هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

احیای جاده ابریشم این‌بار با قطار!

احیای جاده ابریشم این‌بار با قطار!



امنیت بالا و کم هزینه بودن سفرهای ریلی، باعث شده بسیاری از کشورهای توسعه یافته، گسترش خطوط ریلی خود را بر دیگر ناوگان ترجیح دهند. برنامه‌ای که در طرح‌های توسعه‌ای ایران نیاز به جایگاه ویژه‌ای دارد و ارتباط ریلی بین‌المللی را در رأس آن قرار داده است. 
موقعیت جغرافیایی ایران به دلیل اتصال به دو دریای مهم منطقه و همسایگی با ترکیه به عنوان دروازه اروپا جایگاهی، در ترانزیت منطقه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و از این رو تکمیل زیرساخت‌های توسعه‌ای باید با سرعت زیادی دنبال شود. 
اتصال ریل مناطق اقتصادی کشور مانند معادن و بنادر به شبکه اصلی راه‌ها و پس از آن اتصال به کشورهای همسایه در قالب چند پروژه مختلف از سوی شرکت ساخت و توسعه در دست پیگیری است که یکی از مهمترین آن‌ها پروژه اتصال ریلی به افغانستان به حساب می‌آید. 
این خط در ابتدا از راه‌آهن سراسری بافق - مشهد به سمت تربیت حیدریه منشعب خواهد بود. سپس راه‌آهن تربیت حیدریه - سنگان در سه قطعه ساخته خواهد شد و با ورود خطوط ریل به افغانستان از خواف به هرات می‌رسد تا دو قطعه اصلی جاده ابریشم این بار قطار به یک دیگر متصل شوند. 
راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران همچنین تعهد کرده به امر ساخت زیربناهای ریلی در افغانستان که پدیده‌ای تازه وارد است کمک فنی و کارشناسی ارائه کند تا این کشور دریچه ارتباط ریلی ایران با کشورهای آسیای میانه باشد و با اتصال ریل‌های غربی به ترکیه بار دیگر این مسیر تاریخی برقرار می‌شود، هر چند این بار با قطار. 
ایسنا