هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

اثرشایسته تقدیر دریافت کننده جایزه ملی استاد باستانی‌پاریزی

اثرشایسته تقدیر دریافت کننده جایزه ملی استاد باستانی‌پاریزی


"فرهنگ عامه مردم بافق"

به گزارش هفته نامه افق کویر، یکشنبه شب هفته گذشته در آستانه شب یلدا مراسم، آیین های بومی این شب با حضور مشاور مدیرکل و ناظر عالی تأسیسات گردشگری اداره کل میراث فرهنگی یزد،  معاون اداره کل ارشاد فرهنگ و اسلامی  استان، سرپرست و معاونت فرمانداری شهرستان، مسئولان محلی و جمعی از مردم شهرستان و حضور هوشنگ مرادی کرمانی خالق قصه های مجید در محل باغ تیتو برگزار شد.
"محمدعلی طالعی" مسئول برگزاری این مراسم در گفتگو با هفته نامه افق کویرگفت: شب یلدا یکی از مراسم کهن ایرانی می باشد که با زنده نگه داشتن این آئین از تهاجم فرهنگی که در جامعه امروزه در پیش داریم می توان جلوگیری کرد.
طالعی با اشاره به این موضوع که با حفظ این رسومات به بچه های خود می آموزیم که فرهنگ غربی غلط می باشد افزود: یکی از فرهنگ هایی که به دست فراموشی سپرده شده لالایی خوانی می باشد؛ در گذشته مادران درد دل خود را در قالب لالایی می خواندند تا به آرامش می‌رسیدند. وی تصریح کرد: متأسفانه این آئین و فرهنگ در بوته فراموشی می باشد .
 وی اظهار داشت: در این همایش، از کسانی که تخصصی در بیان لالایی داشتند در گروه مردان دعوت شد. 
طالعی افزود: با گذاشتن کرسی، چیدن تنقلات مرتبط با شب یلدا جهت فرهنگ سازی برای نسل آینده تلاش شد.
وی حفظ فرهنگ بومی و معماری سنتی این سرزمین را مهم دانست. 
شایان ذکر است جمعه گذشته مراسم اعطای اولین دوره جایزه ملی استاد باستانی‌پاریزی با حضور  مجید انصاری معاون حقوقی رئیس‌جمهور، حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و دیگر مسئولان استان کرمان در دانشگاه آزاد اسلامی کرمان برگزار گردید که در این همایش از آثار برگزیده و شایسته، تقدیر شد و به سه نفر صاحب اثر در رشته های تاریخ و فرهنگ و ادبیات عامه و یا فرهنگ مردم جوایزی اهدا شد که کتاب "فرهنگ عامه مردم بافق" اثر محمد علی طالعی یکی از3 اثرشایسته تقدیر می باشد.