هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

آرمان‌هاو دستاوردهای انقلاب اسلامی (قسمت اول)

آرمان‌هاو دستاوردهای انقلاب اسلامی (قسمت اول)



امین غنی زاده بهابادی|  نهضت اسلامی ایران در دهه پنجاه با هدایت امام‌خمینی(ره) به عنوان یك رهبر دینی مطلع از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های تشكل‌های سیاسی و مذهبی آن دوره كه مردم گردانندگان اصلی آن بودند، سرانجام در 22 بهمن ماه سال 57 پیروز شد.
انقلاب اسلامی ایران پدیده‌ای بی‌نظیر در میان حركت‌ها و انقلاب‌های بزرگ دنیا به شمار می‌آید، عظمت این حركت انقلابی و شكوه حضور یكپارچه مردم برای پی‌ریزی یك نظام الهی، پیش‌بینی تمام سردمداران و قدرت‌های جهانی و منطقه‌ای را بر هم زد و آنان را مجبور به كرنش در مقابل انقلاب اسلامی ایران كرد.
این حركت بزرگ انقلابی و سیاسی همانند سایر انقلاب‌هایی كه در طول تاریخ به وقوع پیوسته با نیت و هدف برهم زدن وضع موجود و نیل به وضع مطلوب به وقوع پیوست. انقلابیون مسلمان ایران با ترسیم فردایی بهتر تمام شرایط سخت و ناملایمات این نهضت را تحمل كردند و ره‌آوردهایی كه این انقلاب برای سایر حركت‌های اسلامی معاصر و مردم ایران به دنبال داشت، ثمره و میوه به بارنشسته آن بود.امروز ایران قدرت برتر خاورمیانه شده و کسی در این تردید ندارد. جمهوری اسلامی هم اكنون با پشتوانه‌های قدرت سخت و قدرت نرم و با توجه به موقعیت استراتژیک، نقش اصلی را در معادلات منطقه‌ای ایفا می‌کند.
 مقدمه:
 فرا رسیدن 12 فروردین سالروز نظام جمهوری اسلامی، فرصتی مناسب برای بازشناسی دستاورد‌های انقلاب اسلامی است. در آستانه ورود به چهارمین دهه نظام اسلامی قرار داریم. انقلابی كه به تعبیر معمار كبیر انقلاب حضرت امام خمینی(ره) معجزه قرن، تحفه الهی و انفجار نور بود و منشأ تحولات بیشمار داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی گردید.
 بدیهی است به پاس بزرگداشت روز 12 فروردین-كه 2/98 درصد مردم ایران به نظام جمهوری اسلامی در یك همه‌پرسی میلیونی و با شكوه رأی دادند و سه دهه گذشته ایران را در بهترین دوران تاریخی خود قرار داد- نمی‌توان تمامی ابعاد وجلوه‌های گوناگون دستاورد‌های آن مورد توصیف قرار گیرد و به رشته تحریر درآید. لذا از باب این كه "آب دریا را اگر نتوان كشید هم به قدر تشنگی باید چشید" سرفصل‌هایی از دستاورد‌های بیشمار آن برای آشنایی بیشتر آینده‌سازان ایران اسلامی تقدیم می‌گردد.
انقلاب اسلامی در زمانی اتفاق افتاد كه جهان ماهیتی قطب بندی شده داشت ادبیات سیاسی تعریف شده ای با سابقه حدود 35 سال بر روابط بین الملل  حاكم بود , نقش دین در مناسبات سیاسی به حداقل تنزل یافته بود .در چنین شرایطی انقلاب اسلامی خارج از ادبیات سیاسی رایج قدرتمندان  و داخل در گفتمان مدرنیزاسیون جهان سوم بوقوع پیوست . به تعبیر«  میشل فوكو » این انقلاب با صبغه ای دینی قواعد حاكم بر روابط بین الملل را به هم ریخت وادبیات جدیدی را وارد سیاست كرد . 
شاید مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی را بتوان در چند مورد خلاصه كرد :
-1  بیرون از اراده ابر قدرتها و بلكه علیه بزرگ ترین آنها بدون هیچ گونه وابستگی  به پیروزی رسید
-2   متكی به آراده عمومی و مشاركت همگانی بود .
-3   بر خلاف همه انقلابات معاصر مبتنی بر دین و اهداف كاملا اسلامی داشت .
-4  برای اولین بار در حاشیه نا خوانای مناسبات جهانی جهان جدیدی را با عنوان « جهان اسلام » به عرصه جهانی وارد كرد .
-5    با  لایروبی  از دریای تاریخ , زباله های  تمدنهای تازه به دوران رسیده را به كنار زد و « تمدن كهن اسلامی » را وارد صحنه نمود .ابهت این تمدن به قدری  دنیای غرب را مرعوب ساخت  كه رسما اعلام كردند  پایان تاریخ  به جنگ بین تمدن بزرگ اسلامی با تمدن غربی  است.
-6     انقلاب اسلامی برای همه مسلمانان جهان آگاهی , غیرت ,غرور, احساس مسئولیت, عظمت, افتخار ,و سربلندی به وجود آورد .
-7     انقلاب اسلامی در كنار عرضه مقتدرانه اسلام ناب محمدی (ص) الحاد و بی دینی را در دنیا رسوا كرد و در مقابل تبلیغات سوء سوسیالیستی در نهایت برای اولین بار خبر معجزه آسای فروپاشی كمونیسم را اعلام كرد و با آغوش باز رهبر بزرگ ما رهبر كوچك دنیای  سوسیالیسم را به اسلام دعوت كرد .
-8برای اولین بار در تاریخ معاصر درمقابل  بزرگترین  وطولانی ترین جنگ كه همه ابرقدرتها در پشت آن حضور داشتند ,و مدرن ترین تسلیحات در آن به كار رفت ,و اكثر كشورهای اسلامی هم در كنار د شمن فریب خورده قرار گرفته بودند , انقلاب اسلامی به پیروزی رسید.
-9    با كنار رفتن قدرتهای رقیب غرب , انقلاب اسلامی و بازتاب های آن  بزرگ ترین چالش فرا روی  امریكا و هم پیمانان او است لذا اتهاماتی  چون  « تروریسم »  , « تسلیحات كشتار جمعی » , «سلاح هسته ای  », « حقوق بشر », « دموكراسی » , « آزادی » ,و........ همه جنگ روانی است كافی است تنها مواضع غرب , در مورد قطب شرق, رقیب مضمحل شده اش , مطالعه شود , همین جنگ روانی در آن موقع مطرح بود . پس ترس , ارعاب , واهمه , و تهدید  به دل راه نباید داد زیرا ما فرزندان محرمیم .و ذوالفقار علی را  25 سال با  بغض گلو و آب چشم جلا داده ایم
-10 مقوله بازگشت به اسلام اصیل با عناوینی چون « احیای دین » ,  « احیای فكر دینی  » , « نوگرائی دینی » , « نو اندیشی دینی » , « نهضت نرم افزاری  و تولید علم » , و.... از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی است
ادامه دارد...