هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

افزایش شوری آب آشامیدنی با شدت گرما

افزایش شوری آب آشامیدنی با شدت گرما



عذرا عبداللهی| خبرنگار هفته نامه افق کویر با توجه به نزدیک شدن به فصل تابستان و افزایش مصرف آب در فصول گرم سال گفتگویی با حسین طالعی رئیس آب و فاضلاب شهری بافق انجام داده است.
افق کویر: EC  شهرستان بافق در تابستان چه مقدار است؟
EC  یا همان شوری آب یا هدایت الکتریکی در شهرستان بافق به طور متوسط 1000 الی 1050 است و هر چه شدت گرما بیشتر شود، EC  نیز افزایش خواهد یافت. نهایتاً تا 1600 یا 1650 خواهد بود و از این مقدار بیشتر نخواهد شد. EC   آب بافق حتی بدون انتقالی، در حد استاندارد های ایران است و استانداردهای ایران با سطح جهانی تقریباً برابر است؛ وقتی که آب انتقالی با آب بافق مخلوط می شود، EC  آن مطلوب تر است. در زمستان که از شدت گرما در حد قابل توجهی کاسته می شود EC   آب بافق حدوداً 550 است.
افق کویر: میزان آب مصرفی شهرستان در تابستان چه مقدار است؟
میزان آب مصرفی در بافق متغیر است، به طوری که هم اکنون در هر شبانه روز حدود 13500 متر مکعب آب استفاده می شود یعنی دبی آب حدوداً 160 لیتر بر ثانیه است و میزان آب مصرفی برای هر نفر 220 تا 230 لیتر می باشد، اما با توجه به گرمایی که پیش رو داریم، میزان آب مصرفی به 15000 متر مکعب خواهد رسید و دبی آب شهرستان حدوداً 175 خواهد شد.
افق کویر: چه راهکارها و توصیه هایی برای شهروندان جهت صرفه جویی در آب آشامیدنی دارید؟
بهترین کار صرفه جویی است و مردم باید به این ایده برسند و بدانند که وضعیت آب در ایران و حتی جهان، روبه کمبود است و آنچنان مناسب نیست، حتی به خاطر خشکسالی ها و تغییر اقلیم، شرایط بدتر نیز خواهد شد. ایران در منطقه ی خشک و نیمه خشک قرار گرفته و استان یزد که در مرکز کشور هست درست روی خط استوا است و بافق در بین استان یزد، بدترین شرایط را دارا است. متوسط ایده آل بارندگی در بافق 50 میلیمتر در سال است که این بارندگی به دفعات است و خیلی نمی تواند بر روی سفره های آب زیرزمینی تأثیر گذار باشد در نتیجه صرفه جویی بهترین راه برای کنترل بحران آب است و اگر تنها 10 % در مصرف آب صرفه جویی شود ما می توانیم تابستان را بدون قطعی آب پشت سر بگذاریم. از راهکارهای دیگری که توصیه می شود، استفاده از وسایل کاهنده مصرف است. این وسایل به طور اتوماتیک وار قطع و وصل می شوند و می تواند کمک شایانی در مصرف آب نماید.
افق کویر: با توجه به ساخت و سازهای فراوان در انقلاب 24 (فخریه) این محله با افت فشار آب روبروست. برنامه ی شما در این خصوص چیست؟
فشار آب در فخریه در حد ایده آل هست به طوری که لوله گذاری ها نیز به حسب فشار آب هر منطقه ای است. در آینده برنامه ای که داریم این است که یک لوله ی آب 200 از انتهای خیابان مهدیه به ابتدای فخریه آورده شود و این طرح تا پایان سال جاری اجرایی خواهد شد و وضعیت آب این منطقه رو به بهبود خواهد رفت.
افق کویر: حرف پایانی؟
تأکید ما همیشه بر روی صرفه جویی است و اینکه قبوض خود را به موقع پرداخت نمایند تا ما را یاری دهند و ما بتوانیم در خدمت رسانی هر چه بهتر به شهروندان عمل کنیم. شهروندان عزیز این نکته را در نظر داشته باشند که پرداخت به موقع قبوض خود و صرفه جویی می توانند بازوان توانمند اداره آب و فاضلاب باشند تا بتوانیم هر چه بهتر از بحران هایی که داریم بگذریم و همچنین این کار برای استمرار خدمات بهتر و برای جلوگیری از قطع آب شهروندان مثمر به ثمر خواهد بود.