هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

ادارات تأسیساتی باید با شهرداری هماهنگ باشند

ادارات تأسیساتی باید با شهرداری هماهنگ باشند


شهردار بافق در گفتگو با خبرنگار هفته نامه افق کویر عنوان نمود:

خبرنگار هفته‌نامه افق‌کویر برای پیگیری مسایل شهر و روند اجرای طرح‌های عمرانی گفتگویی با رحمت ا... عفتی، شهردار بافق انجام داده است که در ادامه این گفتگو را می‌خوانید:
افق‌کویر: ساخت و ساز خیابان مهدیه و خیابان مسجدجامع چه زمانی به اتمام خواهد رسید؟ آیا برای ادامه کار با مشکلی مواجه هستید؟
 نه؛ البته بخش‌هایی از خیابان مهدیه هنوز عقب‌نشینی دارد، اگر به خیابان مهدیه مراجعه کنید مشاهده خواهید کرد که ابتدای خیابان مهدیه  در حال بلوک‌گذاری هست و طرح خیابان در حال اجراست، بخش شمال همان ابتدای خیابان چند مغازه هستند که باید عقب نشینی کنند؛ اما می‌تواند الآن اجرا نشود؛ یعنی مانع انجام کار نیست در آینده اگر توانستیم به توافق برسیم، عقب‌نشینی را انجام می‌دهیم.
خیابان مسجدجامع به دلیل اینکه اداره آب و فاضلاب در حال حفاری هست و طرح فاضلاب را اجرا می‌کنند امکان زیرساختش نبود. ترجیح دادیم کار فعلاً بماند تا کارشان تمام شود. به محض اینکه عملیات فاضلاب به اتمام برسد، عملیات زیر ساخت آن را شروع خواهیم کرد. فقط مغازه ابتدای مرقد می‌ماند، با توجه به عدم همکاری مالک از طرف قوه قضائیه در حال پیگیری هستیم، 5 دانگ به نام شهرداری شده، یک دانگ باقی مانده که در حال پیگیری هستیم. به محض اینکه کار به اتمام برسد و تملک صددرصد انجام شود، تخلیه و تخریبش را انجام می‌دهیم، فعلاً منتظر آب و فاضلاب هستیم تا کارشان تمام شود.
افق‌کویر: کار ساخت مجسمه وحشی بافقی به کجا رسیده است؟
در حال پیگیری این کار هستیم، ماکت آن ساخته شده است، از آنها خواستم یا ماکت را بیاورند یا تصاویری از آن را ارسال کنند، ما در مرحله اول تصاویری که از ماکت آماده شده را به شورای شهر ارائه خواهیم کرد. در صورتیکه اعضای شورای شهر هم با نوع کار انجام شده موافق باشند، از صاحب‌نظران فرهنگی و مذهبی شهر نظرخواهی و نظر آنها را هم اخذ می‌کنیم، پس از تأییدات برای مرحله ساخت اقدام می‌کنیم.
افق‌کویر: لطفا در رابطه تعامل شهرداری با میراث فرهنگی توضیحاتی بفرمایید؟
در این مدتی که در بافق حضور داشتم مدیریت قبلی میراث فرهنگی را ملاقات نکردم، اخیراً که مدیر جدید محسوب شد، شنیدم که وی اعلام آمادگی برای همکاری داشته است، ما هم در زمینه بازسازی و نوسازی و احیا و نگهداری میراث فرهنگی و آثار باستانی جهت همکاری اعلام آمادگی داریم. شهرداری طبق وظایفی که می‌تواند داشته باشد و کمک‌هایی که از دستش برخواهد آمد این آمادگی را دارد. به مدیر فرهنگی شهرداری سفارشهای لازم را جهت همکاری صد در صد داشتم.
افق‌کویر: ساخت خیابان وحشی بافقی چه زمانی به اتمام می‌رسد؟
خیابان وحشی بافقی سالهاست که بخشی از آن هنوز اجرا نشده، شهرداری پیگیر مسائل هست، تعدادی از املاکش قیمت‌گذاری شده، محوطه را نیز قیمت‌گذاری کردیم، در حال توافق هستیم، امیدواریم با اجرای شدن این طرح، این معضل چندین ساله بر طرف شود.
افق‌کویر: آیا شهرداری در نظر ندارد که تعداد کیوسک‌ها را در سطح شهر افزایش دهد؟
یک کیوسک جنب پارکینگ شهرداری می‌باشد و نیازی به احداث کیوسک در جاهای دیگر شهر نیست.
افق‌کویر:لطفاً در رابطه با تعامل شهرداری با مسکن مهر توضیحاتی بفرمایید؟
شهرک‌هایی که توسط ارگانها ساخته می‌شود تا مرحله زیرسازی و جدول‌گذاری و آماده  شدن زیرساختهای شهرک با خود پیمانکار مربوطه است. بعد از انجام این کارها، شهرک ساخته شده تحویل شهرداری می‌شود، نگهداری آن  با شهرداری است، مشکل مسکن مهر این است که هنوز مراحل ساختش به اتمام نرسیده، پیمانکاران و ارگانهایی که وظیفه ساخت شهرک را به عهده دارند باید مراحل ساخت شهرک از قبیل؛ زیر ساخت، جدول‌گذاری، آسفالت ... انجام داده و پس از اتمام این مراحل شهرک را برای نگهداری تحویل دهند. الان علی رغم اینکه شهرک نیمه‌ساز است و بخشی از آن به افراد واگذار شده و تعدادی از شهروندان ساکن شدند، ما قاعدتاً و قانوناً نباید سرویس‌دهی به شهرکی که هنوز تحویل شهرداری نشده، داشته باشیم، اما به جهت مساعدت و انجام برخی از امور که بر عهده شهرداری است، زباله‌های شهرک را جمع‌آوری می‌کنیم. منتهی امکان اینکه داخل شهرک هم مثل بقیه شهر خدمت‌رسانی بکنیم، هنوز نه قانوناً وظیفه شهرداری است و نه امکانش است. بنابراین جهت جمع‌آوری زباله، سطل‌هایی را دورتادور شهرک نصب کردیم و اینکه شهروندان ساکن لازم است زباله را داخل این سطلها منتقل تا از آنجا جمع‌آوری و دفع کنیم. آخرین بازدید ما دو هفته پیش به اتفاق مدیر خدمات شهری بود، خواهش کردم که تعدادی سطل زباله نزدیک املاک، محلی که ساکنان شاکی نباشند، در نظر گرفته شود تا دوستان سطل‌های  زباله را درآنجا مستقر کنند تا برای مسیر حمل زباله نزدیک‌تر باشد و مشکلشان حل شود اما در مجموع، محوطه‌سازی، زیر ساخت  و موارد این چنینی با خود سازندگان و پیمانکاران شهرک است.
افق‌کویر: در خصوص آسفالت بلوار کشاورز توضیحاتی ارائه نمایید.
بخش اندکی از ابتدای بلوار در محدوده شهر است که هم آسفالت شده هم ما پروانه صادر می‌کنیم، از یک مقداری که از شهر خارج می‌شویم، خارج از محدوده شهر است، اشخاصی اقدام به ساخت و ساز می‌کنند که برای شهرداری مقدور نیست پروانه صادر کند، خدمات نباید بدهد، اداره آب و برق و دیگر ادارات خدماتی شهر هم خدماتی نمی‌دهند، زیرا خارج از محدوده شهر است. محدوده‌ای که در حیطه شهر است ما آمادگی سرویس‌دهی را داریم؛ ولی خارج از آن جزء وظایف شهرداری نیست.
افق‌کویر: وضعیت مالی شهرداری چگونه است و آیا شهرداری با سنگ‌آهن هماهنگی دارد؟
یک اختلافاتی در نحوه و پرداخت عوارض 2 درصد با هم داریم که در حال پیگیری است، طبق قانون بودجه‌ای که سنگ‌آهن باید پرداخت کند به حساب فرمانداری واریز می‌شود، فرمانداری30 درصد و 70درصد جهت بودجه عمرانی شهر به شهرداری تحویل می‌دهد مسیری که طی می‌شود خیلی سخت است، با تعطیلی 40روزه سنگ آهن، قطعاً بخشی از ضرر و زیانش هم متحمل شهرداری خواهد شد. وقتی کار انجام نشود،2درصد عوارض هم به شهرداری داده نخواهد شد و این مسئله روی بودجه‌ای که محاسبه کردیم قطعاً تأثیر خواهد گذاشت، از این جهت ما یک سری نگرانی‌هایی داشتیم. به دلیل نامشخص بودن آینده یکی از عمده ترین منابع شهرداری، قطعاً روی طرح‌هایی که در دست اقدام داشتیم تأثیر غیر مستقیم و به نوعی مستقیم داشته و دارد،که الحمدا... با منتفی شدن این دغدغه ها، انشاا... مشکل خاصی ایجاد نخواهد شد.
افق‌کویر: چرا محوطه شهرداری شن و ماسه است؟
ساختمان شهرداری قریب 15سال پیش شروع به احداث شده و در یک زمانی نیمه کاره رها شده و وقتی حضور پیدا کردم یکی از محل هایی که دیدم لازم است که شهرداری نسبت به ادامه عملیات عمرانی آن اقدام کند، خود ساختمان شهرداری است. شهرداری بانی زیبایی شهر است و باید پیگیر باشد تا همه شهر را زیبا کند؛ اما وقتی ساختمان خودش نیمه ساز باشد قطعاً شایسته نیست به همین دلیل پیگیر شدیم که ساختمان از این حالت خارج شود، همانطور که مشاهده می کنید دیوارهای اصلی که به طرف خیابان هست قبلاً از بلوک‌های سیمانی استفاده شده بود، الآن با نمای سنگ کار شده، نرده‌هایش در حال ساخت است به محض آماده شدن نصب خواهد شد، داخل محوطه شهرداری باید محوطه سازی شود، آب نما، فضای سبز، کف محوطه نیز سنگ خواهد شد، مصالح مورد نیاز تهیه و تخلیه شده است. در حال انجام کار هستیم. انشاا... به زودی از این حالت خارج می‌شود.
افق‌کویر: آیا اختلاف نظری با پیمانمار گاز در رابطه با آسفالت خیابان ها داشتید؟
خیر، ادارات تأسیساتی باید برای ایجاد تأسیساتشان با شهرداری هماهنگ باشند و برای برنامه‌هایشان مجوز اخذ کنند. این مجوزها هم باید بر اساس قانون تعهداتی بسپرند که وقتی آسفالت شهر را برش می‌زنند که نتوانستند کاری انجام دهند، به حالت اولیه‌اش برگردانند و خساراتی که به شهر وارد می‌کنند جبران کنند. متأسفانه بعضی از ادارات در پی این هستند که بدون پرداخت خسارت وارده، که مردم یک نیازی را دارند، با توجه به این نیاز، سعی می‌کنند شهرداری را تحت فشار قرار دهند و بدون پرداخت عوارض و بدون پرداخت جبران خسارتهای وارده بخواهند کارشان را شروع کنند؛ قطعاً شهرداری باید منافع شهر را در نظر بگیرد و اجازه ندهد ادارات تأسیساتی مردم را دچار مشکل کنند، چه از نظر جبران خسارت وارده و چه از نظر زمان که مردم دچار مشکل بشوند، می دانید وقتی که یک کوچه‌ای را احداث حفاری می‌کنند، می‌خواهند کاری را انجام بدهند، شهروندان دچار مشکل می‌شوند، بنابراین شهرداری در جهت حمایت از حق و حقوق مردم، تأکیداتی را دارد برای اینکه سرعت عملشان بالا رود تا مردم کمتر دچار مشکل شده و اذیت نشوند. همچنین نوع ترمیم محوطه‌ای را که تخریب کردند به نحوی باشد که مردم دچار مشکل نشوند، شهرداری تأکیداتی روی این موارد دارد؛ البته دوستان در ابتدا مشکلاتی را داشتند و نمی‌توانستند کارشان را انجام دهند و سعی می‌کردند که این توپ را در زمین شهرداری بیاندازند و بگویند که شهرداری مانع کار ما هست. جلسه‌ای را با مدیرکل آنان در ساختمان فرمانداری داشتیم که آنجا از آنها توضیح خواستم که کسی به شهرداری مراجعه کرده و مجوز به او داده نشده و آن یکی به دیگری پاس می‌داد و در آخر مشخص شد که اصلاً هیچکس به شهرداری نیامده تا مجوز بگیرد.
شهرداری مجوز برای او صادر کرد علیرغم اینکه در اجرای کارهایشان طبق تعهداتی که به ما سپرد؛ در نحوه ترمیم حفاری کوتاهی‌هایی انجام می‌دهند؛ ولی ما نهایت همکاری را با آنها می‌کنیم، هر کجا حس کنیم منافع شهرداری یا مردم رعایت نشود و ایجاد مشکل کند برای شهرداری طبق قانون ما باید سختگیری‌هایی داشته باشیم که بعداً شهر دچار مشکل نشود. در زمان اجرا، فاز اول گاز در سطح شهر، مشکلاتی را برای شهر ایجاد نمودند؛ محل‌هایی را حفاری و برای مدتها رها کرده بودند، باید طبق قانون آن محل ها را ترمیم می‌کردند که این کار را انجام ندادند و شهرداری مجبور شد با هزینه و بودجه خود مردم، این ترمیم‌ها را انجام بدهد، هنوز مبالغی بابت ترمیمهایی که سالهای قبل انجام شده و بلاتکلیف است و پرداخت نکردند بدهکار هستند و پیمانکار مربوطه هنوز نیامده تصفیه کند، بخش عمده‌ای از قسمتهایی که ترمیم کردند، کیفیت مناسبی نداشته و شهرداری موظف هست محل‌هایی را که نشست کرده را دوباره ترمیم کند و هزینه‌ای از بودجه مردم، هزینه کند. اینها نگرانی‌هایی هست که برای مدیریت شهر است و ما باید طوری عمل کنیم که تکرار نشود. شهرداری در جهت گازرسانی و اینکه مردم از این نعمت استفاده کنند تمام تلاش خود را می‌کند تا حتی یک ساعت وقفه در کار اداره گاز نباشد.
افق‌کویر: در یکی از رسانه‌ها از طرح سؤال از سوی شورای شهر به شهردار خبر داده شده است در این باره توضیحاتی بفرمایید:
یکی از وظایف شورا سؤال و جواب از شهرداری است و امر طبیعی است که گاهی وقتها دوستان حضوری و گاهی کتبی اگر ابهامی داشته باشند می‌پرسند و این یک امر طبیعی است.
بیگی - رنجبر