هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

آثار انتظار و وظایف منتظران

آثار انتظار و وظایف منتظران



حضرت محمد (ص) : خوشا به حال کسانی که در غیبت حضرت مهدی (عج) صبور باشند و خوشا به حال کسانی که در محبت ورزیدن در راه اهل بیت (ع) استوار ماندند ،
بحارالانوار جلد 52 صفحه 143
کسی که انتظار قیام مصلح جهانی را دارد، دارای خصوصیاتی هستند و آثاری در آنها مشهود است،که در این مقاله بطور مختصر به بخشی از آن پرداخته شده است. " خودسازی فردی , خودسازی اجتماعی ". منتظر علاوه بر خودسازی خویش، باید مراقب حال دیگران نیز باشد و علاوه بر اصلاح خویش، در اصلاح دیگران و جامعه خود نیز بکوشد، در میدان مبارزه هیچ فردی نمی تواند از حال دیگران غافل بماند، بلکه موظف است هر نقطه ضعفی را که در هر کجا می بیند اصلاح کند و هر موضع آسیب پذیری را ترمیم نماید.
"حل نشدن در فساد محیط" . یکی از آثار انتظار عدم تسلیم در برابر آلودگیهای جامعه است. هنگامی که فساد فراگیر می شود و بیشتر مردم را به آلودگی می کشند، گاهی افراد پاک در یک بن بست روانی قرار می گیرند و از اصلاحات مأیوس می شوند و فکر می کنند که کار از کار گذشته است و دیگر برای اصلاح امیدی نیست. این نومیدی ممکن است آنان را به صورت تدریجی به فساد و همرنگی با محیط بکشاند، تنها چیزی که می تواند در آنها روح امید بدمد و به مقاومت و خویشتن داری دعوت کند، امید به اصلاح نهایی و ظهور مصلح جهانی است.
" شناخت حجت خدا و امام عصر(عج)". کسب معرفت نسبت به وجود مقدس امام از بدیهی ترین وظایف منتظران است. این موضوع تا بدان درجه اهمیت دارد که در روایات بسیاری، که به طریق شیعه و اهل سنت از پیامبر گرامی اسلام(ص)و ائمه معصومین(ع) نقل شده، آمد است: « من مات و لم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه» هرکس بمیرد وامام زمان خود را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است .
" پیوند با مقام ولایت" . حفظ و تقویت پیوند قلبی با حضرت و تجدید دائمی عهد و پیمان با آن حضرت از وظایف منتظران است. اگر شیعه منتظر در آغاز هر روز با حضور و توجه، عهد و پیمانی را با مقتدای خود تجدید نماید، هرگز به رکود، ذلت، ظلم و بی عدالتی تن نخواهد داد.
" ارتباط با فقها و مراجع تقلید". ائمه(ع) تکلیف ما را در زمان غیبت امام و عدم دسترسی به امام معصوم(ع) مشخص کرده و به ما امر فرموده اند که به فقهای جامع الشرایط مراجعه کنیم. امام در یکی از توقیعات خود در پاسخ«اسحاق بن یعقوب»می فرماید: و اما رویدادهایی که پیش می آید به راویان حدیث ما مراجعه کنید، زیرا، آنها حجت بر شما هستند و من حجت خدا بر ایشان .
" بزرگداشت نام و یاد مهدی(ع) " با توجه به مطالب فوق کاملاً واضح است که منتظر واقعی هرگز نمی تواند نقش یک تماشاچی را داشته باشد، بلکه باید از هم اکنون در صف انقلابیون قرار گیرد؛ چونکه، ایمان به نتایج و عاقبت این تحول بزرگ هرگز به او اجازه نمی دهد که در صف مخالفان باشد و قرارگرفتن در صف موافقان نیز محتاج به داشتن اعمال پاک و روحی پاک تر و برخورداری از شهامت و آگاهی کافی است و در نهایت اینکه انتظار یک مصلح جهانی به معنای آماده باشی کامل فکری، اخلاقی، مادی و معنوی برای اصلاح همه جهان است .
" اَللّـهُمَّ بَلِّغْ مَوْلانَا الاِْمامَ الْهادِيَ الْمَهْدِيَّ الْقائِمَ بِاَمْرِكَ "
خدایا برسان به مولاى ما آن امام راهنماى راه يافته و قيام كننده به فرمان تو .  

 

اکبر خالقدادی