیگیری کنند.
وی با اظهار خرسندی از مساعدت های " فرماندار بافق "و مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی در خصوص تشکلات کارگری افزود: اداره کار با وجود کمبود نیرو همیشه پاسخگوی کارگران عزیز بودند و نیز سازمان تأمین اجتماعی بافق که واقعاً در بحث تأمین اجتماعی و موارد دیگر با تشکلات کارگری همکاری داشتند.
میرقاسمی با توجه به بیانات مقام معظم رهبری نسبت به تأمین و پرداخت حقوق و دستمزد کارگران، مواردی چندگانه را عنوان نمود: نسبت به رعایت دستمزد عادلانه، پرداخت منظم و بدون تأخیر حقوق، امنیت شغلی، بیمه، آموزش، خدمات رفاهی، بهداشت و درمان، رعایت نیازهای خانواده(آموزش فرزندان و ازدواج و…) از سوی کارفرمایان سفارش نموده اند.

الهام نصیرزاده