هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

اقتصاد مقاومتی پر از حرف و کم از عمل (شماره 67 )

اقتصاد مقاومتی پر از حرف و کم از عمل (شماره 67 )



 
 
امیر عباس امینی|
معمای بزرگ ترین فساد پنجره شماره 253 
خالقان بابك ها هم محاكمه شوند  ‎
اختلاس مهم ترین عامل سلب امنیت روانی جامعه است؛ زیرا این مهم، جامعه را دچار سوءظن و بدگمانی به یکدیگر می کند و اجازه نمی دهد تا مردم در حفظ و امانتداری با یکدیگر به مساورات رفتار کنند. در نتیجه نمی توان آن را یک شبه انجام داد. احراز تخلف، نیاز به مدرک و سند دارد. باید این اسناد منطبق با واقعیت، محرز شود تا دیگر شاهد اتفاق هایی از این دست نباشیم.
امیر عباس سلطانی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در سال 94 به سوالات پاسخ می دهد؛او کسی است که از شروع بررسی پرونده زنجانی در کمیسیون انرژی در جریان آن قرار داشت. 
 
به‎نظر شما مهم‎ترين و اصلي‎ترين محوري كه بابك زنجاني بايد بابت آن محاكمه شود چيست؟ 
به‎نظرم اصلي‎ترين بعدي كه بايد به آن در محاكمه آقاي بابك زنجاني پرداخت اخلال در نظام اقتصادي كشور است. مي‎توانم بگويم كه اين مهم‎ترين و بدترين كاري است كه ايشان انجام داده است. يكي ديگر از محورهاي محاكمه ايشان انتقال پول‎هايي بوده كه از كشوري به كشور ديگر منتقل مي‎كرده است. البته نبايد از جعل‎هايي كه ايشان انجام داده نيز غفلت كرد. آقاي زنجاني در چندين فقره اقدام به جعل كرده است. ايشان چند تا شناسنامه داشته و به عناوين مختلف در بانك‎ها اقدام به گشايش حساب با جعل نام پدر و شماره شناسنامه خود مي‎كرده است. البته كارهاي ديگري هم با جعل صورت داده كه نمونه‎اي از جعل‎ها اين بود كه براي پرداخت بدهي خود به شركت نفت يك گواهي از قائم مقام بانك مركزي در تاجيكستان جعل كرده تا بدهي خود را بپرازد كه البته اين گواهي را هم با پرداخت سه ميليون دلار به قائم مقام بانك مركزي تاجيكستان جعل كرده بود. من فكر مي‎كنم همه اين‎ها يا حداقل يكي از اين‎ها مي‎تواند يك فعال اقتصادي را مفسد كند.
 
 ما طي چند سال گذشته مفاسد اقتصادي بزرگي را شاهد بوديم. در اين زمينه، چيزي كه الان شايد براي مردم هم سوال باشد اين است كه دلايل به‎وجود آمدن چنين فسادهاي اقتصادي در كشور چيست؟ چرا ما در اقتصاد كشور امثال بابك زنجاني و مه‎آفريد خسروي و... را داريم؟ كجاي كار اقتصاد ما ايراد دارد؟
اين مسئله چند دليل عمده دارد. يكي عدم نظارت صحيح است كه اصلا روي اين قراردادهاي اقتصادي نظارت نمي‎شود، حالا اين دستگاه نظارتي هر كسي مي‎خواهد باشد. 
. يكي ديگر از دلايل به‎وجود آمدن مفاسد اقتصادي هم عدم مديريت و سوءمديريت است. اين مسئله البته به پرورش مديران متعهد، لايق و كاربلد نياز دارد. يكي از مشكلات ما هم مربوط به رانت و رانتخواري مي‎شود كه اين موضوع هم زاييده فقدان نظارت و مديريت ضعيف است. تا گردش مالی افراد حقیقی، حقوقی و نهادها، رصد نشود، این سوء استفاده های کلان ادامه دارد.