هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

اقتصاد مقاومتی از حرف تا عمل (قسمت نهم)

اقتصاد مقاومتی از حرف تا عمل (قسمت نهم)



 
تهیه و تنظیم: امیر عباس امینی| 
تجزیه و تحلیل و بررسی اقتصاد و پیامدهای مدیریت نابهجار آن در ایران در کلام دکتر مسعود درخشان
*بعد از جنگ تحمیلی، متأسفانه به جای اینکه برای گسترش فرهنگ مقاومت، سرمایه گذاری شود،راهکارها تغییر کرد و گفتند مردم خسته هستند و رفاه می خواهند؛ در صورتیکه مردم به دنبال رفاه در معنای نامناسب کنونی نبودند.
یعنی در سطح کلان و اجرای سیاستهای غیر مطقی توسط دولتمردان موجب شد که فرهنگ مصرف گرایی، تجمل گرایی و رفاه طلبی توسط مدیران نظام به توده های انقلابی مردمی ترزیق شود. این فرایند، نفوذ جریان ضد انقلاب اسلامی تا به امروز به صورت های مختلف و متناسب با مقتضیات زمان و مکان همچنان ادامه دارد و موجب تقویت فرهنگ وابستگی به غرب به عنوان تنها راهکار خروج از دام توسعه نیافتگی، در سطح گسترده ای از مدیران ارشد و میانی شده است.
این فرایند تا بدانجا پیش رفته که هم اکنون، انعقاد قراردادهای نفتی با شرکت های نفتی بین المللی که با پیروزی انقلاب اسلامی، آنها را اخراج کردیم، تنها راه توسعه صنعت نفت و گاز کشور به حساب می آید.
به هر حال، ثمره ی اجرای این سیاست ها این بوده است که توده های مردم از فرهنگ مقاومت که در دوران جنگ شکل گرفته بود، خارج شده و وارد یک فضای لذت طلبی و رفاه زدگی و مادی گرایی شوند.
اشکال کار اینجاست که دانشگاه ها و رسانه ها، حقایق مربوط به تحولات انقلاب اسلامی را به درستی به جوانان ما منتقل نکرده و نمی کنند. از سوی دیگر، رفتار و سبک زندگی و شیوه ی مدیریت بسیاری از مدیران ارشد کشور نیز موجب شکل گیری همین باورهای نادرست در جوانان شده است که براحتی و درستی نمی توانند سبک زندگی سالم و ساده را برگزینند.
نقش رسانه های غربی به ویژه بی بی سی فارسی در القای شبهات و تضعیف روحیه انقلابی جامعه را هیچگاه فراموش نکنید. به ویژه آنکه این رسانه ها با استفاده از آخرین دستاوردهای علمی و به اصطلاح با محوریت دانش، ذهنیت و ارزش ها و آرمان های انقلابی، اسلامی، ایرانی را هدف قرار داده‌اند.