هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

اعتماد به نفس کلیدی ترین خصیصه ورزشهای رزمی

اعتماد به نفس کلیدی ترین خصیصه ورزشهای رزمی



الهام نصیرزاده| به گزارش هفته نامه افق کویر، به رسم هفته های گذشته در این شماره به سراغ مربی رشته کیک بوکسینگwka  بانوان در بافق رفته و گفتگویی با وی انجام داده ایم.
افق کویر: لطفاً خودتان را معرفی کنید:
 فخرالسادات وکیل زواره هستم. از 14 سالگی ورزش رزمی را شروع و از سال 85 رسماً مربیگری را آغازکردم. چند سالی در استان اصفهان بودم و در آنجا کار می کردم. از سال 87 دریزد مربیگری را شروع و مدت 4سال مسئول برگزاری مسابقات هیأت استان یزد بودم و نزدیک به 2سال هست که نائب رئیس هیئت استان یزد و در حال حاضر در بافق فعالیت دارم.
افق کویر: آیا در این زمینه مشوقی هم داشته اید؟
این ورزش جزو ورزشهای خشن حساب می شد و خانواده خیلی مشتاق نبودند، ولی خواهرم تنها مشوقم بود و همیشه همراهیم می کرد. 
افق کویر: گزارشی ازکارنامه خود، مقام و مدال هایتان بگویید؟
 زمان ورزش من به عنوان یک ورزشکار بسیار کوتاه بود. در این مدت زمان کوتاه یک مقام قهرمانی کشوری، یک مقام برترین مشت زن (بوکس) و چند مقام استانی را کسب کردم و بعد از آن به مدت 3سال به علت مسائل شخصی از ورزش دور بودم و بعد از آن وارد حیطه مربیگری شدم.
افق کویر:آیا یادگیری ورزش رزمی برای بانوان در مواقع خاص ضروری است؟ و در حال حاضر چند شاگرد دارید؟
شهرستان بافق پتانسیل بسیار عالی برای ورزش دارد؛ مخصوصا بانوان و اینکه علاقه نسبتاً خوبی به ورزش رزمی دارند. طی 4الی 5 ماهی که این ورزش در شهرستان راه اندازی شده مورد استقبال بسیار خوب بانوان قرار گرفته و در حال حاضر بالغ بر 25الی 30 بانو در حال آموزش داریم.
افق کویر:کم سن ترین ورزشکار کیک بوکسینگ در بافق و مقام آوران چه کسانی هستند؟
 کم سن ترین ورزشکار ما 10ساله هست که جزو مدال آوران ما در مسابقات قهرمانی استان نیز بود .بنده یک تیم از شهرستان آماده کردم؛ البته در زمان بسیار کوتاه و به هیچ عنوان برنامه ریزی برای مدال نداشتم در حد دیده شدن و آشنایی بانوان رزمی کار با محیط رینگ و مسابقه بود، ولی ورزشکاران بافقی آنقدر آنجا خوش درخشیدند که برای من واقعاً غیر قابل باور بود. حضور 7ورزشکار در مسابقات قهرمانی استان و 7مدال فکر می کنم بسیار دستاورد عالی باشد؛ مخصوصاً وقتی به زمان آماده سازی این عزیزان که فقط 3ماه بود نگاهی انداخته شود که به لطف حسن پور رئیس هیأت ورزشهای رزمی شهرستان و با حضور نارگانی رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان از این عزیزان به خوبی تشکر و قدردانی شد.
زهرا خواجه پور، حدیث تیموری،ملیحه جواهری،عطیه قائمی و مطهره دهقان طلا، ملیحه برزگری و فاطمه طالعی برنز
افق کویر: از فرزند پسرتان بگویید؟ 
یک فرزند پسر3ساله به اسم امیر علی دارم که فوق العاده بازیگوش و در عین حال دوست داشتنی هست که علاقه زیادی به ورزش رزمی و همچنین فوتبال دارد و کلاً مرا همراهی می کند و سر کلاسهایم نیز مجهز حاضر می شود و از باختن هم خوشش نمی آید که خوب این خصوصیت بسیار ارثی می باشد.
افق کویر: رفتار همسرتان با شما و میزان رضایت مندی وی نسبت به این رشته چگونه است؟ 
بعد از ازدواج همسرم یکی از افرادی است که همیشه در کنارم بود و مرا همراهی کرد؛ البته درک شرایط من خیلی راحت نیست. زمان زیادی منزل نیستم یا در سفر هستم یا کلاس و همسرم با شرایط شغلی سختی که دارد کاملاً مرا همراهی می کند و زمانهایی که واقعاً از بعضی چیزها نا امید می شوم تشویقم می کند تا به راهم ادامه بدهم جا دارد در همینجا تشکر ویژه ای از همسرم داشته باشم.
افق کویر: از مدرسه و بازیگوشیهای دوران مدرسه بگویید؟
دوران تحصیل بسیار خاصی داشتم. آنقدر که یک جا بند نبودم؛ فوق العاده شیطون و غیرقابل کنترل آنقدر که همیشه رئیس شورای مدرسه بودم و این اهرمی بود برای کنترل شیطنتهای دوران تحصیل، ولی خوب الان بسیار آرام هستم.
افق کویر: رفتار شما با شاگردان چگونه است خشن یا آرام؟
 خوب من الگوم همیشه استادم بودم. خانم شاهدی را همیشه دوست داشتم، ولی حسابی جذبه داشت و از وی حساب می بردیم. سرکلاس من سعی می کنم با شاگردانم دوست باشم، ولی خط قرمزهایی داخل کلاس وجود دارد تمام شاگردانم با این خط قرمزها آشنا هستند. هر چند شاگردانم تماماً دوست داشتی هستند.
افق کویر: هیچ وقت از ورزش و قدرتی که داشتید سوء استفاده کرده اید ؟
خیر، به هیچ عنوان این اتفاق نیافتاده و به غیر از کسانی که منو می شناسند و می دانند من رزمی کار هستم این مسئله را جایی بازگو نمی کنم و استفاده از قدرتم آخرین کاری هست که شاید دوست داشته باشم انجام بدهم و اینکه در ابتدا من یک خانم هستم و خصلتهای یک خانم برایم ارجح دارد و بعد از آن یک رزمی کار هستم.
افق کویر: از یک روز مسابقه و بدترین ضربه ای که زده اید بگویید؟ 
بهترین و بدترین خاطره من مسابقه انتخابی تیم ملی در قم هست که آن زمان در یک بازی یک ضربه دست زدم و همان یک ضربه برای حریفم کافی بود که زمین بخورد و این فوق العاده هیجان انگیر بود به خاطر اینکه بهترینها آنجا جمع بودند و من بازی بسیار خوبی با حریف تهرانیم داشتم؛ البته آخرین دفعه ای بود که به عنوان یک ورزشکار وارد رینگ بازی می‌شدم.
افق کویر: آیا شده است در یک روز به چند صورت آسیب زده باشید؟
آسیب دیدگی در ورزش ما بسیار معمولی هست. بله، من چندین دفعه در تمرین یا مسابقه باعث آسیب حریف شدم، ولی خودم نیز آسیب های جدی دیدم، ولی جزو افتخاراتم هست که صورتم تا حالا آسیب دیدگی نداشته به جز یه پارگی شدید لب.
افق کویر: مدعی پخت چه غذایی هستید آیا حریف هم می‌طلبید؟
مدعی پخت تمام غذاهای که وجود دارد. تفریح من به غیر از ورزش و کتاب خواندن آشپزی هست و به خاطر پسر و همسرم اصولاً در حال پخت و پز هستم. دست پخت خوبی هم دارم؛ البته کسی تا حالا مشکلی با دست پختم نداشته و تو پخت پاستا فکر میکنم بهتر هستم. 
افق کویر:بیشتر اهل خانه داری هستید؟ 
یک خانم همیشه اهل خانه داری هست چه شاغل باشد و چه نباشد؛ وقتی همسر و مادر باشیم خواه ناخواه درگیر مسائل و مشکلات خانه داری هستیم هر چند علاقه ای ندارم ولی خوب!
افق کویر: شخصیت خانواده چگونه است آیا برخلاف شماست؟
 من خانواده ای فوق العاده متفاوتی نسبت به خودم دارم تمام خواهر ها و برادرم هنرمند هستند و دست به قلم برای خلق تصویری؛ اما من یک رنگ کردن ساده را هم بلد نیستم. مادرم نیز بسیار هنرمند هست، ولی خوب آنها هیچ کدام ورزشکار نیستند و علاقه ای هم به آن ندارند. میشه گفت هیچ شباهتی به خانواده ندارم، ولی باتمام اختلاف نظرها همیشه از من حمایت کرند و نقش اصلی زندگی من بودند.
افق کویر: کلید موفقیت در هر کاری به نظر شما چیست؟ 
موفقیتم را در ابتدا مدیون خواهرم هستم، چون لحظه ای سختی در کنارم بود و کمکم کرد؛ البته یک تشکر ویژه دارم از خاله عزیزم و مادرم، چون تمام سالهایی که من مشکلات سخت و طاقت فرسایی داشتم همراهیم کردند.
افق کویر: اعتماد به نفس در رشته های رزمی چه میزان تأثیر دارد؟ 
یک رزمی کار اولین فنی که آموزش می بیند و لازم ترین فن اعتماد به نفس هست و اگر وجود نداشته باشد زمان زیادی نمی تواند در این ورزش دوام بیاورد. اعتماد به نفس کلیدی ترین حرکت برای تمام کارها مخصوصاً ورزش رزمی هست.
افق کویر: حرف پایانی:
از همسر و پسرم بابت اینکه در شرایط سخت مرا همراهی و تحمل می کنند سپاسگزارم.