هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

از فولاد تا جاده یزد – بافق

از فولاد تا جاده یزد – بافق



 در اوایل تیرماه بود که مدیران فولاد بافق از تعطیلی این کارخانه خبر دادند. آنان به دلیل این که شرکت ملی گاز ایران از این کارخانه بابت دو کیلومتر خط انتقال گاز مبلغ 23 میلیاردتومان مطالبه دارد تهدید به تعطیلی کارخانه کردند؛ گرچه برای چند روزی عملاً کار در فولاد معلق ماند و کارگران فعالیتی از خود نشان ندادند. 
" کارخانه  نورد میلگرد فولاد بافق  به ظرفیت 550 هزار تن در مجتمع فولاد آهن و صنعت بافق مشغول به کار است. هزینه احداث کارخانه نورد میلگرد فولاد بافق با اعتباری بیش از 460 میلیارد تومان توسط بخش خصوصی تأمین شده است. محصول این کارخانه تولید انواع میلگرد در اندازه های 8 تا 32 میلیمتر است " این شناسنامه کارخانه فولاد بافق است که تاکنون خود را به خوبی نشان داده؛ این کارخانه برنامه های توسعه ای هم دارد که در صورت همراهی مسئولین محلی و استانی و مشارکت بانک ملت، برنامه های خود را به بار، خواهد نشاند؛ از جمله  طرح کارخانه گندله با ظرفیت 5 میلیون تن، کارخانه آهن اسفنجی با ظرفیت 1 میلیون تن، کارخانه ذوب و ریخته گری با ظرفیت 1 میلیون تن  که در صورت راه اندازی آنها زمینه اشتغال بیش از  هزار نفر را تأمین خواهد کرد؛ اما مشکلی که در بالا به آن اشاره شد به یک باره دامن گیر این کارخانه شد و نگذاشت تا ادامه کار خود را بدون دغدغه طی کند و آن هم مطالبه 23 میلیارد تومانی شرکت گاز استان یزد از این کارخانه برای خط انتقال گاز بود. مدیران کارخانه اذعان کردند تأمین گاز از وظایف اصلی آن شرکت  است؛ ولی شرکت گاز زیر بار این حرف نرفت و برای چند روزی تلاطمی بین کارخانه فولاد بافق و شرکت گاز ایجاد شد.مدیران فولادی ادعا کردند " در برنامه توسعه شرکت گاز آمده است که تامین سوخت مصرفی کارخانه های تولیدی از اهم وظایف این شرکت می باشد. مطابق با همین مسئله دولت مکلف است تا از صنایع حمایت کند." همانگونه که برای فعالیت یک واحد تولیدی کوچک، دولت خودش را موظف به حمایت از این واحد در تامین آب، برق، گاز، جاده، زمین و حتی کمک مالی می داند، در اینجا هم بطور حتم حمایت دولت، ادامه راه را برای این کارخانه رقم خواهد زد. 
این مشاجره، یادآور اختلاف شرکت گاز استان یزد با شرکت سنگ آهن مرکزی در بین سالهای 86 الی 90 بود؛ اختلافی که باعث شد گازرسانی به بافق را مختل کند. شرکت گاز مدعی بود که چون سنگ آهن مرکزی در بافق قرار دارد و مصرف این شرکت چندین برابر مصرف شهری است بر همین اساس از این شرکت معدنی مطالبه وجه کرد و در این گیر و دار مدیران شرکت سنگ آهن پا را در یک کفش کرده که شرکت گاز وظیفه دارد تا گاز صنایع را تأمین کند و این یک دنده گی مدیران شرکت سنگ آهن و از سوی لجبازی شرکت گاز باعث شد تا گازرسانی برای مردم به یک دهه برسد. اگر همان موقع مسئولین عالی استانداری و شرکت سنگ آهن به اجماعی رسیده بودند؛ قطعا گازرسانی به بافق زودتر از این، به سرانجام رسیده بود. وحدت نظری که اکنون در سایه پیگیریهای مسئولین محلی و استانی به بار نشست و تنها کارخانه ای بخش خصوصی بافق را از تعطیلی نجات داد. اکنون اگر همین همت در بخش جاده بافق -یزد عملی گردد، مبلغ سی میلیاردتومان اعتبار برای این 45 کیلومتر باقیمانده نیز تامین خواهد شد و مابقی این جاده نگون بخت، پس از یک دهه دوبانده خواهد شد. اینجاست که دیگر هر روز شاهد از دست دادن عزیزان مان و هم وطن مان در این جاده  نخواهیم بود و یا رتبه 30 درصد از تلفات استان را کسب نخواهیم کرد. 
محمد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌حسین تشکری بافقی
صاحب‌امتیاز و مد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یرمسئول