هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

اقتصاد مقاومتی از حرف تا عمل (قسمت 19)

اقتصاد مقاومتی از حرف تا عمل (قسمت 19)



 
 
تهیه و تنظیم: امیر عباس امینی
 
 
 
روزنامه جام جم 12 اردیبهشت 95:
 آوار قاچاق بر اقتصاد ایران
*بررسی های جام جم نشان می دهد علت اصلی گسترش کالای قاچاق در کشور، در وهله اول متوجه دستگاههایی چون گمرکات و وزارت راه و شهرسازی(سازمان راداری) است که در اجرای تکالیفشان مطابق قانون مترقی مبارزه با قاچاق کالا و ارز(مصوب 1392) کوتاهی کرده اند.
* به عنوان مثال طبق قانون مذکور، وزارت راه مکلف شده نسبت به تجهیز مبادی ورودی و خروجی و مسیرهای حمل ونقل به امکانات فنی مناسب و الکترونیکی کردن کلیه اسناد ورود، صدور، عبور، حمل و نقل و نظایر آن، ساماندهی و تجهیز و تکمیل اسکله ها و خورها و انضباط بخشی به تردد و توقف شناورها، تجهیز شناورها و وسایل حمل و نقل جاده ای کالا به سامانه فنی ردیاب و کنترل مصرف سوخت بر مبنای مسافت طی شده اقدام کند.در صورتی که این تکلیف اجرا می شد، یقیناً دیگر شاهد این نبودیم که تریلی ها و کامیون ها با انبوهی از کالای قاچاق براحتی در جاده های کشور تردد کنند.
*در دو سال و نیم اخیر بارها نسبت به اهمال(سستی ورزیدن) دولت در اجرای قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز انتقاد شده اما با انتقادات بی توجهی شد تا اینکه هفته دوم اردیبهشت امسال رهبر معظم انقلاب در دیدار با کارگران مجدداً از رواج قاچاق کالا انتقاد کردند و فرمودند:« جلوی قاچاق جدی عمل کنید.  ما تا حالا در مبارزه  با قاچاق خیلی جدی عمل نکرده ایم؛  در مبارزه با قاچاق جدی عمل کنید. مراد من از قاچاق فلان کوله بر ضعیف بلوچستانی نیست که می رود آن طرف یک چیزی را بر می دارد روی کول خودش می اورد این طرف؛ این ها که چیزی نیست، اهمیتی ندارد که با آنها مبارزه بشود؛ من قاچاق های سازمان یافته بزرگ را می گویم، ده ها کانتینر یا صدها کانتینر اجناس گوناگون قاچاق وارد کشور بشود؟ خب، باید برویم برخورد کنیم با اینها؛ ما دولتیم، ما قدرت داریم؛ ما می توانیم که به طور جدی با اینها برخورد کنیم.»
رهبر معظم انقلاب تاکید کردند: « چند مرتبه که برخورد جدی بشود، یا جلویش گرفته خواهد شد یا لااقل بسیار کاهش خواهد یافت. قاچاق بلای بزرگی است برای کشور؛ قاچاق از واردات دولتی و گمرگی بسیار بدتر است؛ اولاً سلامت جنس معلوم نیست؛ ثانیاً درآمدی از آن عاید دولت نمی شود؛ ثالثاً همان اِشکال واردات را دارد که کساد کردن بازار تولید داخلی است.» ایشان فرمودند:« اینها آسیب های کوچکی نیست؛ قوی ترین آدم هایمان را باید بگذاریم برای این کار و می شود؛ عقیده بنده این است که می شود؛ یا جلویش گرفته خواهد شد یا اگر به کلی هم جلوگیری نشود؛ بخش مهمی اش کاهش خواهد یافت. این یک مسأله اساسی است.»
تاکیدات رهبر معظم انقلاب بر مبارزه جدی با قاچاق، بیش از همه متوجه دستگاههای دولتی است؛ با این حال مسئولان همچنان به اجرای قانون مبارزه با قاچاق بی توجهند.»
*در همین باره قاسم خورشیدی، مدیر کل مبارزه با قاچاق سوخت یارانه ای و حمل ونقل کشور به جام جم گفت:« متولی اصلی مبارزه با قاچاق، گمرکات کشور هستند و خبر ورود کالاهی قاچاق به صورت کانتینری در کشور به این معناست که رویه های گمرگی کشور به روز نیست و باید بازنگری شود.