هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

اخراج مجدد کارگران معدن آنومالی بافق پس از انتقال به معدن مهدی‌آباد

اخراج مجدد کارگران معدن آنومالی بافق پس از انتقال به معدن مهدی‌آباد



منابع کارگری در بافق یزد از اخراج ۱۳ کارگر معدن مهدی آباد مهریز که نسبت به شرایط سخت کار و عدم دریافت دستمزد مناسب معترض بودند خبر می‌دهند.

کارگران اخراجی از جمله ۳۵ کارگر انتقالی معدن آنومالی شمالی هستند که در بهمن ماه گذشته و در پی توقف کار در این معدن و اعتراضات کارگری گسترده نسبت به بیکاری و عدم استخدام توسط سنگ آهن مرکزی به طور موقت به معدن سرب و روی مهدی آباد مهریز منتقل شده بودند.

این کارگران که در پی صورتجلسهٔ تنظیم شده توسط شورای تامین شهرستان بافق و به شرط دریافت دستمزد مشابه با زمان کار در معدن آنومالی، از پنجم فروردین ماه سال جاری در معدن جدید (مهدی آباد) مشغول به کار شده بودند به ایلنا گفته‌اند، هیچکدام از وعده‌های داده شده که قرار بود مدیریت شرکت آپادانا کاوش ایرانیان (پیمانکار معدن مهدی آباد مهریز) به آن‌ها متعهد باشد عملی نشده است.

در پی دریافت حقوق و دستمزد فروردین ماه کارگران این معدن متوجه کاهش حداکثری حقوق خود به نسبت زمان کار در معدن آنومالی شمالی شدند.

کارگران در این باره به ایلنا گفته‌اند، متاسفانه بعد از دریافت دستمزد ماه گذشته متوجه شدیم میزان دستمزد به نسبت قبل که در معدن آنومالی کار می‌کردیم کاهش محسوسی داشته و اضافه کاری هم به طور کامل حذف شده است. به گفتهٔ یکی از کارگران، کارانه کارگران که بر اساس میزان کارکرد به آن‌ها تعلق می‌گرفت هم کاهش پیدا کرده است.

گفته می‌شود، حقوق این ۱۳ کارگر اخراجی کمتر از سایر کارگران بوده و وقتی آن‌ها علت را از کارفرما جویا می‌شوند و نسبت به ادامه یافتن شرایط معترض می‌شوند، کارفرما از آن‌ها می‌خواهد دیگر به کار برنگردند.

یکی از کارگران در ارتباط با جزییات اعتراض کارگران اخراجی می‌گوید: وقتی دیدیم علی رغم وعده‌های داده شده دستمزدمان تا این حد کاهش یافته معترض شدیم که کارفرما اعلام کرد فعلا توان پرداخت بیش از این را نداریم و اگر شرایط را قبول نمی‌کنید می‌توانید بروید.

این کارگر ادامه داد: قراردادهای کار ما در این معدن سه ماهه است و خردادماه به پایان می‌رسد به همین دلیل ما خواستار بازگشت به کار مجدد شدیم اما کارفرما با گفتن این که تا پایان مدت قرارداد حقوق پایه و بیمه را پرداخت می‌کند به ما گفت، تا پایان مدت قراردادتان به معدن بازنگردید.

همچنین کارگران معدن آنومالی که قرار بود در طول مدت کار در معدن مهدی آباد از امکانات دیگری چون سرویس رفت و برگشت هم برخوردار شوند در طول این مدت در خوابگاههایی که پیمانکار معدن مهدی آباد برای آن‌ها تدارک دیده بود اقامت می‌کردند که به گفتهٔ کارگران این مسئله هم مغایر با مفاد صورتجلسهٔ مصوب شورای تامین بافق بود.

گفته می‌شود، در صورتجلسهٔ تنظیم شده توسط شورای تامین بافق که در مورخ ۱۶ بهمن ۹۳ تصویب شد قرار بر این شد که ۴۵ کارگر معدن آنومالی شمالی که به دلیل توقف کار معدن بیکار شده‌اند با استفاده از سرویس رفت و برگشت به معدنی که در ۹۰ کیلومتری معدن آنومالی قرار دارد رفت و آمد کنند. اما به دلیل عدم احداث جاده‌ای که آن هم قرار بود در‌‌ همان ایام به بهره برداری برسد امکان نقل و انتقال کارگران فراهم نشد و به ناچار کارگران در طول این مدت در خوابگاه مجاور معدن اقامت کردند.

کارگران می‌گویند سرویس رفت وبرگشت در حال حاضر ۴روز یک بار آن‌ها را از معدن به خانه‌هایشان در بافق می‌آورد. یعنی آن‌ها مجبورند ۴روز در خوابگاه بمانند و بعد از ۴روز به خانه‌شان بازگردند که این از نظر روانی شرایط کار را برای آن‌ها سخت‌تر کرده است.

به گفتهٔ یکی از کارگران، اگر شرایط دریافت دستمزد مناسب باشد می‌توان این سختی را تحمل کرد اما مشکل اینجاست که علی رغم سختی کار بیشتری که نسبت به معدن آنومالی در معدن جدید متحمل می‌شویم دستمزد پایین دریافت می‌کنیم و ساعت کاریمان هم از ۷ ساعت و بیست دقیقه به ۱۰ ساعت افزایش پیدا کرده است.

این کارگر ادامه می‌دهد، سختی کار در شرایطی قابل توجیه است که دستمزد قابل قبول دریافت کنیم نه اینکه با دریافت حقوق کم نتوانیم حتی از پس پرداخت اقساطمان بر بیاییم.

گفتنی است، نزدیک به ۸۵ کارگر معدن آنومالی شمالی آذرماه گذشته پس از اتمام پروژه استخراج سنگ آهن در حالیکه به آن‌ها وعدهٔ استخدام داده شده بود بیکار شدند. منابع کارگری آن زمان به ایلنا گفته بودند، پیمانکار معدن آنومالی شمالی با کارگران قرارداد یکساله بسته بوده است اما آن میزان سنگ آهنی را که می‌خواسته در این مدت استخراج کند طی مدت ۵ ماه استخراج کرده است. پس از آن به جز ۴۵ کارگر، باقی کارگران با مصوبهٔ شورای تامین و تعدادی هم به دلیل اینکه نیروی ماموریتی بودند مجددا به کار بازگشته‌اند. ۴۵ کارگر بیکار شده تجمعاتی را در مقابل شرکت پیمانکاری شهداب (پیمانکار معدن آنومالی شمال) و همچنین فرمانداری بافق برگزار کردند و خواستار رسیدگی به وضعیت استخدامیشان شدند. در پی اعتراضات و پیگیری‌های انجام شده توسط کارگران اخراجی معدن آنومالی شمالی، روز پنجشنبه ۱۶ بهمن ماه جلسه‌ای با حضور فرماندار بافق و مدیریت سنگ آهن مرکزی بافق و همچنین مدیریت شرکت پیمانکاری شهداب (پیمانکار نیروی انسانی معدن آنومالی شمالی) جهت رسیدگی به وضعیت کارگران بیکار شده‌ای که خواستار بازگشت به کار بودند برگزار شد و در ‌‌‌نهایت مقرر شد نسبت به بکارگیری این کارگران در معدن سرب و روی مهریز اقدامات لازم به عمل‌ آید.

پس از آن از بین ۴۵ کارگرمعدن آنومالی شمالی که به معدن مهدی آباد مهریز منتقل شدند حدود سی و پنج نفر در این معدن مشغول به کار شدند که در حال حاضر به دلیل عدم تحقق وعده های داده شده از سوی مدیران معدن و مسولین سنگ آهن مرکزی در شرایط مطلوبی به سر نمی برند.

طبق وعده‌های داده شده توسط مدیریت سنگ آهن مرکزی قرار بود کارگران بیکار شده که مهم‌ترین خواسته‌شان پس از توقف کار معدن آنومالی شمالی استخدام در معدن سنگ آهن مرکزی بود، تا پایان مهرماه ۹۴ در معدن سرب و روی مهریز به کار گرفته شوند تا در صورت فراهم شدن شرایط استخدام در شرکت سنگ آهن مرکزی بافق، سال آینده مجددا به کار در این مجموعه بازگردند.