هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

اختصاص ۷۰ میلیون تومان اعتبار به هواشناسی بافق

اختصاص ۷۰ میلیون تومان اعتبار به هواشناسی بافق



به گزارش هفته نامه افق کویر؛ در روز چهارشنبه، ۲۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، نشستی با حضور "محمد علی صمیمی"، فرماندار شهرستان بافق به همراه "رضا برهانی" مدیرکل هواشناسی استان یزد و "یحیوی"رییس اداره هواشناسی شهرستان بافق در محل این اداره برگزار شد. در این نشست فرماندار بافق؛ ضمن بازدید از اداره هواشناسی شهرستان به پیگیری مشکلات این اداره از نزدیک پرداخت.
در حاشیه این نشست خبرنگار هفته نامه افق کویر به سراغ رضا برهانی رفت و با وی به گفتگو پرداخت.
اعلام نیازهای اداره هواشناسی بافق به فرمانداری
افق کویر:هدف شما از سفر به بافق و بازدید از اداره هواشناسی چه بود؟
هدف از برنامه امروز ضمن دیدار با فرماندار شهرستان بافق، انتقال نیازها و مشکلات اداره هواشناسی شهرستان بافق به فرماندار و همچنین ایجاد یک آگاهی و شناختی از نیازهای شهرستان بافق بود.
خوشبختانه در شهرستان بافق پنج ایستگاه هواشناسی فعال و یک ایستگاه اصلی سینوپتیک است؛ ولی با توجه به تنوع اقلیمی نیاز است که دو ایستگاه دیگر هواشناسی اضافه گرددو با توجه به اینکه نیازهای تأسیساتی و زیربنایی در اداره هواشناسی شهرستان بافق باید مورد توجه قرار بگیرد، قول مساعدت آن از فرماندار گرفته شد.
تجهیزات هواشناسی کاملاً استاندارد جهانی است
افق کویر:سازمان هواشناسی تجهیزات به روزی ندارد و برای اعلام نتیجه جوی با مشکل روبه رو می شود،برای این کار چه تهمیداتی در نظر گرفته شده است؟
هواشناسی الزاماتی که دارد باید همیشه با استانداردهای سازمان جهانی هواشناسی فعالیت خود را انجام دهد و اینکه بیان می شود استاندارد نیست، تجهیزات ما کاملا استاندارد جهانی است و از به روزترین تجهیزات در کشور و شهرستان ها استفاده می کنیم . همچنین پیش بینی ها همیشه با یک درصد از خطا انجام می شود و این را نیز باید مردم بپذیرند که یک درصد از خطا برای پیش بینی باید لحاظ کرد. با توجه به اینکه کشور ایران از لحاظ آب و هوایی و اقلیمی تنوع بسیار گسترده ای دارد به همین نسبت قاعدتاً خطای پیش بینی افزوده می شود؛ ولی خوشبختانه با پیشرفت هایی که در علم هواشناسی در سال های گذشته انجام شده است؛ از جمله مدل سازی عددی که به شکل گسترده در این سال ها اتفاق افتاده است، توان پیش بینی افزایش و خطای پیش بینی کاهش یافته است و پیش بینی سه روز آینده را با ضریب اطمینان ۹۵ درصد می توان اعلام کرد.

کارگروه اضطراری آب و هوا مسئول تعطیلی مدارس و معادن است
افق کویر: اعلام آلایندگی هوا از سوی اداره هواشناسی هست یا از سوی اداره محیط زیست؟
یک کارگروه اضطراری آب و هوا هست که دبیر این کارگروه محیط زیست می باشد، اداره هواشناسی نیز اعضایی از این کارگروه می باشد که وقتی پیش بینی می شود که گرد و خاک در حال تشدیددر استان و شهرستان هست، بر حسب میزان غلظت آلودگی هوا ،این کار گروه در صورت نیاز تشکیل می شود و بر اساس آن پیش بینی ها تصمیم گیری صورت می گیرد. تصمیم گیری های که انجام می شود از جمله تعطیلی مدارس، محدودیت های در بحث فعالیت های معادن، کارخانه ها و تردد جاده ای است که در کمیته انجام می شود.

وظیفه محیط زیست است تا تابلو آلایندگی را نصب کند
افق کویر:تابلو آلایندگی را چه اداره ایی نصب می کند؟
ایجاد تابلو اعلام آلایندگی توسط محیط زیست صورت می‌گیرد و معمولا محیط زیست این کار را انجام می دهد.
افق کویر: چرا ایستگاه های هواشناسی در داخل شهرستان قرار نمی گیرد؟
ایستگاه های هواشناسی استاندارد؛ آن این است که باید نمایانگر اقلیم آن منطقه باشد؛ اگر ایستگاه داخل شهر احداث شود دمای شهر را کامل مشخص می کند؛ اما اقلیم منطقه را نشان نمی دهد و نمی توان برای مطالعه و پیش بینی اقلیم منطقه از اطلاعات استفاده کرد، استاندارد هواشناسی ایجاب می کند باید خارج از محیط شهری باشد که تاثیر عوامل غیر طبیعی روی ایستگاه کمتر و مطابق استاندارد هواشناسی باشد.
افق کویر: برای کمبود نیروی انسانی اداره هواشناسی چه برنامه ای دارید؟
دو نفر در آزمون استخدامی سال قبل پذیرفته شده ؛ اما غیر بومی هستند و در سال جاری نیز یک نیرو اعلام نیاز شده است که امیدواریم فرد بومی در آزمون ثبت‌نام کرده باشد و حداقل نمره قبولی را کسب نماید.


در حاشیه این نشست خبرنگار هفته نامه کویر گفتگویی با فرماندار شهرستان بافق نیز انجام داد:
افق کویر: هدف از برگزاری نشست چه بود و فرمانداری بافق چه تمهیداتی برای اداره هواشناسی بافق در نظر گرفته است ؟
در این نشست راجع به دو موضوع تصمیم گیری شد، یکی توسعه ایستگاه های هواشناسی شهرستان با توجه به تنوع اقلیمی منطقه کوهستانی "سبزدشت" موافقت اولیه شد که دوستان پیگیری کنند و مجوز بگیرند. همچنین در منطقه پنج نیز ایستگاهی به بهره برداری می رسد که قرار شد فرمانداری در اجرای آن کمک کند. برای ساختمان اداری هواشنایی نیز، مبلغ ۷۰ میلیون تومان از اعتبارات فرمانداری کمک می شود تا دوستان بتوانند بخشی از نیازهارا رفع کنند.

معصومه غلامرضاپور