هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

اجرای طرح مامای همراه در کلینیک مشاوره و مامایی آوا

اجرای طرح مامای همراه در کلینیک مشاوره و مامایی آوا


برای اولین بار در بافق:

به گزارش هفته نامه افق کویر، در این شماره گفتگویی ویژه با فاطمه طالعی بافقی، کارشناس عالیه مامایی با 17 سال سابقه کار در پلی کلینیک تأمین اجتماعی انجام داده است.
 وی در ابتدا با بیان اینکه ماما به فردی اطلاق می شود که تحصیلات مامایی را در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا برابر مقررات در مراکز آموزشی داخل یا خارج کشور به پایان رسانیده و موفق به اخذ دانشنامه مامایی از وزارت متبوع شده باشد گفت: ماما قادر به نظارت، مراقبت و آموزش به زنان در طی دوران حاملگی، زایمان و بعد از زایمان، هدایت و انجام زایمان طبیعی به مسئولیت خود است.
فاطمه طالعی هدف از برگزاری کلاسهای آموزشی در دوران حاملگی افزود: بارداری و زایمان یک فرآیند طبیعی و فیزیولوژیک است، ولی با توجه به تغییراتی که در ساختار جسمی و روانی مادر رخ می دهد، باید تحت حمایت قرار گیرد؛ اگر مادر حمایت نشود، این تغییرات می تواند اثر نامطلوب بر روی جنین و مادر بگذارد. تجربه یک مادر از خود دوران بارداری و تولد فرزندش دارای اهمیت بسیاری است.
وی تصریح کرد: چهار عامل در این تجربه نقش دارد: انتظارات مادر، میزان حمایت از وی، کیفیت و نحوه ارتباط مادر با ارائه دهنده خدمت و میزان مشارکت وی در تصمیم گیری.
وی با بیان اینکه معمولاً مادران با استفاده از تجربه خانواده و اطرافیان و بر اساس فرهنگ منطقه خود برای انجام زایمان آماده می شوند اظهار داشت: عدم آگاهی و ترس از ناشناخته های دوران بارداری باعث ایجاد اضطراب در مادران می شود که با افزایش ترشح هورمونهای استرس، احتمال زایمان زودرس، عدم پیشرفت زایمان، تولد نوزاد کم وزن، هیپوکسی جنین بیشتر می شود با این موارد نجربه مداخلات پزشکی غیرضروری می گردد.
وی گفت: در تمام کشورهای توسعه یافته دنیا، امروزه اعتقاد بر این است که از میزان مداخلات پزشکی در حین بارداری و زایمان کاسته شود. توانمند سازی مادران باردار و خانواده های آنها با فراهم نمودن شرایط برگزاری کلاسهای آمادگی دوران بارداری می تواند راه حل مناسبی برای این معضل باشد. از این رو مراقبت های دوران بارداری به انجام معاینه، آزمایش و سونوگرافی ختم نمی شوند.
وی خاطرنشان کرد: هدف نهایی این کلاس ها بهبود سبک زندگی در بارداری، حین زایمان و تولد نوزاد است که بر پایه حفظ حقوق طبیعی مادر و جنین استوار است؛ بنابراین شرکت در این کلاس ها منجر به از بین رفتن درد زایمان نخواهد شد؛ زیرا طبیعت زایمان درد است؛ بلکه آموزش ها به مادر کمک می کند تا بارداری سالم تر و با عارضه کمتری داشته باشد؛ ضمن اینکه مادر باردار با کسب مهارت خود مراقبتی، مدیریت ذهن و جسم قادر خواهد شد تا از رهایش پویای جسمی و روانی برخوردار شود. همچنین با ذهنیت مثبتی که از درد زایمان کسب خواهد کرد، نگرانی های وی در بارداری کاهش یافته و می تواند در مهمترین تجربه زندگی خود نقشی فعال داشته باشد.
وی افزود: مادران باردار می توانند با مراجعه به این مرکز مشاوره در هنگام زایمان دردهای حاصل از انقباضات رحمی را از طریق تمرین های تنفسی و تن آرامی به طور ارادی کنترل کند. آموزش تمرینهای اسکلتی- عضلانی، تکنیک صحیح تنفس، تن آرامی، تمرکز و اصلاح وضعیت به مادر کمک می کند تا دوران بارداری و مراحل مختلف لیبر را با کمترین عوارض سپری کند. با توجه به شواهد علمی و مستندات، حداقل 8 ساعت 90 دقیقه ای(720 دقیقه) آموزش در طول دوران بارداری منجر به توانمندی مادران برای انتخاب روش زایمان و سازگار شدن با درد می‌گردد.
وی افزود: علاوه بر این مرکز در پلی کلینیک تأمین اجتماعی از شنبه 19/09/95 روزهای دوشنبه و چهارشنبه از ساعت 12 الی14 آموزش دوران بارداری به صورت رایگان برای کلیه بیمه شدگان توسط اینجانب برگزار می‌شود.
طالعی کارشناس مامایی افزود: خدمات قابل ارائه در مرکز مشاوره "آوا" شامل: مشاوره و آموزش های دوران بلوغ، مشاوره قبل از ازدواج و قبل از بارداری، آموزش مراقبت های دوران بارداری، زایمان و پس از زایمان، آموزش و راهنمایی و مشاوره در زمینه بهداشت جنسی و ازدواج، آموزش راهنمایی و مشاوره در روشهای جمعیت تنظیم خانواده، دوران میانسالی و یائسگی، آموزش راهنمایی و مشاوره رفتارهای پرخطر STID می شود.
وی عنوان کرد: وظایف مامای همراه اجرای انواع روشهای غیر دارویی کاهش درد هنگام زایمان، دردهای ماهیانه، آروماتراپی، تن آرامی، طب فشاری، سیتی درمان، سرما و گرما درمانی زایمان در آب، استفاده از دستگاه  TENS و غربالگری مادر و جنین از معرض خطر در دوران بارداری است.
وی همچنین اهداف این مرکز را چنین بیان کرد:کاهش عوارض و مرگ و میر نوزاد و شیر خوار،کاهش تولد نوزاد نارس و زود رس، حفظ و ارتقاء رشد و تکامل جنسی، تشخیص و درمان بیماریهای شایع دستگاه تناسلی غربالگری، پیشگیری از سرطانهای زنان با تست پاپ اسمیر و معاینه بیشتر
طالعی افزود: تحقیقات علمی ثابت کرده است که یکی از استراتژی های بسیار مؤثر برای کاهش سزارین استفاده از مامای آموزش دیده، آگاه و مجرب است؛ چرا که این نمره در کسی است که با مادر آشنا بوده و وجود او برای مادر باعث دلگرمی است. همچنین وجود مامای همراه سیر بهتر زایمان و احساس درد کمتری را برای مادر به همراه دارد؛ زیرا درد زایمان تنها فیزیکی نیست و با مسائل روحی و روانی از جمله ترس نیز در ارتباط است و بهترین زمان برای انجام زایمان مقارن نشدن با شروع درد و لکه بینی است. 
وی گفت: روش های دارویی و غیر دارویی کاهش درد در زایمان طبیعی، ماساژ درمان، طب فشاری، بیوفیریک استفاده از دستگاه تنفس، استثشاقی، بی حسی نخاعی اثر بخش و کم عارضه اند.
فاطمه طالعی خاطرنشان کرد: یکی از خدمات مامای همراه این است که هنگامی که درد نزدیک است به مادر مشاوره می دهد که بهتر است مادر در خانه بماند یا به بیمارستان برود و اگر در خانه می ماند در کنار مادر باشد و از او مراقبت کند؛ علاوه بر طرح اجرای مامای همراه با درخواستی که به رییس بیمارستان آقای دکتر افشاری ارائه شد؛ برای اجرای طرح مامای خصوصی موافقت وی را نیز گرفته ایم ان شاءا... بزودی اجرای آن هر چه سریعتر طی شود و بر حیطه اختیارات ما نیز افزوده شود.
وی تأکید کرد: زنان باردار به بیمارستان بافق و متخصصین مجرب کادر ورزیده اعتماد کنند، چون آمار چشمگیری از زایمانهای بافق در مرکز خصوصی مثل مجیبیان و مرتاض انجام می شود که با افتتاح بلوک زایمان و بخش جدید زایمان و بخش NICU این اعتماد مردم بیشتر می شود.
وی تصریح کرد: مادران باردار می توانند با مراجعه به مراکز مشاوره از بین افراد آموزش دیده فردی را به عنوان مامای همراه انتخاب کرده و از خدمات آن استفاده کنند.
وی به عنوان صحبت پایانی افزود: از زحمات به جا و بی دریغ پدر و مادر و همسرم که در نبود اینجانب بحمدا...عهده دار کلیه مسئولیتهای مادری بنده شده اند کمال تشکر را دارم همچنین از مشارکت و همکاری خانم رضیه کریمیان کارشناس ارشد مامایی در افتتاح این مرکز سپاسگزارم.
ساعت کاری کلینیک مشاوره 
و مامایی آوا: 4:30 عصر الی 9 شب
آدرس: بافق، خیابان وحشی بافقی
 کوچه آزمایشگاه رازی
تلفن تماس: 32429797