هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

ادعای نادرست زنگنه و ابتکار، ۱۳۵۷ میلیارد تومان به جیب خارجی‌ها ریخت

ادعای نادرست زنگنه و ابتکار، ۱۳۵۷ میلیارد تومان به جیب خارجی‌ها ریخت



در ۶ ماه ابتدایی سال ۹۳ جمعا ۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون لیتر بنزین وارد کشور شده است که براساس اسنادی که در اختیار خبرگزاری فارس قرار گرفت در این مدت ۱۳۵۷ میلیارد تومان پرداخت اضافی نسبت به تولید بنزین با ریفورمیت پتروشیمی در داخل کشور صورت گرفته است.
براساس متن قراردادی که بین شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی و پتروشیمی نوری به امضا رسیده است قیمت فوب نفتا منطقه خلیج فارس که در نشریه platts منتشر می شود مورد محاسبه قرار می گیرد.
قیمت محصول تولیدی (ریفورمیت) مجتمع پتروشیمی نوری
براساس قیمت‌های اعلام شده در نشریه platts قیمت فوب نفتا در خلیج فارس در ماه ژوئن ۹۳۰ دلار، در ماه جولای ۹۳۰ دلار، در ماه مارس ۸۹۲ دلار و در ماه آپریل ۹۰۹ دلار اعلام شده است.
با یک محاسبه ساده میانگین قیمت نفتا در ۴ ماه اعلام شده ۹۱۵ دلار بوده که این رقم به اضافه رقم ثابت ۲۲۰ دلار بر تن که در فرمول بالا (فایل قابل دانلود) آمده است رقم ۱۱۳۵ دلار بر تن را به دست می‌دهد، در نهایت با یک محاسبه ساده دیگر می توان گفت به ازای هر بشکه نفتا ۱۰۹ دلار به شرکت پتروشیمی نوری پرداخت می شد.
اما براساس آمارهای اعلام شده توسط شرکت ملی پالایش و پخش فراروده های نفتی قیمت هر بشکه بنزین در فوب خلیج فارس ۱۱۹ دلار است اما قیمت بنزین وارداتی برای ایران در هر بشکه ۱۲۸ دلار تمام می شود.
براین اساس می توان گفت مابه التفاوت تولید بنزین در داخل کشور با بنزین فوب خلیج فارس ۱۰ دلار و با بنزین وارداتی ۱۹ دلار است که در هر لیتر بنزین وارداتی ۱۲ سنت اضافه پرداخت صورت گرفته است.
همچنین براساس آمارهای شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی در ۶ ماهه ابتدایی سال جاری ۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون لیتر بنزین وارد کشور شده است که با توجه به این رقم واردات و قیمت بنزین وارداتی می توان گفت یک هزار و ۳۵۷ میلیارد تومان پرداخت اضافی بابت واردات بنزین به کشور صورت گرفته است.
 براساس اعلام سازمان محیط زیست واردات بنزین به دلیل آلایندگی تولید بنزین در پتروشیمی ها انجام می شود که پس از تحقیق و بررسی در ۳کمیسیون تخصصی مجلس شورای اسلامی این ادعا رد شد.    

  منبع: فارس