هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

استیضاح شهردار نباید چماقی در دست شورا باشد

استیضاح شهردار نباید چماقی در دست شورا باشد


فرماندار یزد:

به گزارش ایسنا، «محمودشاکری شمسی» در بین اعضای چهارمین دوره شورای اسلامی شهر یزد و در صحن علنی این شورا، افزود: استیضاح شهردار نباید به عنوان چماقی در دست شورا باشد و هر چند استیضاح حق نمایندگان شوراست ولی نباید باعث تهدید شود چرا که مدیریت از بین می‎‎رود و انحراف در شهرداری به وجود می‎‎آید که اولین بازخورد آن در شورا خواهد بود.
وی ادامه داد: مشکلات ناشی از صنایع و کوره‎‎هایی که روزانه چندین تن آلایندگی به خورد مردم می‎‎دهند، باید ساماندهی شوند و شورای شهر باید به عنوان مدیران شهر چاره‎‎اندیشی کنند.
فرماندار افزود: امراض و بیماری‎‎هایی که گریبانگیر مردم شده به دلیل همین آلودگی‌‌هاست و باید بتوانیم جلوی این آلودگی‏‎ها را گرفته و عقب افتادگی‎‎ها را جبران کنیم.
شاکری شمسی ضمن گلایه از نداشتن چشم‌انداز برای درختکاری در شهر یزد، گفت: برای فضای سبز و آبیاری نیاز به همبستگی داریم و چشم‌انداز شهر یزد به این شکل به هیچ وجه مطلوب نیست چرا که مثلاً در یک بلوار از چندین گونه درخت استفاده شده و نشان از این دارد که چشم‌انداز برای آینده نداریم .
فرماندار یزد افزود: برای نما و منظر شهری نیز کاری نشده است و همچنین برای نظافت بافت تاریخی باید برنامه‌ریزی شود چرا که در این قسمت جمع زیادی از شهروندان هنوز سکونت دارند و بازدید از بافت تاریخی مورد استقبال گردشگران زیادی نیز واقع شده است .
عالی‏‏ترین مقام اجرایی شهرستان یزد ضمن بیان این که ورودی‌‌های شهر یزد به هیچ وجه زیبنده  دارالعباده نیست، گفت: متاسفانه ورودی‎‎های شهر یزد از طرف شهرستان مهریز و از طرف دروازه قرآن زیبنده نیست و کار زیادی برای آن انجام نشده، به ویژه برای ورودی دروازه قرآن باید برنامه‎‎ریزی اصولی و مدونی صورت گیرد.
رییس شورای تامین شهرستان یزد ادامه داد: از دیگر معضلات شهر یزد این که برخی کسبه به خود اجازه می‏‏دهند علاوه بر پیاده‏‏رو بخشی از خیابان را هم بگیرند و این به یک روال عادی تبدیل شده و یا این که در خیابان‏‏ها انواع و اقسام خودرو سنگین پارک شده و دیگر این که اخیراً باب شده برای فوت یک نفر، تصاویری به وسیله داربست نصب می‎‎شود که گاها تا دو ماه بر سر کوچه‎‎ها و خیابان ها نصب است و این نشان می‎‎دهد هیچ نظارتی صورت نمی‏‏گیرد و باید برای نما و منظر شهری توجه اساسی صورت گیرد.
فرماندار یزد گفت: معضل دیگر تخلیه نخاله توسط برخی از رانندگان در بلوارهای حاشیه شهر یزد است و این مسئله به معضل بزرگی برای شهروندان تبدیل شده است.

شاکری شمسی با تاکید به اینکه باید هر چه زودتر تکلیف کارخانه کمپوست با توجه به هزینه‏‏های میلیاردی که برای آن شده مشخص شود، گفت: باید برای شهر برنامه داشت و ما در فرمانداری یزد به همه واحد‎‎ها ابلاغ کرده‏‏ایم که بر اساس برنامه محوری باید فعالیت کنند و لذا در شهر یزد نیز نباید صنایع آلاینده جدید مستقر شوند، بلکه باید به سمت صنایع پاک و سبز حرکت کنیم تا برای مردم ایجاد آلایندگی نداشته باشد.
وی ضمن پیشنهاد به اعضای شورای شهر که همکاری لازم را جهت انتقال ساختمان‏‏های درمانی و پزشکان به روبه‏‏روی پارک کوهستان داشته باشند، گفت: یزد یکی از قطب‏‏های مهم پزشکی کشور است که با استقبال مردم مواجه شده و حضور افراد غیر بومی و برخی از منازلی که در آن اسکان دارند، باعث بروز معضلاتی شده و خیلی از این اماکن در شان مردم نیست، لذا دنبال این هستیم که محور یزد - تفت، قطب درمان استان شود و در خواست داریم در صحن شورا و کمیسیون‎‎های مربوطه در این راستا برنامه‏‏ریزی شود.
فرماندار یزد ضمن تاکید بر این که بیان این مشکلات ناقض زحمات اعضای شورای شهر و شهرداری نیست، گفت: به عنوان شخصی که در خدمت شهرداری و شورای شهر هستم، درخواست دارم براساس الگوی اسلامی و ایرانی، برنامه‎‎های شهر اجرا و ساماندهی شود .
شاکری شمسی افزود: تاکنون فرمانداری یزد نهایت همکاری را با شورای اسلامی شهر یزد داشته به گونه‏‏ای که فقط 20 درصد لوایح این شورا مورد اعتراض فرمانداری واقع شده و بسیاری از آنها پس از رفع مشکل قانونی به تایید رسیده است.
وی با گلایه از این که در بررسی انجام شده فقط چهار درصد مصوبات شورای شهر یزد به امور فرهنگی اختصاص داشته است، گفت: ما همواره سیاست خود را دستگیری از یکدیگر قرار دادیم نه این که مچ گیری کنیم، اما توقع داریم موارد قانونی مورد توجه قرار گیرد تا از طول کشیدن روال کارهای اداری و قانونی جلوگیری شود.
"مرتضی شایق" عضو شورای اسلامی شهر یزد نیز در این نشست گفت: شهر یزد گسترش زیادی یافته و هزینه خدمات در آن بسیار زیاد است، اما به هیچ عنوان درآمد شهرداری کفاف این هزینه را نمی‎‎دهد و لذا فشار آن بر دوش مردم گذاشته شده است.
وی افزود: این چه قانون ظالمانه‌ای است که در رابطه با ارزش افزوده اجرا می‌شود و این که یکی از شهرها از سیری دارد، می‌ترکد و ما در یزد حتی هزینه خدمت‏‏رسانی به شهروندان را نیز نداریم .
وی ادامه داد: نامه‎‎های زیادی به مسئولان نوشتیم و هنوز پاسخی دریافت نکردیم، مردم گناهی ندارند و چرا مسئولان و ادارت یزد هیچ کس اعتراضی نمی‎‎کند و به شهرداری یزد کمک نمی‎‎کند.
شایق گفت: یک سری ملاحظه کاری‎‎ها  باید کنار برود و اداراتی که ساختمان جدید ساخته یا نسبت به گسترش ساختمان خود اقدام کرده‌‌اند، حتی یک ریال هم عوارض ندادند و ما خجالت می‌‌کشیم که همه عوارض بر دوش مردم باشد.
وی بیان کرد: در رابطه با ارزش افزوده دستوراتی از وزیر و معاون وزیر گرفتیم و دستور صریح داده شده ولی در استان به آن عمل نمی‏‏شود و اگر آنچه که حق شهرداری یزد است داده شود می‎‎توان با احداث بلوارهایی همچون کوثر، آیت ا... خامنه‏‏ای و مهرآوران معضل زیادی از مردم حل کرد و این می‏‏طلبد که مسئولان پا در میانی کنند و مشکل را حل کنند.
عضو شورای اسلامی شهر یزد گفت: متاسفانه شهرهای مرکز استان هیچ متولی خاصی ندارد و در شهرستان‏‏ها مشکلات راحت‎تر حل می شود به عنوان مثال کشتارگاه های صنعتی یزد مربوط به استان است و در حال حاضر بدهی آن از دو میلیارد تومان به 10میلیارد تومان رسیده است و نباید جور آن را شهرداری یزد به تنهایی بکشد و الان فقط ساعت 5 تا 10 صبح دایر است و اگر حمایت نشود مثل میدان میوه و تره بار خواهد شد.
شایق اظهار کرد: نشستی نیز  با "محمد رضا بابایی" معاون برنامه ریزی استاندار داشتیم و قول مساعدت داد اما از این جلسات چیزی عاید شهرداری نشده است همچنین از نهادهایی همچون اداره برق گلایه داریم تا اگر کمک نیستند، حداقل باری بر دوش شهرداری نباشند، چرا که هر جا رسیده‏‏اند تیر شکسته برق را دپو کرده‎‎اند.
وی گفت: در رابطه با تعداد نماینده شهر یزد نیز مسئولان باید جدی‎‎تر عمل کنند و این حرف‌‌های من درآوردی که عده‏‏ای می‏‏گویند حوزه‎‎ای به یزد اضافه شود، زیبنده نیست.
شایق ادامه داد: شهری مثل یزد که بیش از 60 درصد جمعیت استان را در خود جای داده، باید دو نماینده داشته باشد نه این که هنوز حوزه دیگری به آن اضافه شود