هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

از سنگ نمک برای خیساندن برنج استفاده نشود

از سنگ نمک برای خیساندن برنج استفاده نشود


متخصص تغذیه در گفت‌وگو با فارس:

 متخصص تغذیه گفت: از مصرف سنگ نمک برای خیساندن برنج حتما باید خودداری شود چراکه سنگ نمک به دلیل ناخالصی‌هایی مثل گچ، آهک، شن، ماسه و آلودگی‌های دیگر خطرناک است.
مژگان کواکبی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، گفت: بهتر است میزان نمکی به غذا اضافه می‌شود کاهش داده و بسیار محدود شود و در هنگام پخت غذا فقط از نمک یددار تصفیه شده استفاده شود.
وی یکی از راه‌های کاهش مصرف نمک را استفاده نکردن از نمکدان بر سر سفره دانست و گفت: غذاهای کنسروشده و بسته‌بندی شده دارای مقدار زیادی نمک هستند به همین دلیل باید مصرف آنها محدود شود.
وی گفت: می‌توان برای بهبود طعم غذا و کاهش مصرف نمک از سبزی‌های تازه و معطر مثل سیر، آب نارنج، لیموترش، آویشن و شوید استفاده کرد.
کواکبی گفت: بعضی‌از خوراکی‌ها بیش از اندازه نمک دارند. مثلا آجیل و فرآورده‌هایی که غلات حجیم‌شده و تنقلات هستند مانند چیپس و پفک، خیارشور، سوسیس و کالباس و ماهی دودی باید در سبد غذایی خانوارها مصرف‌شان کاهش یابد.
وی با اشاره به شعار امسال روز جهانی بهداشت و توجه به بیماران دیابتی گفت: بیماران مبتلا به دیابت باید در مصرف غذاهای چرب و حجیم احتیاط کنند و از طرفی بیمارانی که در معرض ابتلا به دیابت و بیماری‌های کلیوی هستند باید بدانند جوش شیرین که در انواع نان و کیک به کار می‌رود مقدار زیادی سدیم دارد که برای آنها مناسب نیست.این متخصص تغذیه گفت: فشار خون بالا، سکته قلبی، سرطان‌ها به خصوص معده، پوکی استخوان، آسم و بیماری‌های کلیوی همه از عوارض مصرف بالای نمک است.