هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

اقتصاد مقاومتی از حرف تا عمل ( قسمت 28)

اقتصاد مقاومتی از حرف تا عمل ( قسمت 28)



تهیه و تنظیم: امیر عباس امینی
بر اساس تحلیل های نشریه پنجره، شماره 262.
اقتصاد مقاومتی از بی تفاوتی تا پیچ و خم های بخشنامه ای و بی ثمر.
سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی 29 بهمن سال 92 به دولت یازدهم ابلاغ شد؛ اما تعلل فراوان در اجرای این سیاست ها سبب شد تا رهبر معظم  انقلاب سال 95 را سال اقتصاد مقاومتی؛"اقدام و عمل" بنامند. اقتصاد مقاومتی در سالهای اخیر به یکی از مهم تریبن کلیدواژه های بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی تبدیل شده است.ایشان برای نامگذاری سال 95 هم سراغ این کلید واژه مهم و تاثیر گذار رفتند و امسال را سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل، نامیدند.
29 بهمن سال 92 بود که سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی در ماه های نخست فعالیت دولت تدبیر و امید ابلاغ شد و رهبر معظم انقلاب تأکید زیادی بر لزوم اجرای این سیاست ها کردند. دولتمردان هم بلافاصله در اقدامی نمادین به تشکیل کارگروهی برای نظارت  بر اجرای این سیاست ها پرداختندو هنوز چند ماه از ابلاغ این سیاستها نگذشته بود که مشخص شد دولت نگاه عمل گرایانه ای به اقتصاد مقاموتی ندارد و عملکرد روزمره خود را به عنوان گزارش اقتصاد مقاومتی در سطح جامعه منعکس می کند. از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی هم به خوبی می توانستیم به این نکته برسیم که ایشان رضایت چندانی از نحوه اجرای این سیاست ها ندارند.
سال 94 و اوج گرفتن رکود در اقتصاد، شرایطی را فراهم کرد که مقام معظم رهبری، چندین بار صراحتاً از دولت آقای روحانی بخواهد که تن به اجرای این سیاست ها بدهد.اصرارهای معظم له برای پیشبرد اقتصاد مقاومتی تا جایی پیش رفت که ایشان حتی تأکید بر ایجاد«قرار گاهی» برای اقتصاد مقاومتی کردند.
سال 94 و اوج گرفتن رکود در اقتصاد، شرایطی را فراهم کرد که مقام معظم رهبری، چندین بار صراحتاً از دولت آقای روحانی بخواهد که تن به اجرای این سیاست ها بدهد. اصرارهای معظم له برای پیشبرد اقتصاد مقاومتی تا جایی پیش رفت که ایشان حتی تأکید بر ایجاد«قرار گاهی» برای اقتصاد مقاومتی کردند.
بعد از تأکیدات فراوان مقام معظم رهبری، این قرارگاه یا همان ستاد فرماندهی تشکیل شد و برنامه ای برای اجرای این سیاستها آماده شد که از قرار معلوم باز هم نظران مقام معظم رهبری را در مورد اقتصاد مقاومتی منعکس نکرد. در نهایت قرار شد برنامه عملیاتی دولت برای اقتصاد مقاومتی در قالب برنامه ششم توسعه قرار داده شود.
با آغاز فرایند انتخابات مجلس و تأخیر دولت روحانی در ارائه بودجه 95 و لایحه برنامه ششم به مجلس به بهانه اجرای برجام، برنامه پنجم توسعه یک سال دیگر تمدید شد تا عملاً اجرای برنامه های اقتصاد مقاومتی یک سال دیگر به تأخیر بیفتد و حتی شرایطی فراهم شود که عمر دولت آقای روحانی به اجرای این سیاست ها قَد ندهد.
در شماره بعدی داوری درباره عملکرد دولت برای اجرای "اقتصاد مقاومتی" را از منظر رهبر معظم انقلاب پی جویی و بررسی خواهیم نمود.