هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

اثرات سوء مصرف مواد مخدر در دوران بارداری(قسمت اول)

اثرات سوء مصرف مواد مخدر در دوران بارداری(قسمت اول)



گردآوری:لیلا هوشمند| پژوهش ها نشان دهنده آن است كه اعتیاد مادران باعث افزایش احتمال كاهش رشد داخل رحمی جنین، زایمان زودرس و شیوع بالاتری از احتمال سقط و مشكلات تنفسی در جنین ، فشار خون بالا ، پایین بودن وزن نوزاد هنگام تولد ، تولد نوزاد مرده ، جدا شدن زودرس جفت ، سندرم مرگ ناگهانی نوزاد می شود .
مصرف داروهای اعتیاد آوری كه خلق را تغییر می دهند مانند كوكائین و هروئین بویژه در مراكز شهری فقر زده كه داروها موجب گریز موقت از زندگی نا امید كننده می شوند ، رواج بیشتری یافته است.
نوزادانی كه از مادران معتاد به كوكائین و هروئین به دنیا می آیند در معرض خطرهایی چون زودرسی ، كم وزنی هنگام تولد ، نارسایی های جسمـانی ، مشكلات تنفسی و مرگ در حول و حوش زمان تولد قرار می گیرند ، این نوزادان معتاد به دنیا می آیند، و در هنگام تولد بیقرار و تند خو هستند ، مشكل خوابیدن دارند و گریه ی آنها به طرز غیر عادی گوش خراش و گزنده است و هنگامیكه مادرانشان كه خود مشكلات متعددی دارند باید از این نوزادان مراقبت كنند كه آرام كردن ، بغل كردن و تغذیه كردن آنها دشوار است، مشكلات رفتاری احتمالاً ادامه می یابد ، در هر حــال سندرم مرگ ناگهانی نوزادان ، در مادران معتاد مشاهده شده است كه این موضوع نشان می دهد كه مراقبت حاملگی فقط نقطه شروع است و نیاز مبرمی برای حمـایت مداوم بعد از زایمــان وجود دارد كه آمار بالا نشان دهنده تولد نوزادانی با اندازه ی سر كوچك و فشار خون بالا و شیوع عفونت گوش میانـی می باشد. 
هروئین : 
این نوزادان در سال اول زندگی به محیط كمتر توجه دارند و رشد حركتی آن ها كند است ، برخی از آنها بهتر می شوند در حالی كه سایرین عصبی و بی توجه می مانند ، برخی از آنها مشكلات دراز مدت دارند در حالیكه دیگران زودتر بهبود می یابند . ضمن اینكه مصرف هروئین باعث انتقال سموم آن به جنین شده و نیز از طریق ترشح در شیر مادر به نوزاد انتقال می یابد. 
كوكائین : 
كوكائین عروق خونی را تنگ می كند و باعث می شود كه بعد از مصرف زیاد آن اكسیژنی كه به سلول در حـال رشـد می رسد به مدت 15دقیقه شدیداً كاهش یابد ، كوكـائین توازن شیمیایی در مغـز جنین را نیز برهـم می زند كه میتوانـد بـاعث بی توجهی ، نارسایی های حسی و حركتی ، نمرات هوش كم و مشكلات رفتاری در نوباوگی و كودكی ، مشكلات جسمانی مانند نقائص چشم ، استخوان ، اندام تناسلی ، مجاری ادراری ، كلیه و قلب بعلاوه ی خونریزی و سكته مغزی دخالت داشته باشد. مصرف كوكائین در مادر باعث فشار خون بالا ، بیماری های ریوی تشنج و آریتمی قلبی و باعث سقط خود به خود جنین ، زایمان زودرس ، خونریزی و تولد جنین مرده شود . نوزادان متولد شده از مادران مصرف كننده كوكائین ، دچار كم وزنی هنگام تولد و آسیب وارده به دستگاه عصبی مركزی می شوند ، پدران می توانند در این عواقب دخالت داشته باشند . كوكائین می تواند به اسپرم بچسبد و با آن وارد تخمك بارور شود و اصلاح این اثرات منفی بسیار دشوار است زیرا مصرف كننده گان اغلب ، داروهای متعددی مصرف می كنند و به سایر رفتارهای پر مخاطره می پردازند. 
ماری جوآنا ( حشیش ) : 
مواجهه ی پیش از تولد با ماری جوآنا با واكنش های پرش عضلات نوزاد ، خواب آشفته ، بی توجهی نسبت به محیط درنوزادی وكودكی ارتباط دارد و باعث كم وزنی هنگام تولد و زودرسی نوزاد و نقائص مادرزادی در جنین می شود . 
الكل : 
اعتیاد والدین بخصوص مادر به مشروبات الكلی موجب مسمومیت شده و بدین وسیله باعث نقص عقلی ، ضعف عمومی ، ناهنجاری های حسی و حركتی می شود .مطالعات نشان داده كه مستی در زمان لقاح به علت آلوده بودن اسپرم ممكن است باعث ناهنجاری های جسمانی و عقلانی شود ، امروزه به الكلیسم مادر بیشتر اهمیت می دهند چرا كه الكل خون مادر ، در بدن جنین جریان یافته و بـاعث ایجـاد اختـلال در بدن جنین می شود . پزشكـان گزارش می دهند كه مادرانی كه در دوران بارداری زیاد الكل می نوشنــد ، صرف نظر از اینكه خودشان دچار بیماری می شـوند در یك سوم موارد ، كودكـانشـان كمی بعد از تـولـد فـوت می كنند ، در صورتیكه كودك فوت نكند اكثراً دچار عقب ماندگی ذهنی و اختلالات رشد جسمانی و تغییر شكل های اعضای بدن بخصوص صورت و جمجمه ، اختلالات قلبی ریوی ، اختلالات حركتی بطور مادرزادی ، اختلالاتی در توجه ، حافظه و زبان در كودك خواهد شد و همچنین بیش فعالی ، رشد حركتی كند ، فاصله زیاد چشم ها از یكدیگر ، كمتر باز شدن پلكها ، بینی كوچك و سربالا ، لب بالایی نازك ، كوچك بودن سر می شود( نشانگان الكل جنینی FAS ) . 
مصرف الكل باعث افزایش شیوع بیماری های قلبی ریوی و هپاتیت و بیماری های واگیردار جنسی در خانم های حاملـه می شود. تجربه ثابت كرده است كه پدر و مادر الكلیك به علت عوامل مادرزادی ، محیطی و خانوادگی باعث عقب ماندگی فرزندان خود می شوند. شاید به همین دلیل باشد كه اختلالات یادگیری در خانواده های الكلیك بیشتر از خانواده هایی است كه الكل مصرف نمی كنند .  مادرانی كه الكل كمتری مصرف كرده اند ، تعداد كمتـری از نابهنجـاری های بالا در كودكانشـان دیده می شوند و حتی در صورتی كه رژیم غذایی غنی شده ای برای بچه های مبتلا تأمین شود ، آن ها نمی توانند در نوباوگی و كودكی اندازه ی جسمانی طبیعی كسب كنند ، هرچه مادر در مدت حاملگی الكل بیشتری مصرف كند ، هماهنگی حركتی ، سرعت پردازش اطلاعات ، استدلال ، نمرات آزمون هوش و پیشرفت كودك درطول سالهای پیش دبستانی و دبستانی ضعیف تر می شود. 
قرار گرفتن در معرض الكل پیش از تولد ، با تجربه های آشفته در دوران تحصیل ، دردسرهای قانونی ، رفتار جنسی نامناسب ، سوء مصرف الكل و مواد مخدر و مشكلات عقب ماندگی ذهنی در نوجوانی ارتباط دارد، متاسفانه وقتی كه دختران مبتلا به این اختلالات ، بعدها حامله می شوند ، قضاوت ضعیف ناشی از آن ، به آن ها اجازه نمی دهد كه بفهمند چرا باید از الكل پرهیز كنند و به همین دلیل این چرخه فاجعه آمیز در نسل بعدی نیز تكرار می شود .
کارشناس بهداشت روان
 ادامه دارد....