هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

آغـازی بـی مـهـر

آغـازی بـی مـهـر



به گزارش هفته نامه افق کویر؛ با توجه به نزدیک شدن ماه مهر؛ صبح روز پنج شنبه مورخ 13 شهریورماه، نشست خبری مدیر آموزش و پرورش شهرستان بافق با خبرنگاران در سالن اجلاس این اداره برگزار شد.
" محمدرضا قاسم زاده" در ابتدای این جلسه ایام سوگواری سالار شهیدان حضرت اباعبدا... الحسین(ع) را تسلیت گفت. وی با اشاره به اجلاس رؤسای آموزش و پرورش سراسر کشور" بصورت ویدئو کنفرانس" اظهار داشت: مقام معظم رهبری؛ معلمان را افسران سپاه پیشرفت کشور نامیدند و این تعبیر زیبا نشان دهنده اهمیت کار معلمان است.

توجه به آموزش دانش آموزان بصورت یکنواخت

وی یکی از مطالبات مقام معظم رهبری را تحقق عدالت آموزشی در سراسر کشور عنوان کرد که نباید در دسترسی دانش آموزان به منابع آموزشی، نیروی انسانی و… تبعیض قائل شد و تاکید کرد: باید شرایطی فراهم شود که همه دانش آموزان به آموزش بسیار خوب در سطح بالا دسترسی داشته و این امکان باید برای همه در دورترین نقاط کشور نیز فراهم گردد.
گرایشی به سمت سند 2030 نباید مطرح باشد

قاسم زاده اساس کار آموزش و پرورش را اجرای سند تحول بنیادین دانست و گفت: آموزش و پرورش موظف است سند تحول بنیادین را برای مردم تبیین کند که تعلیم و تعلم ما تمام ساعتی است نه تک ساعتی و همه فعالیت های آموزش و پرورش باید مبتنی بر این سند باشد و بحث سند 2030 مطرح نباشد و گرایشی به این سمت ایجاد نشود.
وضعیت مهد کودک ها و پیش دبستانی ها
وی از دیگر نکات مهمی که رهبری به آن اشاره داشتند را وضعیت مهدکودک ها و پیش دبستانی ها عنوان کرد و تصریح کرد: ایشان در این زمینه هشدار دادند که نباید این مسئله رها شود و تعلیم و تربیت در این سنین نیز باید با نظارت کامل انجام شود و اگر این عرصه رها شود افرادی که ممکن است اعتقادی نداشته باشند، تربیت را به سمت و سویی ببرند که در شأن این انقلاب و نظام نباشد.
قاسم زاده رعایت تمام دستورالعمل های بهداشتی و فراهم نمودن محیط ایمن برای حضور معلمان و دانش آموزان را الزامی دانست و گفت: مسئولیت و حساسیت مدیران،معلمان،مربیان و عوامل اجرایی مدرسه در آموزش اصول خود مراقبتی و پایش علائم بالینی دانش آموزان و کنترل مستمر از تجمعات حفاظت شده آنان جزء وظایف همیشگی است.
رعایت تمام
دستور العمل های بهداشتی

وی آغاز سال تحصیلی جدید را براساس بخشنامه وزارت آموزش و پرورش از 15 شهریور ماه بصورت حضوری اعلام کرد و گفت: باز بودن مدارس و آموزش های حضوری دانش آموزان در کلیه پایه ها و دوره های تحصیلی اصل مهمی در تربیت تمام ساعتی است، بنابراین اولویت با کلاس های حضوری است و رعایت تمام دستورالعمل های بهداشتی و فراهم نمودن محیط ایمن برای حضور معلمان و دانش آموزان الزامی است.

باز بودن مدارس
با مجوز ستاد کرونا

مدیرآموزش و پرورش تاکید کرد: مدارس جز در مواردی که ستاد مدیریت و مقابله با کرونا حضور دانش آموزان را ممنوع کرده یا شرایط را پرخطر تلقی و اعلام تعطیلی کرده، باز است.
وی بیان داشت: نکته دیگر این بخشنامه را شناور بودن ساعات ورود و خروج و زنگ تفریح دانش آموزان به منظور ورود و خروج دسته جمعی آنان عنوان کرد که مورد توجه قرار گرفته است.
توجه به حضور دانش آموزان

قاسم زاده در خصوص استفاده از الگوهای مختلف برای مدیریت حضور دانش آموزان در کلاس ها از قبیل گروه بندی، زوج و فرد و چرخشی کردن در مدارس و کلاس های پرجمعیت،اظهار داشت: تراکم دانش آموزی در کلاس های سطح شهرستان بالا است و مدارس می توانند با تصویب شورای مدرسه تصمیم بر چگونگی حضور دانش آموزان بگیرند تا کمترین خطر متوجه دانش آموزان باشد.
مدیر آموزش و پرورش بافق با اشاره به مسئولیت و حساسیت مدیران، معلمان، مربیان و عوامل اجرایی مدرسه در آموزش اصول خود مراقبتی و پایش علائم بالینی دانش آموزان بیان کرد: کنترل مستمر و پایش علائم بالینی آنان و کنترل مستمر از تجمعات حفاظت شده آنان جزء وظایف همیشگی است.
وی در بحث آموزش و توجیه والدین به منظور رعایت موارد بهداشتی توسط فرزندان آنان که در اولویت آموزش و پرورش است،به موارد ذیل اشاره کرد: تهیه روزانه ماسک و ملزومات بهداشتی برای فرزندان،آموزش مستمر نحوه شستن دست ها،آموزش مستمر نحوه مراقبت از خود در مسیر مدرسه، رصد وضعیت سلامت فرزندان از طریق درمانگاه محل سکونت،جلوگیری از حضور در مدرسه درصورت ابتلای یکی از اعضای خانواده به کرونا حداقل تا یک هفته پس از منفی شدن تست کرونا است.
بهترین آموزش، آموزش چهره به چهره

قاسم زاده آموزش حضوری و چهره به چهره را بهترین روش برای آموزش دانش آموزان دانست و افزود: آموزش غیرحضوری به عنوان مکمل می تواند مورد استفاده قرار گیرد و در این راستا همکاری اولیاء بسیار موثر و مهم است و میتواند کمک به برگزاری سال تحصیلی مطلوبی کند.
مدیر آموزش و پرورش بافق تعداد دانش آموزان سال تحصیلی جدید را 11 هزار و 403 نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد 5 هزار و 711 نفر دانش آموز دختر و 5 هزار و 692 نفر دانش آموز پسر در مدارس شهرستان ثبت نام کردند و این آمار با توجه به ثبت نام تعدادی از دانش آموزان کار و دانش افزایش خواهد داشت.
آمار دانش آموزان بافقی

وی ادامه داد: در مقطع ابتدایی 6 هزار و 670 نفر که 3 هزار و 337 نفر دختر و 3 هزار و 333 نفر پسر ،متوسطه اول 1 هزار و 347 نفر دختر و 1 هزار و 353 نفر پسر که مجموع آن 2 هزار و 700 نفر است،متوسطه دوم 1 هزار و 8 نفر دختر و 990 نفر پسر که مجموع آنان 1 هزار و 998 نفر تا این لحظه می باشد.
قاسم زاده تاکید کرد: آموزش و پرورش خود را ملزم به رعایت پروتکل های بهداشتی می داند و نظارت از مدارس نیز انجام خواهد گرفت.

از 15 شهریورماه تا 1 مهر ماه شناخت معلمان از دانش آموزان

وی شروع سال تحصیلی بصورت حضوری را باعث شناخت معلمان و دانش آموزان نسبت به یکدیگر دانست و گفت: در 15 روز زمان باقیمانده به مهرماه،معلمان می توانند مطالب سال گذشته را ارزیابی کنند که چه میزان مفاهیم منتقل شده و چه میزان انجام نگرفته است تا برخی مفاهیم را به دانش آموزان آموزش دهند.
در ادامه نشست مدیرآموزش و پرورش شهرستان بافق به پرسش های هفته نامه افق کویر پاسخ داد
مدیران مدارس تا ۲۰۰ هزار تومان مجاز به دریافت کمک هستند

افق کویر: با توجه به مبالغ متفاوتی که از اولیاء دانش آموزان دریافت می گردد؛ میزان شهریه مدارس را اعلام نمایید.
در سطح شهرستان؛ مدارس به سه دسته تقسیم می شوند که شهریه مدارس «شاهد» توسط استان تعیین می گردد. بالاترین مبلغ 1میلیون تومان اعلام شد که با تصمیم گیری ها شهرستان مبلغ 600 هزارتومان تعیین گردید. دو مدرسه قرآنی به نام های "یاران مهدی و شهید اکرمی" مبلغ 300 هزارتومان و مابقی مدارس دولتی مبلغی 200 هزار تومان تحت عنوان کمک به مدرسه که جزء هزینه کتاب و بیمه محسوب نمی شود و حدود ۸ سال است که در شورای آموزش و پرورش این مبلغ تغییر نیافته و مدیران مجاز هستند که این ۲۰۰ هزار تومان را به عنوان کمک برای برنامه مدرسه دریافت و حتی این مبلغ نباید به صورت اجباری باشد. همچنین از دانش آموزان بی بضاعت و موارد خاص شهریه دریافت نگردد.
مدارس ما نیاز به کمک دارند

این کمک را آزادانه اولیاء می‌توانند تا پایان سال تحصیلی به مدارس ما داشته باشند؛ چون واقعا مدارس ما نیاز به این کمک دارند. برای موارد مختلف؛ به خصوص الان، که بحث شیوع بیماری کرونا هم هست و قرار می باشد که آموزش ها حضوری هم در مدرسه باشد، نیاز به خیلی از موضوعات است! مدارس ما مجبور هستند تهیه کنند. اولیاء که واقعا توانمند هستند و می‌توانند کمک کنند و به این مبلغ اکتفا نشود و حتی بیشتر از این کمک نمایند که در اینجا؛ از اولیاء تشکر می کنم که حتی خیلی بیشتر از این مبلغ که ما اعلام کردیم؛کمک نمودند به مدارس و کمک هم می کنند و پیشرفت آموزش دانش آموزان در شهرستان منوط به کمک و همراهی همه اولیا است! خیلی از اولیاء که توان مالی متوسط هم برخوردار هستند این کمک را از مدارس دریغ نکرده‌اند! مواردی داریم که از توان بالایی برای کمک برخوردار هستند؛ اما به بهانه‌های مختلف موضوع را رسانه‌ای نمی‌کنند.این کمک ها را مستقیم به حساب مدارس ما واریز نکنند؛ ۲۰۰ تومان را مستقیم به حساب مدارس یا اگر چک می دهند در وجه آموزشگاه آن ها صادر بشود که قابل نظارت توسط آموزش و پرورش باشد.
آموزش و پرورش فقط یک سرانه به مدارس می دهد

افق کویر: برخی از مدارس در طول سال تحصیلی مبالغی بابت کلاس های فوق برنامه دریافت می کنند؛ آیا این کار قانونی است یا خیر؟
اگر آموزشگاه کلاس فوق برنامه برگزار می کند؛ مثل کلاس تست و تقویتی و سایر موارد اینها هزینه محاسبه می شود. این جدا از کمکی است که انجام می شود؛ یعنی کلاس تقویتی برای مدارس هزینه خیلی بالایی دارد و آن ها با هماهنگی شورای مدرسه انجام می شود با هماهنگی انجمن اولیا و مدیران مصوب می‌شود و برگزار می‌ گردد؛ باید محاسبه شود و پرداخت نمود. این کمکی که به عنوان ۲۰۰ هزار تومان مصوب شورای آموزش و پرورش است برای کمک به پیشبرد امور آموزشی مدارس است. یک نمونه آن؛ الان یک دستگاه تکثیر مشکلی پیدا می کند یا خرید وسایل برای مدرسه، سرویس کردن کولر مدارس، هزینه بسیار بالایی دارد و آموزش و پرورش فقط یک سرانه به مدارس می دهد و این سرانه فقط تحت عنوان کمک به مدرسه است.
انتخاب دبیران در مدارس شاهد بر عهده مدیران است

افق کویر: علت تفاوت آموزش در مدارس شاهد چیست که والدین تمایل دارند، فرزندان خود را به مدرسه شاهد بفرستند؟
مدارس شاهد تفاوتی با مدارس دولتی ندارند؛ فقط اینکه مدارس شاهد انتخاب آموزگاران و دبیران مدرسه به عهده مدیر مدرسه است! مدیر مدرسه می‌تواند در انتخاب معلم خود دخالت داشته باشد. دوم اینکه مدرسه، یک ساعت کلاس فوق برنامه برای دانش آموزان برگزار می کند. از همین هزینه ۶۰۰ هزارتومان که از دانش آموز گرفته می‌شود؛ لذا تفاوت در پرداخت و برگزاری کلاس اگر همین هزینه را یک مدرسه عادی هم به توافق برسند؛ می‌توانند این کلاسها را برگزار کنند. بنابر این تفاوتی درکیفیت نیست؛ فقط تفاوت در لحاظ اینکه برنامه‌ریزی بیشتر می‌شود و اولیاء با رغبت خودشان این کار را انجام می دهند. اگر چنانچه سایر مدارس هم بخواهند، می توانند این برنامه را در مدرسه داشته باشند. اگر انجمن اولیای مدرسه با هم بشوند، کلاس تقویتی برای بچه‌ها بگذارند، یک ساعت الی دوساعت ما هم حاضریم هزینه را پرداخت کنیم؛ هیچ مشکلی از این لحاظ نیست؛ فقط تفاوت در انتخاب معلم است.
امسال هیچگونه
جذب نیرویی نداریم

افق کویر: در سال گذشته، بسیاری از معلمین مدارس غیرانتفاعی جذب آموزش و پرورش شدند و در ابتدای سال بحرانی به وجود آمد؛ آیا پیش بینی برای عدم تکرار چنین موضوعی مد نظر هست؟
سال گذشته ما جذب نیروی حمایتی داشتیم؛ برخی از معلمان مدارس غیرانتفاعی در این جذب نیروهای خرید خدماتی یا حمایتی شرکت کردند و امتیاز لازم را آوردند و وارد مدارس حمایتی ما شدند. امسال هیچگونه جذب نیرویی ما نداریم؛ یعنی ما موظف هستیم که کمبود نیروی خودمان را از طریق استفاده از غیرموظف شاغلین و همکاران بازنشسته جبران کنیم. لذا ما جذب نیروی حمایتی نداریم و قرار نیست نیروی از مدارس غیر انتفاعی خارج بشود!
درباره حقوق معلمین غیر انتفاعی نمی توانیم ورود کنیم

افق کویر: حقوق معلمین مدارس غیرانتفاعی بسیار ناچیز است! چرا نظارتی نیست؟
مدارس غیر دولتی بر اساس قانون کار باید به آنها حقوق پرداخت شود و چنانچه غیر از قانون کار پرداخت حقوق انجام گردد، معلمین می‌توانند از طریق مراجع قانونی اقدام کنند. ما برای آن ها نمی توانیم کار خاصی انجام بدهیم؛ ممکن است موسسه ایی یک ساعت خاصی را با افراد قرارداد ببندد؛ این ساعت خاص حقوق و بیمه خاصی هم دارد؛ ولی آنها نمی توانند از حقوق کسر کنند؛ اگر چنین شود غیرقانونی است؛ می‌توانند، اقدام کنند؛ آموزش و پرورش در این زمینه نمی تواند ورود کند.

اگر هزینه آزمایشگاه تامین بشود قابل افتتاح خواهد بود

افق کویر: آیا تغییراتی در محل آزمایشگاه مرکزی قرار خواهید داد؟
آزمایشگاه مرکز ما، در مدرسه اندیشه دایر خواهد شد و موزه فرهنگ و هنر در محل آزمایشگاه مرکزی قبلی دایر می شود و افتتاح خواهد شد و کارهایش انجام شده؛ منتظر ویترین است! اگر هزینه آن تامین شود؛ قابل افتتاح است.
تصمیم درباره روپوش دانش آموزان بر عهده مدرسه است

افق کویر: استفاده از فرم مدارس در شرایط کنونی جایز است؟
با اینکه امسال قرار شد که آموزش ها حضوری باشد استفاده از فرم مدرسه اگر دانش آموزی فرم سال گذشته او مناسب است و مشکل ندارد، می تواند استفاده کند؛ یعنی اگر اولیایی از فرم سال گذشته استفاده کند اشکال از نظر ما ندارد و هیچ اجباری نیست که حتماً همه تغییر کند؛ مگر اینکه لباس دانش آموز مناسب او نباشد؛ یعنی چندین سال استفاده شده باشد و تنگ یا کوتاه باشد و یا مشکل داشته باشد! بله! آن باید تغییر دهد این به عهده مدرسه است؛ این تصمیم را بگیرد؛ اما نباید اولیا را مجبور کنند.
آمار ثبت نام مدارس دولتی بالا رفته است

افق کویر:: چرا مدرسه سمای دانشگاه آزاد بافق از آن استقبال چندانی نشد؟
مدارس غیر انتفاعی به دلیل اینکه وضعیت آنها مشخص نبوده که به چه نحوی قرار است کلاس ها برگزار شود؛ ممکن بود به صورت غیرحضوری باشد! خیلی از اولیاء ترجیح دادند که این شهریه را پرداخت نکنند؛ بچه ها را در مدارس دولتی ثبت نام کنند؛ البته شهریه مدارس غیردولتی در سامانه مشخص است؛ تقریبا می‌شود گفت افزایش ۱۰ درصدی نسبت به سال گذشته داشته است؛ اما ما به مدارس گفته بودیم ۱۵ درصد شهریه‌ها را بیشتر پرداخت نکنند تا ببینیم وضعیت به چه نحوی می‌شود! به دانش آموزان کمک شود تا بیایند، ثبت نام کنند؛ بعضی ها ترجیح دادند که اگر غیرحضوری است بیایند در فضای مجازی و از امکانات مدارس دولتی استفاده کنند و آن شهریه بالا را پرداخت نکنند. یک مقدار کاهش در همه مدارس غیردولتی داشتیم و از آن سو آمارها در مدارس دولتی ما اضافه شده است.
استفاده اینترنت در شبکه دانش آموز رایگان است

افق کویر: موضوع سیم کارت رایگان برای دانش اموزان چیست؟
وزارت آموزش و پرورش با اپراتور های مختلف مذاکره کرده و چیزی که در اجلاس روسای ادارات آموزش و پرورش اعلام شد؛ این است که سیم کارتی تحت عنوان سیمکارت شاد به دانش آموزان داده می شود و استفاده از اینترنت در شبکه دانش آموزی با دستور رئیس جمهور رایگان شد؛ یعنی قرار گردید استفاده اینترنت در شبکه دانش آموز رایگان باشد.

برنامه شاد در کنار آموزش حضوری خواهد ماند

افق کویر: استفاده از شبکه اجتماعی در سال گذشته برای خانواده ها دغدغه بود امسال چه پیش بینی دارید؟
در سال گذشته ما ناخواسته به یک وضعیت جدید پرتاب شدیم؛ یعنی وضعیتی که ما قبلاً از آن نهی می کردیم که به سراغ موبایل نروید، به سراغ فضای مجازی نروید؛ اما این اتفاق ما را به فضای مجازی سوق داد و متاسفانه سازگاری هم تعریف نشده بود؛ اولین اقدامی که اولیاء انجام دادند وارد شبکه‌های مختلف شدند؛ از تلگرام به واتساپ! بعد وزارتخانه اعلام کرد: این مشکل دارد! برای اطلاعات دانش آموزان در پیام رسان های خارجی ممکن است سوء استفاده قرار بگیرند یا ممکن است افراد غریبه در این گروه ها وارد بشوند! یک سری مطالب غیر مناسب درون این گروه ها گذاشته شود؛ پس به سمت شبکه های داخلی که قابل کنترل است بروید که مرکز اطلاعات آن در داخل ایران است. در سروش، آی گپ، ایتا و ... ما هم اعلام کردیم. بسیاری هم بدین سمت در پیام رسان های داخلی؛ از جمله سروش رفتند تا اینکه وزارت آموزش و پرورش یک برنامه قدرتمندی طراحی کرد که ایمنی آن بالاست؛ یعنی تا الان نتوانستند هک کنند؛ با اینکه چندین بار حمله سایبری به شبکه شاد شده است؛ البته مشکلاتی؛ از لحاظ سرعت بارگذاری مطالب وجود داشت که به تدریج رفع گردید. در کنار کلاس های حضوری؛ استفاده از شبکه شاد به عنوان مکمل در کنار فعالیت های آموزشی ادامه حیات خواهد داد.

الهام نصیرزاده|

 

 

اینستاگرام هفته نامه افق کویر: Ofoghkavi.ir