هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

اقتصاد مقاومتی از حرف تا عمل (قسمت دهم)

اقتصاد مقاومتی از حرف تا عمل (قسمت دهم)



 
تهیه و تنظیم: امیر عباس امینی| 
اقتصاد مقاومتی از حرف تا عمل در گفتگو با دکتر درخشان
سوال: چه مجموعه عواملی باعث شد تا دولتمردان ما در همان سیکل معیوبی که از دوران شاه به جای ماند، اقتصاد کشور را مدیریت کنند؟
 اولاً ساختار اقتصادی با ویژگی وابستگی به در آمدهای نفتی و واردات کالا و خدمات با استفاده از درآمدهای نفتی که از دوران شاه به جای مانده بود، بزرگترین مانع در پیشرفت اقتصادی کشور محسوب می شد. و متاسفانه هم اکنون نیز وضعیت بر همین منوال است. ثانیاًاین باور نادرست که توسعه اقتصادی همچون کالایی است که می توان آن را با دلارهای نفتی از کشورهای توسعه یافته خریداری کرد، قبل از انقلاب اسلامی و بعد از پایان یافتن جنگ تحمیلی هنوز در ذهن مدیران و برنامه ریزان کشور باقی مانده است و مانع اصلی در توسعه درون زا و تحقق اقتصاد مقاومتی است.
انعقاد قراردادهای نفتی با شرکتهای نفتی بین المللی که درصدر سیاستهای جاری هیأت دولت است، نمونه ی بارزی از رسوب همان طرز فکر قدیمی است که با درآمد نفتی یا نفت تولیدی از میادین و پرداخت ان به شرکت های بین المللی نفتی می توان به توسعه در صنعت نفت رسید.
ثالثاً جنگ تحمیلی که طرف نظام استکبار جهانی طراحی و بر ملت انقلابی ایران تحمیل شد و هدفی جز ساقط کردن نظام سیاسی و از بین بردن فرهنگ اسلام انقلابی نداشت، موج شد که حجم عظیمی از منابع کشور در خلال هشت سال به دفاع مقدس اختصاص یابد و همین امر موجب شد که روستاها و شهرهای کوچک فقیرتر شوند و اندک منابع مالی موجود، صرف تامین مایحتاج شهرهای بزرگ شود و به این ترتیب با وجود نبود مدیریت یکپارچه و آگاه، مهاجرت به شهرهای بزرگ تشدید شد، به نحوی که ما الان با کلان شهرهایی مواجه هستیم که همچون اژدهایی، در آمدهای نفتی را می بلعند و آینده ای نگران کننده را ترسیم می کنند.
فقدان دانش لازم در مدیران ارشد کشور برای شناخت مختصات اقتصاد ملی از یکسو، تحولات منطقه ای و جهانی از سوی دیگر و کم توجهی به ضرورتهای برنامه ریزهای راهبردی در مواجهه بااین تعرُضات اقتصادی و سیاسی و فرهنگی موجب شدکه تحقق الگوی طراحی شد از سوی کشورهای سلطه گر با موانع بسیار کمتری مواجه شد.
متاسفانه به جای تمرکز بر اقتصاد مقاومتی و محور قرار دادن این الگو در خروج از تنگناهای اقتصادی، هنوز هم به فکر افزایش درآمدهای حاصل از صدور نفت و گاز خام برای تامین منابع مالی لازم جهت بودجه های سالیانه و برنامه های توسعه پنج ساله هستیم. گویی از تجربیات گذشته، هیچ درسی نگرفته ایم.
بعد از انقلاب اسلامی و یکپارچه شدن کشورهای صنعتی پیشرفته در مواجهه و مقابله با انقلاب اسلامی به سرکردگی آمریکا آن هم به دلیل مخالفت دیرینه آنان با ارزشهای اسلامی و اقداماتی که عملاً علیه جمهوری اسلامی ایران انجام داده اند، ساختارهای اقتصادی، سیاسی و فرهنگی کشور ما بسیار پیچیده تر است. از این رو اشتباهاتی که هم اکنون ما مرتکب می شویم نتایجی به مراتب ناگوارتر از اشتباهاتی دارد که شاه مرتکب شده است.