هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

امسال نخلهای بم خرما نمی‌دهند

امسال نخلهای بم خرما نمی‌دهند



مهر| درحالي که تنها 10روز به پايان فصل گرده افشاني نخلستان‌ها باقي مانده، عدم اختصاص اعتبار مبارزه با زنجره خرما و شيوع آفت امکان باروري نخلها در 90 درصد نخلستان‌هاي شرق کرمان را از بين برده است.

آفت زنجره خرما هر چند حشره اي بسيار کوچک است اما يکي از سرسخت ترين زنجيره هاي حيات را در جهان دارد. اين حشره که هر سال چندين بار نسل عوض مي کند در مدت کوتاهي مي تواند خود را مقابل سموم مختلف مقاوم کند و هر نسلش از نسل قبل سر سخت تر مي شود و مي تواند شرايط سخت زيستي را پشت سر بگذارد. در چنين شرايطي استان کرمان که نخستين سطح زير کشت نخلستانها را در کشور دارد و دومين توليد کننده خرما در کشور محسوب مي شود و تنها توليد کننده خرماي مضافتي و درجه يک است در سيطره اين حشره گرفتار شده است.

 

اين حشره، بومي استان نيست و از نخلستانهاي استان هاي مجاور وارد باغهاي کرمان شده است اين داستان به چندين سال قبل باز مي گردد اما از آن زمان تاکنون اقدام قابل توجه تحقيقاتي براي مبارزه با اين حشره صورت نگرفته و طرح هاي مبارزه با زنجره ناکام مانده اند.

 

سم پاشي هوايي درختان خرما يکي از مهمترين طرح هاي مبارزه با آفت زنجره بود که چند سالي است متوقف شده و پس از آن بود که طغيان آفت نخلستان ها را فرا گرفت و هم اکنون که بايد فصل باروري نخلستان ها طي شود بسياري از نخلستان هاي بم آلوده به اين آفت است

در سالهاي انتهاي دولت گذشته سم پاشي هوايي درختان خرما به عنوان يکي از مهمترين طرحهاي مبارزه با اين آفت، متوقف شد و پس از آن بود که طغيان آفت نخلستانها را فرا گرفت و هم اکنون که بايد فصل باروري نخلستانها طي شود بسياري از نخلستانهاي بم آلوده به اين آفت است. به گفته رئيس خانه کشاورز استان کرمان در حالي که تنها چند روز تا انتهاي فصل گرده افشاني باقي مانده، 90 درصد باغ هاي بم به دليل شيوع اين آفت نتوانسته اند گرده افشاني کنند و توليد اين محصول در بزرگترين گسترده نخلستان هاي کشور با خطر جدي مواجه شده است.

 

اين در حالي است که خرما، کالاي اقتصاد تک محصولي هزاران خانواده شرق کرمان محسوب مي شود و همين اوضاع در ساير شهرستانهاي شرق استان نيز در حال مشاهده است.

 

طرح مبارزه با آفت زنجره خرما اسفند ماه سال گذشته کليد خورد و نکته قابل توجه اينکه در سفر معاون رئيس جمهور به کرمان اين امر به شدت مورد توجه قرار گرفت تا جايي که اعتباري خاص براي مبارزه با اين آفت در نظر گرفته شد. گفته مي شود هنوز اين اعتبار اختصاص پيدا نکرده است و دليل عمده شيوع آفت زنجره نيز همين عدم تخصيص اعتبار است.

 

بر اساس مصوبه هيئت وزيران، مبلغ چهل ميليارد ريال براي مبارزه با آفات زنجره خرما در شهرستان بم در اختيار استانداري کرمان قرار مي گيرد.