هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

اجرای طرح تماس پوست با پوست مادر و نوزاد در بیمارستان شهید صدوقی یزد

اجرای طرح تماس پوست با پوست مادر و نوزاد در بیمارستان شهید صدوقی یزد



فوق تخصص نوزادان بخش مراقبت های ویژه نوزادان بیمارستان شهید صدوقی یزد از اجرای طرح تماس پوست با پوست مادر و نوزاد در بیمارستان شهید صدوقی یزد برای اولین بار در یزد خبرداد و افزود: این طرح به صورت همزمان و سراسری در سطح کشور و به منظور کاهش مصرف  شیرخشک و افزایش سلامتی نوزادان اجرایی می شود.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یزد، دکتر محمدحسین لوک زاده فوق تخصص نوزادان و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: افزایش سطح سلامت تغذیه نوزادان و همچنین نهادینه کردن تغذیه با شیر مادر و کاهش مصرف شیرخشک  از مهمترین اهداف این طرح است.
وی تصریح کرد: متأسفانه کشورما از بزرگترین مصرف کنندگان شیرخشک در دنیا است، و جزء رتبه های سوم و چهارم مصرف شیرخشک در دنیا شناخته شده ایم بنابراین وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به منظور کاهش مصرف شیرخشک و افزایش سلامت نوزادان این طرح را در مراکز درمانی اجرایی کرد.
این فوق تخصص نوزادان خاطرنشان کرد: نوزادانی که با شیرمادر تغذیه می‌کنند از نظر ضریب هوشی، سلامت جسمی و میزان رشد از رتبه خوبی برخوردار هستند و کمتر بیمار می‌شوند.
لوک‌زاده عنوان کرد: نوزادانی که تازه متولد می شوند در صورتی که در دقایق اول تولد تماس پوست با پوست با مادر داشته باشند شروع به شیر خوردن می کنند، این مهم ریسک شکست شیردهی را به طور چشمگیری کاهش می دهد.
این فوق تخصص نوزادان متذکرشد: هرچه میزان دقایق تر برقراری تماس پوست با پوست تاخیر داشته باشد میزان شکست شیردهی توسط مادر بالاتر می‌رود.