هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

اقتصاد مقاومتی از حرف تا عمل (قسمت 32)

اقتصاد مقاومتی از حرف تا عمل (قسمت 32)



 
تهیه و تنظیم: امیر عباس امینی
عدالت در پرداخت ها
مبتنی بر مطالب شماره 266 نشریه پنجره 18 اردیبهشت ماه 95.
« نگاهی به زخم کُهنه اقتصاد ایران و اَهَّم مشکلات زحمت کشان عرصه تولید»
اقتصاد ایران همیشه از نبود تعادل اقتصادی رنج می برد. این نبود تعادل باعث شده تا سرمایه ها و نیروی کار همیشه بین بازارهای مختلف سیال باشند و همین عارضه ثبات را از اقتصاد ایران گرفته است. اینکه چرا بی ثباتی و بی تعادلی به جان اقتصاد ایران افتاده نیاز به صفحه ها گزارش و مقاله دارد؛ اما نتیجه ایم معضل، بازار کار را به عنوان یکی از اصلی ترین متغیرهای اقتصادی دچار ناکارآمدی و نارضایتی از کار کرده است.
شکاف دستمزدها در بخش کار موجب شده تا بهره وری و ارتقای عملکرد ملاک فعالیت نباشد، آنچه همه شاغلین یا جویندگان کار دنبال آن هستند، کسب مزد بیشتر بدون ایجاد ارزش افزوده به خدمت خود است.شاید اگر بخواهیم بازار کار را دریک کلام تحلیل کنیم، باید بگوئیم در این بازار بهره وری در حداقل ممکن است و علت آن هم به شکاف دستمزدها بر می گردد.
اختلاف دستمزدها، ضربه سهمگینی به بازدهی می زند. در اصل اگر کارآمدی نباشد، انگیزه ها به حدقل می رسد و احساس سرخوردگی و پوچی در کار ایجاد می شود. شکاف دستمزدها فعالیت را به حداقل و توقعات را به حداکثر می رساند. در واقع بزرگترین آفت در بازار کار نبود« عدالت در پرداخت» است که موجب می شود منابع تولید اعم از سرمایه، نیروی کار و مواد اولیه هدر رود.  
خلاصه اینکه چرخ تولید زمانی دُرست خواهد چرخید و اقتصاد ایران هنگامی می تواند در بازارهای بین المللی خودی نشان دهد که پُشتش به نیروی انسانی خود گرم باشد و این انتظار در فضای کسب و کار ایران با ایجاد عدالت در پرداخت ها برآورده خواهد شد. البته در پیروزی اقتصادی شناسایی صحیح بازار و برآورد هزینه و سود جایگاه خاص خود را داراست.
اما مشکلات کارگران  و کارفرمایان گاهی مربوط به محدوده داخلی کار ایشان است و گاه اموری است که خارج از عهده و توان ایشان بر عملکردشان تأثیر می گذارد و در حیطه اقتصاد عمومی است. برخی از مشکلاتی که داخل در قلمرو کارگاهی محسوب می گردد عبارتند از: تعیین صحیح دستمزدها، وضعیت منطقی و اصولی قراردادها، همکاری، هماهنگی و یگانگی در محیط کار و ...
اما موضوعاتی که از بیرون برکارگاهها موثرند  به مراتب از اهمیت بیشتری برخوردارند مسائلی که به نظام تصمیم گیری و تصمیم سازی ما مربوط می شود مثل: تداوم امنیت شغلی کارگران، فرهنگ سازی در استفاده از کالاهای بومی و ملی و تجلیل از کار و کارگر، برخورد صحیح و اصولی و کارشناسی با تخلفات کارفرمایان و کارگران، حمایت معنوی و مادی از تولید در عرصه سیاست گذاری های پولی و مادی، برنامه ریزی بلند مدت برای پویش و ترقی در کار کارگاهها، طرحهای اساسی ادغام کارگاهها به کارخانه ها، بحث هماهنگی تعداد کارگاهها و کارخانجات با توجه به نیاز ملی و بازارهای بین المللی، حفظ شأن خانواده های کارگران در صورت آسیب دیدگی با بیکار شدن کارگر به هر علتی از کار، مبحث مهم بیمه ها و موثر نشان دادن تأثیر آنها در زندگی و آینده کارگران، به کارگیری توانمندهای مختلف کارگران و خلاقیت های ایشان که این مهم باز به مدیریت کار فرمایان برمی گردد.
در ادامه به عمده ترین مسائلی که در کارگاهها و محیط های کاری مرسوم شده اند بیشتر می پردازیم.