هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

اماو اگرهای جاده بافق- یزد

اماو اگرهای جاده بافق- یزد



الهام نصیرزاده| به گزارش هفته نامه افق کویر، جاده معمولاً بهترین مسیر برای رفتن از یک مکان به مکان دیگر است٬ آیا جاده بافق - یزد باتوجه به تصادفات و حوادثی که در آن رخ می دهد این شاخصه را دارد؟! آیا این جاده از امنیت کافی برای مسافرین برخوردار است؟ و آیا....
جمعه هفته گذشته در حال رفتن به سمت مسجد ابوالفضل(ع) بودیم که ناگهان تریلی که جلوتر از خودرو ما در حال حرکت بود از مسیر خود به سمت چپ جاده منحرف شد که اگر خدای نکرده خودرویی از روبرو می آمد مشخص نبود چه اتفاقی می‌افتاد؟! این موضوع باعث شد تا با کمک کارکنان اورژانس تریلر را متوقف کرده و علت این انحراف ناگهانی را جویا شویم.
مجتبی فرخ،راننده تریلر در پاسخ به این پرسش که چرا در قسمتی از جاده منحرف شدید؟ گفت: در قسمتی از جاده چون آسفالت جدید کردند حالت دست انداز به وجود آورده است؛ تریلر اگر مستقیم روی دست انداز برود به خودرو ضربه بدی وارد می شود؛ شاید هم فرمان از دست راننده در برود به خاطر همین باید بیاییم از مسیر خود منحرف شویم؛ این کار را تمام تریلر ها انجام می دهند. 
وی در پاسخ به این پرسش که "اگر در شب که جاده دید کافی ندارد این اقدام صورت بگیرد چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ افزود: خودرویی که از روبرو می آید یا به بیرون از جاده منحرف شده و واژگون می شود یا با خودرو روبرو تصادف می کند. برای جلوگیری از این خطرات باید اداره راه و ترابری اقدامات لازم را انجام دهد. 5 الی 6 ماه است که در این جاده تردد دارم، جاده از آنجایی که دوبانده است مشکلی ندارد، ولی قسمتی که دو طرفه است، واقعاً خطرناک است، باید هرچه زودتر این قسمت هم دو بانده شود.از تمامی نقاط کشور، (کرمان، تبریز، تهران و...) برای حمل بار از معدن می‌آیند، حتی مرتب معدن بار برای بندر دارد. 
راننده خودرو سواری که تمایل به معرفی خود نداشت در این باره گفت: اگر کسی به این جاده آشناییت نداشته باشد و در حین رانندگی به این قسمت برسد یکدفعه سرماشین بالا می رود و کامیون یا  تریلر منحرف می شود و در این قسمت حادثه ایجاد خواهد شد.
وی افزود: این قسمت خیلی خراب بود؛ مثلاً درستش کرده اند، ولی هنوز کار دارد، برفرض در نظر بگیرید خودرویی در شب در این جاده در حال حرکت است و از روبرو خودرویی سو پایین یا بنابر دلایلی چراغ خاموش می آید؛ وقتی به این قسمت برسندبه راحتی تصادف و یا واژگونی اتفاق خواهد افتاد.
7 الی 8 پل در جاده است که گاردریل ندارد
وی تصریح کرد:7 الی 8 پل در جاده است که گاردریل ندارد. شخصاً شاهد واژگونی یک پراید بودم که از بهاباد به طرف یزد می رفت. ماشین از روبرویش می آمد بخاطر اینکه تصادف نکند کشید داخل خاکی و به دلیل نبود گارد ریل واژگون شد.
ناسلامتی مهندس هستند؛ یعنی نمی دانند که جاده چه قسمت هایی از آن مشکل دارد؟! 
علیرضا 54ساله راننده دیگری گفت: آیا افرادی که مسئول این کار هستند هنگام تردد در این جاده متوجه مشکلات آن نمی شوند؟! اگر متوجه می شوند چرا این مسائل را مطرح نمی کنند؟! ناسلامتی مهندس هستند؛ یعنی نمی دانند که جاده چه قسمت هایی از آن مشکل دارد؟! 
در ادامه گفتگویی با حادثه دیدگان این جاده انجام شده است:
ابوذرعزیزخانی که ساکن یزد است و در بافق کار می کند گفت: در این مسیر هر روز رفت و آمد دارم، بعد از مسجد به سمت بافق قسمتی است که روکش آسفالت کرده اند و حالت سکو مانند ایجاد شده؛ یعنی ماشین که به آن می رسد ضربه می خورد.
وی افزود: شب در جاده در حال حرکت بودیم، به این بخش از جاده که رسیدیم در این قسمت از جاده به ماشین ضربه خورد و "میل" فرمان برید. حدود 300متر که از این قسمت عبور کردیم ماشین دور خودش شروع به چرخش کرد و بعد داخل پل افتاد. صددرصد همین دست انداز باعث این اتفاق گردید. سرعت من با سمند 100 بود و اگر سرعتم بیشتر از این بود حتماً ماشین واژگون می شد.
حاجی زاده، فرد حادثه دیده ای که آبان ماه در این محل دچار حادثه شده گفت: غروب بود، جاده را قیرپاشی کرده بودند. از بافق به سمت یزد می رفتم، تریلی که جلو ماشین بنده بود به یکباره ترمز کرد و مجبور شدم ترمز بگیرم؛ به خاطر اینکه زیر تریلی نروم ماشین را دادم به روی خاکی، بعد ماشین افتاد پایین.
صادق فخرآبادی، سرشیفت پایگاه مسجد ابوالفضل بافق در رابطه با حادثه های رخ داده در این قسمت از جاده گفت: چندماه پیش این قسمت از جاده را آسفالت جدید انداختند، ولی به خاطر اینکه غیر استاندارد بود در طول یک الی دو ماه حادثه های زیادی رخ داده که حدود6  الی 7 مأموریت بخاطر همین قسمت آسفالت داشتیم راننده ها هم از این آسفالت شاکی هستند. 
وی افزود: رانندگان حادثه دیده می گویند ورودی آسفالت را باید به گونه ای درست می کردند که شیب داشته باشد؛ وقتی ماشین از آسفالت کهنه به آسفالت جدید می آید زیاد حالت دست اندازی ایجاد نکند. شخصاًَ به چشم دیده ام که وقتی ماشین وارد آسفالت جدید شده ماشین از جای بلند می شود.
فخرآبادی تصریح کرد: 5 الی 6 کیلومتر بعد از پل اسدی پیچ خطرناکی است که تقریباً60 الی 70 درجه است.
وی عنوان کرد: پل های موجود در جاده هیچکدام حفاظ ندارد، گاردریل اگر باشد؛ زمانیکه خودرو منحرف می شود جلو سقوط آن را از پل می گیرد. در ضمن برای بعضی از قسمتها خط ممتد لازم است تا در آن مکانها خودروها از هم سبقت نگیرند؛ چرا که دید کافی ندارد. 
وی تأکید کرد: رانندگان و سرنشینان نبستن کمربند را جدی بگیرند، چراکه از بروز بسیاری از جراحات جلوگیری می کند. 
در ادامه این گزارش گفتگویی با کاظم فتوحی رییس اداره راه و شهرسازی شهرستان بافق انجام شده است.
وی در پاسخ به این پرسش که از سمت بافق به یزد در نزدیکی مسجد ابوالفضل(ع) قسمتی از جاده حادثه خیز است، برای رفع مشکل این قسمت از جاده چه برنامه ای دارید؟گفت: این قسمت از جاده بدلیل اجرای روکش آسفالت محدوده کارگاهی محسوب شده که آشکارسازی این محدوده با تابلو و علائم به خصوص تابلوی محدودیت سرعت صورت گرفته که در صورت رعایت از سوی رانندگان قاعدتاً حادثه خیز نیست. در خصوص وازگونی های اتفاق افتاده با توجه به اینکه مسئولیت ایمنی محدوده کارگاهی به عهده پیمانکار مربوطه بوده در مراجع قضایی در حال پیگیری می باشد.
فتوحی در پاسخ به این پرسش که برای رفع پستی و بلندی، چاله و موجهایی که در سطح جاده ها مواصلاتی است چه برنامه ای دارید؟ عنوان کرد: یکی از وظایف مهم این اداره اجرای عملیات نگهداری شامل؛ لکه گیری و تجدید روکش آسفالت راهها می باشد. متأسفانه عمر بالای جاده های شهرستان و حمل سنگهای معدنی منطقه از طریق جاده بدون رعایت تناژ مجاز و همچنین کمبود شدید اعتبارات به ویژه در چند سال اخیر باعث شده که شاهد آسیب جدی به جسم راه و رویه آن باشیم. با رایزنی صورت گرفته و مساعدت فرمانداری شهرستان در خصوص تأمین اعتبار بخشی از هزینه های آسفالت، روکش مسیرها طبق اولویت بندی در دستور کار قرار گرفته که می توان به روکش بافق-یزد و باقرآباد -صادق آباد و بافق -قطرم وکوشک -ده علی اشاره کرد.
وی در پاسخ به این پرسش که ماشینها یی که در اثر نقص راه آسیب می بینند چگونه پیگیری کنند؟ تصریح کرد: به هر حال دو اکیپ لکه گیر و نصب تابلو به صورت روزانه در راههای شهرستان مشغولند و بحث آسیب وسایل نقلیه هنگام رانندگی با توجه به در نظر گرفتن جمیع جهات از جمله رعایت سرعت مطمئنه و توجه به علایم منصوبه و فرسوگی وسیله نقلیه و.... قابل بررسی می باشد. 
هزینه بالای نصب گاردریل و کمبود اعتبار
وی در پاسخ به این پرسش که در بعضی از قسمت ها و پل ها گارد ریل نیاز دارد، چرا گارد ریل نصب نگردیده است؟ گفت: هزینه بالای نصب گاردریل و کمبود اعتبار دلیل اصلی بوده؛ البته در سال گذشته و جاری نقاطی از محورهای بافق-قطرم و شادکام، سه راهی سه چاهون، پل بیشه درب بهاباد با گاردریل ایمن سازی شده و اصلاح شیب شیروانی مناطق با ارتفاع زیاد به عنوان روش جایگزین در دستور کار اداره قرار گرفته و در محورهای بافق-یزد و بافق-بهاباد در حال انجام می باشد.   
کاظم فتوحی در پاسخ به این پرسش که چرا در بعضی از قسمتهای جاده خط ممتد نیست تا از سبقت خودروها جلوگیری کند؟! افزود: در ماه گذشته نقاطی که نیاز به خط ممتد داشت با هماهنگی پلیس راه انجام شده است.
 وی در پاسخ به این پرسش که آیا پل راه آهن شیراز ارتفاع آن برای حمل بار تمامی ماشین ها در نظر گرفته شده است؟گفت: ضمن تشکر از دقت نظر پرسشگر، پل مذکور خارج از حوزه استفاظی بافق بوده و طی استعلام صورت گرفته حداقل ارتفاع پیش بینی شده در آیین نامه های جاری رعایت شده است؛ البته در بحث حمل بارهای خاص و ترافیکی با توجه به تخصص بالای پیمانکارهای حمل این گونه بارها مطمنا مسیرهای جایگزین تعبیه خواهد شد. 
به نظر می رسد؛ اما و اگرهای جاده بافق- یزد تمامی نخواهد داشت. کمبود اعتبار اولین و آخرین مسأله است. نبود پول یا کم بودن پول عین بختکی بر روی این جاده افتاده است. آیا نباید این بختک را دور کرد و از خواب بیدار شد؟!