هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

احساس عزت و استغنای ملی

احساس عزت و استغنای ملی



سخنان رهبر فرزانه انقلاب اسلامي در ديدار با هزاران نفر از کارگران سراسر کشور حاوي آموزه هاي والايي است که بطور حتم بايد مورد توجه مسئولين و جامعه کارگري قرار گيرد.

ايشان با اشاره به مشکلات موجود در حوزه اي کارگري، نظير اخراج کارگران، بيکاري، تعويق ها و مشکلات معيشتي تأکيد کردند: اين مشکلات با حرف حل نمي شود؛ بلکه اقدام و ابتکار مي طلبد.

اکنون در برهه اي از زمان قرار داريم که مشکلات اقتصادي، کشور را کم و بيش مبتلا کرده و به تبع در شهرها، به ويژه منطقه بافق با آن سرو کار داريم؛ مسلما زماني مشکلات کارگري بروز خواهد کرد که رابطه بين کارگر و کارفرما دچار تيرگي شود، وقتي پل هاي ارتباطي دچار تزلزل شده و مدير نتواند از نزديک با کارگران خود صحبت کند، به يقين هرگز نخواهد توانست به مسايل و مشکلات آنها ورود پيدا کند.

 

رابطه بين کارگر و کارفرما بايد دو سويه باشد، کارگر در قبال کار موظفي خود، تلاش نمايد تا مطابق شرح وظايف خود کار را به خوبي انجام دهد و کارفرما هم در برابر اين حسن انجام کار، دستمزد کارگر خود را پرداخت کند. اين مسئله براي هر دو سود آوري دارد هم کارگر و هم کارفرما؛ وقتي به کارگر لطمه اي وارد شود ديگر توليدي در کار نخواهد بود و زماني که توليدي نباشد درآمدي براي کارفرما ايجاد نخواهد شد! اينجاست که صاحب سرمايه دچار زيان مي شود و بالعکس؛ وقتي که سرمايه اي براي ايجاد اشتغال نباشد قطعاً کارگري هم نخواهد بود که بتواند با کار خود، امرا معاش کند.

 

هدف از طرح اين گفته ها، آن است که نظام کارگري ايران بايد دست به کار شود، اقدام عملي، ابتکار، خلاقيت، به گونه اي که آينده شغلي يک کارگر تأمين شود. در کشورهاي مترقي و پيشرفته مزد کارگر آن مقدار هست که علاوه بر هزينه هاي زندگي، مي تواند مبالغي از آن را براي دوران بازنشستگي پس انداز کند تا در پيري و سنين کهولت دچار مشقت و درد و رنج نباشد و با فراغ بال روزگار را به سر برد؛ ولي در نظام کارگري ايران اين مسئله رنگ ديگري دارد، کارگر در طول مدت کاري خود تلاش مي کند و به علت پايين بودن مزد و بالا بودن هزينه هاي زندگي توان اداره خانواده را ندارد! به ناچار به شغل دوم روي مي آورد و راهي نمي بيند به جاي اين که قسمتي از وقت خود را با خانواده بگذراند به شغل دوم خود مشغول باشد و وقتي که هزينه زندگي از اين هم بيشتر شد. ضرورتاً رو به بانک ها آورده و وام مي گيرد و اين دفعه مقروض بانکي مي شود. اينجاست که هر مقدار کارگر تلاش کند بيش از پرداخت بدهي هاي بانکي اش نيست، آن هم با وام هايي با نرخ هاي 24الي 28 درصد که در نظام بانکي جهان بي سابقه هست!

 

 

رهبر فرزانه انقلاب به درستي فرمودند که بايد تلاش عمومي سازمان يافته و برنامه ريزي شده( شکل گرفته تا رونق اقتصادي بر اساس اقتصاد مقاومتي شکل بگيرد، اينجاست که« احساس عزت و استغناي ملي» به پيش مي آيد. مسلماً حل مشکلات جامعه کارگري منجر به شکوفايي اقتصاد مملکت و همان غرور ملي خواهد بود، غروري که ما ايرانيان مسلمان در طول تاريخ آن را بارها تجربه کرده ايم و باز مي توانيم همان عزت و بزرگي را به دست بياوريم؛ چرا که تلاش و کوشش و همت در وجود ايرانيان نهادينه شده است و براي شکوفايي آن برنامه ريزي صحيح مورد نياز است.

 

محمد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌حسين تشکري بافقي   

 صاحب‌امتياز و مد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌يرمسئول