هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

آغاز مدارس و نیاز مبرم به آموزه های بهداشتی و مراقبتی

آغاز مدارس و نیاز مبرم به آموزه های بهداشتی و مراقبتی



بنا به اقتضای جامعه پیرامون اطلاعات دارویی و استقبال هفته نامه افق کویر بر آن شدم تا هر هفته، مقاله ایی کوتاه در خصوص دارو و توصیه های آن را خدمت شما عزیزان عرض کنم.
با توجه به شروع مدارس و نیاز مبرم به آموزه های بهداشتی و مراقبتی؛ لازم دانستم این هفته را به این موضوع اختصاص دهم.
۱- در ابتدا باید توجه نمود در تمام لحظات حضور در کلاس باید حتما ماسک مناسب و اندازه بر روی بینی و چانه ثابت باشد و تا ممکن است دست آلوده به سطح داخلی ماسک زده نشود و از کشیدن و پایین قرار دادن ماسک خوداری گردد.
۲- محلول و یا ژل های الکلی در دسترس باشد و صرفا قبل از خوردن و آشامیدن نیاز به ضد عفونی کردن دست ها هست و وسواس زیاد باعث آسیب به پوست دست و مشکلات تنفسی در طولانی مدت می شود.
۳- در این ایام بهتر است خانواده ها به فرزندان خود نکات بهداشتی را یادآوری کرده و قبل از مدرسه تغذیه مناسب را فراهم کنند.
۴- در این روزها تقویت سیستم ایمنی بسیار مهم است؛ در این راستا تغذیه مناسب و مصرف ریز مغذی ها توصیه شده و در موارد خاص مصرف مکمل های ویتامینه لازم است.
از این دست مکمل ها می توان «انواع مولتی ویتامین ها» را به مقدار مناسب استفاده نمود.
شایان ذکر است که ویتامین های گروه «بی» و «سی» و «زینک» از این دسته هستند. در کنار این ها ؛ ویتامین های محلول در چربی، (دی )و (ای )و( اِی) هستند که باید حتما تحت نظر داروساز یا پزشک براساس سن و وزن و نیاز تجویز گردد و از مصرف بی رویه و خودسرانه ویتامین های با دوز(میزان) بالا و مخصوصا محلول در چربی پرهیز گردد.
لازم به ذکر است مولتی ویتامین های معمول موجود؛ مقدار مناسب و ایمنی از هر نوع ویتامین را دارا هستند و در دوزهای مناسب کودکان و بزرگسالان تعبیه شده و برای افراد بدون بیماری خاص و سالم جهت پیشگیری و تقویت سیستم ایمنی قابل مصرف بدون تجویز هستند.
در کنار این مکمل ها فرآورده های گیاهی حاوی عصاره های اکیناسه، سیر، آویشن و عسل و … به اشکال مختلف دارویی موجود هستند و بعضا تعدادی برندهای خاص مکمل هایی حاوی ویتامین ها و عصاره های گیاهی را به بازار دارویی عرضه کرده اند.
در پایان توصیه می گردد نکات بهداشتی و مراقبتی لازم را جدی گرفته و مخصوصا به کودکان آموزش داد. برای تقویت سیستم ایمنی در وهله اول با تغذیه مناسب و در صورت لزوم با مکمل های موجود سیستم ایمنی را قوی کرد.
در این بین افراد با بیماری های خاص مثل بیماری های خودایمنی و در مقابل آن بیماران قلبی و دیابتی زیر نظر پزشک خود اقدام به تقویت سیستم ایمنی خود کنند.

دکتر محمد حسین جمالی
دکترای حرفه ای داروسازی