هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

اقتصاد مقاومتی از حرف تا عمل (قسمت هشتم)

اقتصاد مقاومتی از حرف تا عمل (قسمت هشتم)



تهیه و تنظیم: امیر عباس امینی| 
 
 
مجله« عصر اندیشه» شماره دهم بهمن ماه 94 
عنوان:« نگران تجریه اجتماعی هستم.»
«پس از جنگ، همان اشتباهاتی را کردیم که شاه کرد.»
تجریه و تحلیل و بررسی اقتصاد و پیامدهای مدیریت نابهنجار آن در ایران
در کلام دکتر مسعود درخشان
«اقتصاد دان، برنده جایزه کتاب سال و جایزه جهانی علوم انسانی- اسلامی»
*برای اینکه بتوانیم وضعیت اقتصادی ایران را به درستی بشناسیم و سپس سیاست های متناسب را طراحی کنیم، لازم است چند نکته را مد نظر قرار دهیم. اول آنکه در اواخر حکومت پهلوی با افزایش قیمت نفت، اقتصاد ما کاملاً به درآمدهای حاصل از فروش نفت خام وابسته شد. سیاست شاه این بود که تا جای ممکن درآمدهای نفتی را به اقتصاد ملی ترزیق کند؛اما حتی مشاوران خارجی شاه به وی توصیه می کردند که این اشتباه را مرتکب نشود. زیرا نگران بحران اقتصادی و سرنگونی رژیم شاه بودند.
اما نتیجه این تصمیمات آن شد که مصرف زدگی و تولید کالاهای مصرفی عمدتاً به صورت مونتاژ، محور فعالیت های اقتصادی شد. صنایع اتومبیل و یخچال و تلویزیون و مانند آن شکل گرفت که هدفش صرفاً مصرف داخلی بود. سیاست دیگرشان این بود که قیمت دلار را پائین نگه دارند تا کالاهای وارداتی ارزان بماند. زیرا واردات، محور اصلی فعالیت های اقتصادی به حساب می آمد. بدین ترتیب تولید داخلی مقرون به صرفه نبود. این سیاستها، تغییرات ساختاری در بافت اجتماعی کشور را هم در پی داشت. شهرها بزرگ شدند. سرعت مهاجرت از روستاها به شهرهای کوچک و از شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ افزایش پیدا کرد و حتی در بافت روستاها تغییرات ساختاری ایجاد شد.
شاه در این فکر بود که به هر نحوی،محبوبیت عمومی به دست آورد و گمان می کرد با این سیاست می تواند زعم خود به دورازه های بزرگ تمدن برسد. خوشبختانه انقلاب اسلامی با پشتوانه فرهنگ انقلابی و اسلامی توانست آن نظام سیاسی وابسته را واژگون کند. این برای غرب بسیار عجیب بود که مردمی با چنان رفاه اقتصادی چرا انقلاب کردند؟اتفاقاً به همین دلیل بود که تحلیل گران غربی بعد از انقلاب اسلامی، فرهنگ ما را نشانه رفتند. البته اقتصاد را هم مورد حمله قرار دادند؛ولی روی فرهنگ خیلی کار کردند. مثلاً شبکه بی بی سی فارسی توسط شاخص ترین استادان رسانه ای انگلستان راه اندازی شد تا فرهنگ و افکار عمومی جامعه انقلابی اسلامی ایران را هدف قرار دهد.
*به هر حال، انقلاب اسلامی ایران، وارث اقتصادی کاملاً وابسته شد.بلافاصله بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نظام استکبار غربی برای تحت فشار قرار دادن اقتصاد ایران، برنامه های تحریم را آغاز کرد تا شریان های اصلی اقتصاد را در تنگنا قرار دهد. برنامه تحریم از تحریم های نظامی و تسلیحاتی آغاز شد و بعد برای اینکه، منابع مالی ما را در تنگنا قرار دهد، جنگ تحمیلی را به راه انداختند. خوشبختانه در این جنگ تحمیلی موفق نشدند، چرا که فرهنگ حاکم بر جامعه، فرهنگ مقاومت بود.