هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

اتفاق جدیدی رخ نداده است

اتفاق جدیدی رخ نداده است



الهام نصیر زاده|   به گزارش هفته نامه افق کویر، آنفولانزای خوکی یک بیماری ویروسی است که معمولاً خوک را مبتلا می‌کند، امّا هرساله مواردی از ابتلای انسان به این بیماری، به ویژه از راه تماس با این جانور، گزارش می‌شود. این بیماری در انسان از طریق تماس با فرد مبتلا نیز سرایت می‌کند و نشانه‌های معمول آن تب، سرگیجه، خشکی مفصل‌ها، حالت تهوع و در موارد پیشرفته، بیهوشی و مرگ است. موارد انسانی آنفولانزای خوکی ابتدا بیشتر در افرادی رخ می‌داد که در فاصلهٔ نه چندان دوری در نزدیکی خوک‌ها به‌سر می‌برند، اما در حال حاضر ویروس از انسانی به انسان دیگر منتقل می شود.
در این شماره به دلیل مجاورت شهرستان بافق با استان کرمان و تلفاتی که این بیماری در بر داشته است گفتگویی با دکتر مسعود دانشی، رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان بافق انجام شده است. 
افق کویر :  لطفاً درمورد بیماری آنفولانزا توضیحاتی بدهید؟
آنفولانزا یک بیماری فصلی است که با سردشدن هوا معمولاً شیوع پیدا می کند، اما هر ساله بحث آنفولانزا را داشته ایم و مختص امسال نمی باشد.
افق کویر : چه افرادی بیشتر، دچار این بیماری می شوند؟
افرادی که از قبل دچار مشکلات خاص بوده و زمینه این بیماری را داشته اند؛ مثل مشکل سرطان یا ضعف سیستم ایمنی، سیگاری بودن، داشتن مشکلات ریوی، تنگی نفس و آسم، حتی افرادی که پیوند کلیه داشتند که این بیماری باعث فوت آنها می شود.
افق کویر :  آیا افرادی که دچار این بیماری می شوند نیاز به بستری دارند و باید تحت مراقبت ویژه قرار بگیرند؟
85%الی90% موارد بدون بستری و استفاده از تب بر و مصرف دارو بهبود پیدا می کنند و درصد خیلی کمی هستند که کارشان به بستری یا مصرف داروی مخصوص آنفولانزا کشیده می شود و در بیمارستان بستری می شوند.
افق کویر :  علائم این بیماری چه می باشد؟
تب و سردرد، سرفه، بدن درد و گاهی وقتها هم علائم گوارشی مثل حالت تهوع، دل درد و استفراغ می باشد.
افق کویر :  باتوجه به اینکه بافق وکرمان همجوارهستند وضعیت این بیماری درحال حاضر در بافق چگونه است؟
خوشبختانه در بافق هیچ مورد ثابت شده ای نداشته ایم و جای نگرانی نیست.
افق کویر :  آیا حقیقت دارد فردی در بافق دچار این بیماری گردیده و در بخش ویژه بستری می باشد؟
فردی است که نمونه گیری های لازم را از وی انجام داده ایم؛ هنوز پاسخ نمونه نیامده است و این مورد ثابت شده ای نمی باشد، و وی از قبل هم مشکلات تنفسی داشته اند و احتمالاً تشدید همان بیماری تنفسی قبلی است. درحال حاضر هم حال وی بهتر شده و نسبتاً بهبودی یافته است. وی مرد 57 ساله ای است که سابقه یک نوع بیماری ریوی داشته به هیچ وجه نمی توان گفت آنفولانزاگرفته است.
افق کویر :  این بیماری در کرمان تشدید یافته آیا اطلاعات وآماری دارید که اعلام کنید؟
در استان کرمان تعدادی فوتی داشته ایم. افرادی بوده اند که سن بالایی داشته اند و به مشکلات خاصی دچاربوده اند.
افق کویر : آیادر مورد مدارس و مهدها توصیه ای دارید؟
با رییس آموزش و پرورش هماهنگ شده تا به مدارس اعلام کنند که دانش آموزانی که دارای علائم این بیماری می باشند چند روزی به مدرسه مراجعه نکنند و حتماً در مدارس صابون مایع وجود داشته باشد، چون یکی از راههای پیشگیری آن شستشو مرتب دستها با آب و صابون می باشد.
افق کویر :  چه توصیه ایی برای جلوگیری از سرایت آن بیماری دارید؟
آداب تنفسی را رعایت کنند به اینصورت که اگر دچار علائم سرماخوردگی هستند از ماسک استفاده کنند. نیاز نیست که همه افراد از ماسک استفاده کنند؛ فقط آن شخص بیمار و افرادی که از آنها مراقبت می کنند، زمان عطسه و سرفه باید با دستمال کاغذی جلوی دهان و بینی خود را بگیرید و دستمال را درون سطل درب دار بیاندازید، استفاده از دستمال پارچه ای اصلاً توصیه نمی شود که خود عامل و منبع ویروس و باعث انتقال بیماری خواهدشد، دستها چون به سطوح مختلف کشیده می شود؛ سعی کنیم به چشم، بینی و دهان مالیده نشود؛ مگراینکه قبل از آن با آب و صابون به مدت 30ثانیه دست را شستشو بدهیم، افرادی که دچارعلائم تنفسی هستند باید فاصله یک متری را رعایت و از روبوسی و درآغوش گرفتن آنها خوداری کنیم، فردی که دچار این علائم گردیده حتماً به پزشک مراجعه کند و خودسرانه دارویی مصرف نکند، مصرف آسپرین در این بیماری اصلاً توصیه نمی شود، چون خود باعث مشکلات دیگری می شود، منظور از تب بر استامینوفن ساده است، از آنتی بیوتیک هم سرخود مصرف نکنند؛ اگر نیاز باشد پزشک تجویز می کند و اگر نیاز به بستری باشد فرد را بستری می کنند؛ اگرنیاز به نمونه گیری باشد بیمارستان با مرکزبهداشت هماهنگ می کند و ما نمونه گیری می کنیم و داروی ضدویروس در شهرستان موجود است؛ اگر پزشک تشخیص داد که این بیمار نیاز به این دارو دارد این دارو را در اختیار بیمارستان قرارمی دهیم که برای بیمار تجویز شود تا درمان بیمار در اسرع وقت انجام شود.
افق کویر :  آیا افراد معتاد هم در معرض این بیماری می باشند؟
بله، احتمال دارد. کلاً افراد سیگاری و اینگونه افراد مشکلات ریوی دارند، چون ریه هایشان تحت تأثیر قرار گرفته است.
افق کویر : چه توصیه ای به افرادی که زائر عتبات عالیات دارند، دارید؟
حتماً باید فاصله را رعایت کنند و روبوسی نکنند، حتی افراد چند روز با تأخیر به دیدن آنها بروند و خود زائرحتماً از ماسک استفاده کند، چون به غیر از آنفولانزا، ویروس کرونا هم در کشورهای عربی رایج می باشد.
افق کویر :  نیازی به تزریق واکسن می باشد؟
در رابطه با بحث واکسن این بیماری باید اوایل مهرماه تزریق شود، الآن که این واکسن تزریق شود برای موج ایجادشده خیلی پیشگیری نخواهدداشت؛ در ضمن این واکسن نایاب است و مردم هجوم آورده اند و درصد بالایی از مردم تزریق کردند، برای موج بعدی بی تأثیر نخواهدبود، ولی افرادی که بیماری ریوی یا دیابت دارند توصیه می شود حتماً واکسن تزریق شود.
افق کویر :  حرف پایانی :
خواهش من از مردم این است که آرامش خود را حفظ کنند، خیلی اتفاق جدیدی رخ نداده است و هرساله این بیماری در کشور بوده؛ فقط توصیه هایی که ذکر شد را رعایت کنند تا همانطور که در بافق با هیچ مشکلی از کرونا ویروس بر نخوردیم، شاهد این بیماری هم نباشیم.