هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

اقتصاد مقاومتی، از حرف تا عمل (قسمت 45 )

اقتصاد مقاومتی، از حرف تا عمل (قسمت 45 )



 
امیر عباس امینی| 
دستمزدهای نابرابر، بیداد می کند. گفتگوی اقتصادی با حمید حاجی عبدالوهاب، معاون سابق وزیر کار.(نشریه پنجره شماره 266 )
سوال: به نظر شما قانون گریزی و نبود یک برنامه منسجم در بنگاه های خصوصی و دولتی چه تأثیری بر تضیع حقوق کارگران دارد؟
اگر کارگران نسبت به چند و چون حق و حقوق خود آگاهی داشته باشند، شکاف عمیق میان کارگر و کار فرما کمتر می شود. شرکت های خصوصی همیشه به دنبال سود بیشتر هستند، بنابراین اولین اقدام آن ها در مقابله با افزایش هزینه های تولید یا کاهش فروش محصولات است یا تعویق حقوق ودستمزد کارگران. لذا نظارت بر اجرای صحیح قوانین، بهبود شرایط بازار، رفع موانع پیش روی تولید، تسهیلات صادرات و کنترل واردات و در نهایت، اشتغال، سبب بهبود شرایط معیشتی مردم به ویژه قشر کارگر می شود.
نقش رونق تولید در کم شدن بیکاری و بهبود معیشت مردم، انکار ناپذیر نیست. دولت و وزارتخانه های متولی در چند سال اخیر، موفق به بازگشایی گره های تولید نشده اند. رکود سنگین حاکم بر اقتصاد و قربانی کردن تولید به بهانه ی کنترل عددی تورم باعث ایجاد بسیاری از مشکلات شده است. از سوی دیگر به دلیل کم شدن روز به روز در آمدهای کارگری، تمایل این گروه برای یافتن شغل دوم بیشتر شده است. این امر باعث شده تا میزان کارایی این افراد به نصف برسد؛ زیرا بسیاری از افراد برای امرارمعاش خود و خانواده به اجبار باید شغل دومی مهیا کنند؛ در نتیجه نه تنها علاقه و تمرکزی برای کارکردن ندارند، بلکه قوای جسمی آن ها نیز تحلیل می رود. تا زمانی که شکاف در میان کارگران کشر بیداد می کند، نباید انتظار رونق تولید و بهره وری بالا در اقتصاد کشور داشت.
در ضمن بررسی ها نشان می دهد که سیستم مالیات سِتانی همچنان اختلا ل زاست و آنطور که درست و بایسته و شایسته و رواست مالیات از بخش های نامولدی مانند زمین، مسکن و... که اصل در آمدزایی در این بخش هاست گرفته نمی شود. متأسفانه بار مالیاتی کشور بیشتر بر دوش بخش هاس مولد و تولیدکنندگان است که باید در اسرع وقت، اصلاح شود.