هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

اعتصابات در یزد، بیش از 60 میلیارد خسارت به بار آورد!

اعتصابات در یزد، بیش از 60 میلیارد خسارت به بار آورد!


اعتصابات در یزد، بیش از 60 میلیارد خسارت به بار آورد!

بیست‌وسه (23) روز است، مردم شهرستان بافق و کارکنان معدن سنگ آهن ‌این شهر به محل کار خود نمی‌روند و دلیل این کار خود را ‌واگذاری‌های انجام شده از سوی دولت می‌دانند، زیرا منافع کارکنان و شهرستان در نظر گرفته نشده است؛ بنابراین، تا هنگامی که‌ این کار از سوی دولت تسهیل نشود، اعتصابات ادامه خواهد داشت.
به گزارش «تابناک»، ماجرا از این قرار است، در زمان دولت گذشته، بنا بر ماده 44 قانون اساسی مصوب 22/ 7/ 91، هیأت وزیران تصمیم گرفت، 71.5 درصد سهام مجموعه را به دلیل رد دیون اواخر عمر دولت قبل به صندوق بازنشستگی واگذار کند و به دنبال آن، در ‌‌28/ 12/ 92 این واگذاری ـ که از سال 87 سازمان خصوصی‌سازی در پی آن بود ـ تصویب شد و تقریبا در یک ماه گذشته این انتقال انجام گرفت. همچنین 28.5 درصد باقی مانده سهام این شرکت در فرابورس عرضه شد که فولاد خوزستان آن را 2 درصد بالاتر از بهای پایه و ‌نقدی ‌خریداری کرد. 
اما در پی این واگذاری، مردم شهر بافق، شورای شهر، فرماندار، امام جمعه و استانداری این شهرستان اعتراض کردند، ولی پیگیری‌ها تاکنون نشان‌دهنده ‌ابطال نشدن این واگذاری از سوی دولت است. به همین دلیل، مردم این شهر طی نامه‌ای با شانزده بند ـ که یکی از بند‌های آن توسعه زیرساخت‌های این شهر است و به تأیید اسحاق جهانگیری رسیده ـ به آن اعتراض کردند.
هم‌اکنون باید دید فولاد خوزستان این شانزده ماده را تأیید می‌کند یا خیر؟
در حال حاضر چهار هزار تن در معادن این مجموعه مشغول به کارند و منبع درآمد اصلی مردم این شهر، اشتغال در معادن است. ‌سال گذشته، شرکت سنگ آهن مرکزی ایران با ‌داشتن دو معدن چغارت و سه چاهون، 3 میلیون و 200 هزار تن ریز دانه با عیار 53 به بالا و 3 میلیون و 200 هزار تن کنسانتره سنگ آهن با عیار 66، 67 درصد تولید کرد.
به این ترتیب، با در نظر گرفتن حدود 52 هفته در سال، این شرکت ‌هفتگی چیزی حدود 123 هزار تن کنسانتره و سنگ آهن دانه بندی تولید می‌کند که با تعطیلی این واحد، همین میزان سنگ آهن از چرخه تولید کشور نیز حذف شده است.
این گزارش همچنین می‌افزاید، هزینه‌های مجموعه معادن سنگ آهن مرکزی 600 میلیارد تومان و درآمد حاصل از آن 900 میلیارد تومان بوده است‌‌. در سال 92، ماده 55 قانون بودجه تصویب شد که بنا بر آن، معادن موظفند 5 درصد میانگین فروش شمش فولاد خوزستان را به خزانه دولت بپردازند؛ یعنی معادل 500 میلیارد تومان؛ بنابر‌این، معدن روزانه حدود 900 میلیون تومان درآمد خالص دارد که با احتساب 23 روز اعتصاب، هزینه بسیاری به دولت و مردم وارد شده است.
دخیل عباس زارع زاده، نماینده مردم بافق درباره این موضوع می‌گوید: خواسته ‌کارگران این است که مصوبه متقن اجرا شود که در آن دولت، یا وزیر تعاون و هیأت مدیره، خواسته‌های این افراد را‌‌ تصویب کرده‌ و تأمین اجرای آن را نیز داشته باشند تا خیالشان ‌‌از اینکه این وعده‌ها به سرنوشت گذشته دچار نشود، آسوده باشد.
وی گفت: این در حالی است که در گذشته،‌بارها رخدادهایی از این دست داشته‌ایم که حتی ‌صورت‌جلسه و مصوبه شده بوده، ولی هیچ یک اجرا نشده و همه موارد در حد وعده سر خرمن ‌مانده است.
وی در پاسخ به اینکه انجام این کار مصوبه دولت است و معدن باید به بخش خصوصی واگذار شود؛ دلیل مخالفت چیست و چرا مردم با این کار مخالفند، گفت: درست است که انجام این کار، مصوبه هیأت دولت بوده، ولی بحث‌هایی چون حق‌ و حقوق شهرستان از جمله توسعه زیرساخت‌ها‌ و حتی مطالبات این شرکت، هیچ کدام لحاظ نشده است.
نکته جالب این‌ پرونده در جایی است که بخشی از این شرکت را به یک شرکت ورشکسته واگذار کرده‌اند و اگر کل درآمد این شرکت را برای پرداخت بدهی‌های آن هزینه کنند، سال‌ها طول می‌کشد تا بدهی شرکت خریدار تسویه شود.
وی افزود: حال اگر این شرکت بخواهد، بدهی‌های خود را تسویه کند، قطعا چیزی برای شهر ‌نخواهد ماند. اکنون صندوق بازنشستگی ـ که بخشی از سهام معدن را خریداری کرده است ـ ‌‌1000 میلیارد تومان بدهی دارد و یک شرکت ورشکسته به شمار می‌رود.
وی در پایان راجع به ‌قول‌هایی که مسئولان برای شروع دوباره کارکنان داده‌اند، گفت: برخی مسئولین قول‌های‌ شفاهی به افراد داده‌اند، ولی هیچ کدام از این قول‌ها ضمانت اجرایی ندارد و تا هنگامی که در هیأت دولت مصوب نشود، قابل اطمینان نیستند.
این نماینده افزود: این کاری که هم‌اکنون دولت‌ انجام داده است؛ افزون بر اینکه باعث پس‌رفت منطقه شده و خساراتی را به منطقه وارد کرده، باعث ایجاد خسارت به اقتصاد کشور نیز شده است. هم‌اکنون این معادن ‌حدود 130 هزار تن در روز تولید سنگ آهن دارند که میزان خسارات ناشی از تولید در روزهای اعتصاب، به 60 میلیارد تومان می‌‌رسد.