هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

از مصرف خودسرانه ژلوفن بپرهیزید

از مصرف خودسرانه ژلوفن بپرهیزید



معاون غذاوداروی دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به عوارض مصرف خودسرانه داروی ژلوفن و ایبوپروفن گفت: مصرف  بدون تجویز پزشک و خودسرانه این داروها موجب ایجاد مشکلات قلبی از جمله تپش قلب، نارسائی قلب، ادم محیطی می شود و ممکن است در برخی افراد با مصرف حتی یک عدد ژلوفن یا بروفن در بدن ایجاد خارش و کهیر بزرگ بر روی پوست شود.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یزددکتر محمدحسین مصدق معاون غذاوداروی دانشگاه علوم پزشکی یزد اظهارکرد: داروی ژلوفن و ایبوپروفن از جمله داروهای ضد استروئیدی است که دارای خاصیت ضددرد و ضد تب غیرمخدر است.
وی با بیان این که مصرف خودسرانه و درازمدت این داروها برای فرد خطرناک است افزود: مصرف خودسرانه این دارو عوارضی همچون سردرد، خواب آلودگی، سرگیجه و ضعف در فرد می شود.
دکتر مصدق متذکرشد: مصرف  بدون تجویز پزشک و خودسرانه این دارو موجب ایجاد مشکلات قلبی از جمله تپش قلب، نارسائی قلب، آدم محیطی می شود و ممکن است در برخی افراد با مصرف حتی یک عدد ژلوفن یا بروفن در بدن ایجاد خارش و کهیر بزرگ بر روی پوست شود.
وی در ادامه تنگی نفس و عوارض گوارشی اعم از تهوع، استفراغ، اسهال، خون ریزی دستگاه گوارش و یبوست را از شایعترین عارضه مصرف خودسرانه، دراز مدت و مصرف مکرر این داروها عنوان کرد و افزود: افرادی که نارسایی کلیه دارند در مصرف این داروها با احتیاط باشند.
معاون غذاوداروی دانشگاه علوم پزشکی یزد در ادامه تاکید کرد: داروهای ضد استروئیدی شامل بروفن، ناپروکسن، ایندومتاسین، دیکلوفناک و پیروکسیکام حتما با تشخیص پزشک مصرف شود.
وی افزود: همچنین خانواده این دارو ها در صورت ایجاد بیماری و موارد ضروری پس از تشخیص پزشک، بعد از غذا با یک لیوان آب مصرف شود.
دکتر مصدق خاطرنشان کرد: از آنجایی که این داروها موجب خواب آلودگی و سرگیجه می شود لذا توصیه می شوداز مصرف آن هنگام رانندگی و کارهایی که نیاز به هوشیاری دارند پرهیز شود.
معاون غذاوداروی دانشگاه علوم پزشکی یزدتاکید کرد: داروی ژلوفن نباید بیش از ده روز برای درمان درد و بیش از سه روز برای تب استفاده کرد، در صورتی که مشکل برطرف نشد حتما به پزشک مراجعه شود.
دکتر مصدق خاطرنشان کرد: ضمنا این داروها در سه ماهه سوم حاملگی نباید مصرف شود.