هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

آزادی بیان علل گرایش جوانان به فضای مجازی است

آزادی بیان علل گرایش جوانان به فضای مجازی است


کارشناس مسائل سیاسی در بافق:

 
"اعظم السادات میرحسینی" کارشناس مسائل سیاسی در کارگاه مادران جنگ نرم گفت:فضای مجازی باید نسبت به سن افراد در اختیار آنان قرار گیرد که متاسفانه در کشور ما حتی کودکان خردسال هم نحوه استفاده از فضای مجازی را به خوبی می‌دانند و حضور فعالی هم در بازی‌های مجازی و هم در شبکه‌های اجتماعی دارند.
میرحسینی با اشاره به مفید بودن فضای مجازی به مضررات آن بر روی کودکان و نوجوانان پرداخت و گفت: شاید استفاده از واژه اعتیاد برای بسیاری از افراد ناخوشایند باشد، اما واقعیت این است که در چند سال اخیر روی آوردن به فضای مجازی بسیار زیاد شده است وقطعا اثار مخربی هم به دنبال داشته است.
وی افزود: فضای مجازی باید نسبت به سن افراد و نیاز آن‌ها در اختیار آن‌ها قرار گیرد که متاسفانه در کشور ما حتی کودکان خردسال هم نحوه استفاده از فضای مجازی را به خوبی می‌دانند و حضور فعالی هم دربازی‌های مجازی و هم در در شبکه‌های اجتماعی دارند، ولی ایا با این روند می‌توان انتظار داشت در آینده نخبه‌های علمی، ورزشی و … تربیت و پرورش یابند؟
میرحسینی گفت: بسیاری از خانواده‌ها استفاده‌ی بیش از اندازه فضای مجازی را نقطه قوت فرزند خود می‌دانند و همین امر موجب تشویق و انگیزش سایر کودکان به استفاده از این فضا و کسب اطلاعات بیشتر برای حضور منحصر به فرد می‌شود، به عنوان مثال هنگامی که به اسم یا عکس پروفایل نوجوانان و جوانان نگاه می‌کنید تصاویری غالبا پوچ و یا جملاتی بی محتوا را می‌بینید که مفهوم خاصی ندارند.
وی با اشاره به آثار مخرب فضای مجازی گفت: از جمله آثار مخرب فضای مجازی می‌توان به دوستان غیر واقعی، درگیری‌های ذهنی، ناراحتی‌های جسمی، کم حوصلگی، قهر کردن با دنیای واقعی، افسردگی، ایجاد بی اعتمادی نسبت به فضای واقعی، انتشار سریع اخبار کذب، عدم کسب تجربه در سنین پایین، سرد شدن روابط خانوادگی و فامیلی را نام برد.
میرحسینی یکی از علل گرایش عمده نوجوانان به فضای مجازی را آزادی بیان دانست و گفت: یکی از علل گرایش عمده نوجوانان به فضای مجازی آزادی بیان با هر ادبیاتی است، زیرا احساس راحتی بیشتری برای بیان مسائل و مشکلات خود دارند، اگر پدر‌ها و مادر‌ها بین خود و فرزندشان بتوانند این احساس امنیت و آزدی بیان را در فضای واقعی به وجود اورند دیگر نیازی به فضای مجازی نیست.
وی خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد نبودن والدین در کنار فرزندان علت جایگزینی فضای مجازی شده است، و بدترین نکته این است که بعضی از خانواده‌ها گمان می‌کنند که با جلوگیری استفاده از فضای مجازی در سنین پایین فرزندان خود را از رشد و پیشرفت بازداشته اند در صورتی که غافل هستند که با حضور در این فضا درواقع مانع رشد و پیشرفت فرزندان خود شده اند.
میرحسینی در پایان سخنان خود نقش والدین را محصون ماندن فرزندان از فضای مجازی را بسیار مهم دانست و بیان کرد:اگر فرزند شما درگیر فضای مجازی شده بهتر است کنترل مناسبی بر روی فضای مورد استفاده فرزندتان داشته باشید، اما این کنترل نباید تبدیل به مشکلی جدید شود، ولی اگر فرزندتان به این فضا اعتیاد پیدا کرده و در گروه‌های ناسالم و غیر اخلاقی عضو است هر چه سریع‌تر اقدام کنید چرا که باعث تباه شدن عمر و فرصت‌های زندگی فرزندتان خواهد شد.
وی گفت: بیشترین کاربران شبکه‌ها و فضای مجازی و آنلاین جوانان و نوجوان‌ها هستند که لازم است توجه بیشتر و دلسوزانه تری البته با منطقی که برای جوان و نوجوان قابل درک باشد داشته باشیم تا شاهد عدم موفقیت در تعلیم و تربیت و افت تحصیلی آن‌ها نباشیم.
میر حسینی خاطر نشان کرد: والدین باید توجه داشته باشند گاهی حتی چند لحظه حضور در فضای مجازی هم می‌تواند اثار مخربی برای فرزندان رقم بزند