هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

اخطار به مالکین استخرهای بلااستفاده

اخطار به مالکین استخرهای بلااستفاده



به گزارش هفته نامه افق کویر، در گفتگویی کوتاه " علی اکبر رحمتیان" رییس اداره جهاد کشاورزی شهرستان بافق پیرامون مزارع پرورش ماهی در بافق که برخی از افراد متقاضی، مجوز اخذ نموده و دیگر اقدام به تأسیس نکرده‌اند به پرسش افق کویر در این زمینه توضیح داد.
وی با اشاره به اینکه برخی ازمزارع پرورش ماهی مالکیت شخصی داشته و سال گذشته افراد چاه ها را خریداری و سند اخذ شده؛ بیان داشت: یک شرکت مجوز پرورش را اخذ نموده و اقدام به پرورش ننموده؛ در این زمینه اخطارهای لازم در زمینه واگذاری زمین و…به وی داده شده است.
رحمتیان یکی از مالکین چاه ها را شرکت نگین سبز، سرمایه‌گذار قدرمعرفی کرد و افزود: مدیر این شرکت چاه را خریداری نموده و مجوزهای لازم را در این زمینه اخذ نموده؛ و در فازاول طول یکسال ۳ میلیون تن قطعه بچه ماهی و ۱۰۰ تن پرورش ماهی به صورت سیستم بیوپلاک در دهه فجر ۹۸ راه اندازی و یکی از واحدهای بزرگ کشوری است.
رییس اداره جهاد کشاورزی بافق با بیان اینکه مالک یک چاه غیربومی و دو چاه دیگر بومی بوده؛ عنوان داشت: خوشبختانه این افراد دارای تجربه ومهارت خوبی بوده و اقدامات دیگری در زمینه پرورش ماهی انجام داده اند.
وی افزود: با همکاری اداره جهاد کشاورزی تا کنون مجوز ماهی(سردآبی) اخذ و رها سازی انجام شده و در حال حاضر ماهی(گرم آبی) تیلاپیا ریخته شده است. امیدوارم با اخذ مجوزفرآوری؛ مالکین در همان مزارع به فرآوری بپردازند.
علی اکبررحمتیان بزرگترین مشکل را عدم وجود واحد فرآوری در شهرستان دانست و با اشاره به انجام اقدامات لازم جهت اخذ مجوز فرآوری گفت: مزارع پرورش ماهی دارای واحد فرآوری نبوده و شاید همین علت باعث تعطیلی بسیاری از این مزارع شده است.
وی ادامه داد: افراد می بایست جهت فیله و بسته بندی، ماهی ها را به تهران، اصفهان و… ارسال نمایند که سود آنچنانی نصیب مزرع دار نمی شود.
رییس اداره جهاد کشاورزی با اشاره به ایرادات زیست محیطی و دامپزشکی گفت: با ورود به این موضوع خوشبختانه مشکلات در این زمینه رفع شده و اولین مجوز مدتی پیش صادرشده است. امیدوارم تا یکسال آینده شاهد برنامه‌های خوب و قابل افتتاح باشیم.
رحمتیان با بیان اینکه در حال حاضر یک واحد بسیار مجهز که در استان تک است؛ توضیح داد: در این زمینه زمین هایی به متقاضیان واگذار شده و اکنون بیش از ۲۰ میلیارد تومان هزینه شده و این واحد مجهز در حال انجام اقدامات لازم بوده و تا ۲۰ الی ۱ ماه دیگر افتتاح خواهد شد.
وی با توجه به مجوزهای صادر شده ؛ افزود: اکنون سه واحد جدید که یکی از آن واحدها راه اندازی شده و دیگر واحد تا یک ماه دیگر آغاز به کار و سومین واحد در حال دریافت تسهیلات است.
رحمتیان با بیان اینکه تا سال گذشته ۷۰ تن تیلاپیا در شهرستان تولید صورت گرفته؛ تصریح کرد: با راه اندازی ۲ واحد تولید تیلاپیا به ۷۷۰ تن خواهد رسید.

الهام نصیرزاده|