هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

احداث کارخانه های گندله و فولاد غیرکارشناسی بوده است

احداث کارخانه های گندله و فولاد غیرکارشناسی بوده است


حجت الاسلام "سید محمد حسینی بافقی" امام جمعه اردکان :

حجت الاسلام "سید محمد حسینی بافقی" امام جمعه اردکان

 امام جمعه اردکان گفت: احداث صنعت گندله سازی وصنعت فولاد چادرملو در جوار شهر اردکان غیرکارشناسی بوده زیرا در کوریدور وزش باد قرار دارد و کلیه آلودگی های این مجتمع صنعتی را به داخل شهر می آورد دراین خصوص، نامه نگاری هایی با  تابش و مسئولین شهر در راستای جلوگیری از گسترش صنعت فولاد انجام داده ام اما متاسفانه هنوز هم اخباری به گوشم می رسد که مراحل بعدی فولادسازی نورد در حال ساخت وساز است. انتقال آلودگی گندله سازی وصنعت فولاد چادرملو به داخل شهر/ به تابش گفتم اما فاز بعدی درحال ساخت!

گفتگوی  صدای صنعت با حجت الاسلام "سید محمد حسینی بافقی" امام جمعه اردکان :

درباره صنعت و معدن و اثرات مثبت آن در شهر اردکان چه دیدگاه یی دارید؟

ابتدا باید تاکید کنم که وجود صنعت در شهرستان اردکان یک ضرورت است وجود معادن و کارخانجات  در اطراف شهرستان اردکان اثرات مثبتی در اشتغال زایی داشته و جوانان اردکانی را در این صنعت مشغول بکار کرده ولی در مورد مسائل مخرب این صنعت میتوان به بحث مهاجرت کارگران غیر بومی برای کار در این معادن اشاره کرد از آنجایی که این کارگران از دیگر شهرها با عقاید مختلف به این شهر مهاجرت  می کنند این امر باعث به خطر افتادن فرهنگ اصیل و مذهبی اردکان شده است؛ اما این چالش به وجود آمده توسط معادن این شهر را می توان با تدبیر و راه کارهای علمی و انجام کارهای فرهنگی برطرف کرد؛ ولی متاسفانه با مشکل کسری بودجه مواجه هستیم. معمولا اکثر بودجه وارد شده به هر استان صرف کارهای عمرانی می شود. من انتظار دارم که این معادن و کارخانجات در  این کارها  ما را یاری دهند. بارها با مسئولین چادرملو مکاتبه داشتم تا با تخصیص بودجه ای این مشکلات  بوجود آمده از طرف خودشان را حل کنند که متاسفانه تاکنون مسئولین چادرملو هیچ اقدامی نکرده اند!!

مسئله بعدی این است که این معادن و کارخانجات نه تنها هزینه ای را برای کار فرهنگی این شهر پرداخت نمی کنند؛ بلکه اخباری به گوشم رسیده است که متاسفانه در معادن و کارخانجات مربوط به معادن، بویی از اسلام به مشام نمی رسد. تخلفات اخلاقی و استفاده از محرمات و همچنین روزه خواری در این معاد ن و کارخانجات بیداد می کند و این  امر باعث می شود کارگران بومی ما که در این معادن مشغول بکار هستند نیز دچار فقر فرهنگی شوند و فرهنگ غیر مذهبی آنها به اینان نیز سرایت کند.

بارها به مسئولان معدن پیشنهاد دادم که یک روحانی را در معدن بکار بگیرند تا با اقامه نماز جماعت و گفتن احادیث نه تنها از تغییر ساختارفرهنگی   بومی های ما جلوگیری کند؛ بلکه در رفتارهای ناصحیح دیگران نیز اثرگذار باشد؛ ولی متاسفانه بازهم هیچ اقدامی از سوی مسئولین این معدن صورت نگرفته است؛ البته مجدد تاکید می کنم وجود صنعت و کارخانجات برای رشد اقتصادی شهر ضروری است؛ اما مشروط برآنکه طبق موازین اصولی حرکت کند. ما گزارشاتی در مورد عملکرد غیرقانونی در این کارخانجات و معدن داریم. اگرنمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار است در این مورد دخالت کنند، من پیشنهاد می دهم موشکافانه و غیرمغرضانه و در چارچوب قانون باشد که اگر خلافی است و حقی خورده شده این حق به مردم بازگردانده شود و همچنین  در مورد سلامت زیست محیطی این کارخانجات  می توان به کارخانه شیشه که در همجواری شهر اردکان است اشاره کنم  و همچنین سیستم حمل و نقل غیر استاندارد معادن  که منجر به آلوده شدن جاده ها شده و همچنین آلودگی کارخانجات گندله سازی که هوای شهر را به مخاطره انداخته است.

باتوجه به اینکه صنعت گندله سازی وصنعت فولاد چادرملو صنعتی کار آمد است باید بگویم احداث آن در این منطقه غیرکارشناسی بوده؛ زیرا در کوریدور وزش باد قرار دارد و کلیه آلودگی های این مجتمع صنعتی را به داخل شهر می آورد. دراین خصوص، نامه نگاری هایی با تابش (نماینده اردکان در مجلس شورای اسلامی) و مسئولین شهر در راستای جلوگیری از گسترش صنعت فولاد انجام داده ام؛ اما متاسفانه هنوز هم اخباری به گوشم می رسد که مراحل بعدی فولادسازی نورد در حال ساخت وساز است؛ لذا بنده پیشنهاد می کنم بررسی روی این معادن و کارخانه  شیشه سازی را نیز در نظر بگیرند؛ زیرا خطر ابتلا به سرطان در این شهرستان بالا رفته است و اگر امروز از این امر جلوگیری نشود هزینه درمانی آن برای مردم و دولت کمر شکن خواهد شد؛ علیهذا بنده معتقد هستم که باید این معادن و کارخانجات مکلف به پرداخت عوارضی جداگانه  به شهر شوند؛ زیرا آنها خود باعث آلودگی و مشکلات شده اند و باید در جبران آن کوشا باشند؛هرچند قانونگذار این پیشنهاد بنده رادرسهم 20 درصدی از حقوق مالکانه معادن را لحاظ نموده است؛ ولی متاسفانه مدیران چادرملو نسبت به پرداخت حدود 2هزار میلیارد تومانی حقوق مالکانه خود به دولت اقدامی نمی نمایند!!

وی در مورد انتقال آب چاه های عمیق منطقه  میلیشباربه گندله سازی چادرملو گفت : انتقال آب های کشاورزی برای صنعت کار صحیحی نیست؛ مخصوصا دراین منطقه  کویری !! حالا هر کسی مجوز این کار را داده است، باید پاسخ گو باشد؟!

حتما دلیلی برای کارش دارد  که مدیران گندله سازی به خود اجازه داده اند تا ضمن انتقال آب چاه های  عمیق آبهای حاصل از فاضلاب شهر را نیز به کارخانه خود هدایت کنند؛ اما نباید دولت  و متولیان امرپاسخگوی کشاورزان ودامپروران این منطقه باشند؟!

وی در خاتمه افزود: مردم اردکان مردم صبور، توانمند و متدینی هستند و استحقاقشان بیش از این می باشد و من به عنوان یکی از خادمین این شهر تقاضا دارم که مسئولین به فکر این مردم باشند؛ چون طبق فرمایش حضرت امام رضوان الله علیه  اگر مردم  نبودند نظام هم نبود؛ پس برای حفظ نظام هم باید به ارزش های امام(ره) احترام گذاشت و هم به فکر آرامش و آسایش مردم بود.