هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

افزایش سلامتی قلب، با مصرف سبزی و میوه

افزایش سلامتی قلب، با مصرف سبزی و میوه



به گزارش روابط عمومی بیمارستان حضرت ولیعصر‌(عج) بافق، باعنایت آقا علی‌ابن موسی‌الرضا (ع) در عصر روز یکشنبه ساعت 17، بیمار 62ساله پس از مراجعه به بهداری شرکت سنگ‌آهن و اعزام وی به اورژانس بیمارستان ولیعصر (عج) بافق بیمار که دچار سکته وسیع بطنی قلبی شده بود پس از ورود به بیمارستان دچار ایست کامل قلبی می‌شود که بلافاصله دکتر رحمانی زاد و تیم اورژانس اقدام به CPR (احیاء قلبی تنفسی) را برای بیمار شروع و با حضور به موقع متخصص قلب به سرپرستی دکتر شیبانی و حضور متخصص بیهوشی، میر شمسی، پس از دو نوبت شوک، قلب بیمار مجدداً به حالت عادی بازگشت نموده و بیمار به بخش CCU منتقل می‌شود که مجدداً دچار ایست کامل قلب می‌شود، با حضور متخصص قلب، دکتر شیبانی و سرپرستی وی احیاء و انجام شوک و دارو درمانی پس از 30دقیقه قلب بیمار به حالت عادی برگشت می‌نماید.
 این زن 62 ساله که پس از 24 ساعت قادر به گفتگو شده بود از زحمات تیم اورژانس و تیم بخش CCU و حضور به موقع دکتر شیبانی تشکر نمود.
 دکتر شیبانی در ادامه افزود: ماهیچه قلب به‌عنوان عضوی از اعضا بدن که دائماً در حال فعالیت است توسط سه رگ اصلی خونرسانی می‌شود. هرگاه یکی یا چند تا از این رگها در اثر رسوب چربی و یا لخته تنگ شود فرد دچار علامت می‌شود، این علامت بر اساس شدت تنگی متفاوت است و شدیدترین حالت آن که منجر به سکته قلبی می‌شود. علائم تنگی رگها تغذیه کننده شامل موارد زیر است: .1.تنگی نفس یاکم آوردن نفس2.خستگی زودرس3.سنگینی سینه 4.تعریق 5.خستگی زودرس 6.طپش قلب و بیهوشی گذرا(سنکوپ)
وی ادامه داد: علائم فوق در تنگی های خفیف تر عمدتاً در هنگام فعالیت است و با افزایش شدت تنگی به مرور تشدیدیافته و در استراحت نیز ایجاد می‌شود؛ چنانچه سکته قلبی بطور ناگهانی و در رگی بزرگ و در منطقه وسیعی از قلب اتفاق افتد ممکن است ناگهان قلب را دچار نامنظمی شدید کرده و حتی از کار بیاندازد که نیاز به اقدامات فوری از قبیل ماساژ، تنفس مصنوعی و شوک می‌باشد. در موارد خفیف‌تر و غیرناگهانی که قلب فرصت رگ‌سازی جدید دارد علائم خفیف‌تر بوده و فرصت اقدامات درمانی بیشتر وجود دارد.
دکتر شیبانی ضمن بیان این پرسش که وقتی قلب دچار سکته شد چه اتفاقی می‌افتد؟ افزود: بخشی از قلب که دچار سکته شده است عضلاتش از کار افتاده و شل می‌شود و از حیث فعالیت به ماهیچه به درد نخور تبدیل می‌شود که این مسئله باعث خواهد شد قلب، پمپاژ آن کاهش یافته و اصطلاحاً دچار نارسایی می‌شود.
این متخصص قلب علائم نارسایی قلب را شامل 1.تنگی نفس 2.خستگی 3.سنگینی سینه 4.ورم صورت وپاها 5.درد شکم می‌باشد که در شکل شدید آن آب اضافی در ریه جمع شده و سریعاًََ نیازبه بستری و اقدام درمانی فوری وجود دارد بیان نمود و افزود:  به‌هرحال بیماری که دچار سکته قلبی شده است و بخشی از عضلاتش از کار افتاده است و کماکان عملکرد غیرنرمال دارد مستعد بروز انواعی خطرناک از نامنظمی ریتم قلب می‌شود که می‌تواند کشنده باشد.
وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به شرایط ذکر شده به نظر شما بهترین اقدام برای موارد فوق کدام است؟ گفت: بهترین اقدام پیشگیری از بروز سکته قلبی و به تبع آن عوارض حاصله است که در گفتار بعدی به پیشگیری از سکته قلب خواهیم پرداخت؛ اما در افرادی که دچار سکته قلبی شده‌اند نیز بهترین کار درمان هر چه سریعتر و بازکردن رگ مسدود شده با هر روش ممکن است. 1-تزریق آمپول‌های حل کننده. 2-انژیوگرافی و باز کردن رگ با استنت 3-عمل جراحی قلب باز
وی افزود: هر کدام از روش‌های فوق مناسبت‌های خاص خود را داشته و در موارد مخصوص بخود کاربرد دارد که در مقاله‌های بعدی به بررسی فاکتوری خطر و روش‌های پیشگیری و وسایل کمکی پمپاژ قلب و نیز باطریهای قلبی خواهیم پرداخت، امید که مفید واقع شود با ورزش و مصرف سبزی و میوه تازه سلامت قلب خود را ارتقاء بخشید.