هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

آب بافق از کیفیت خوبی برخوردار است

آب بافق از کیفیت خوبی برخوردار است


آب بافق از کیفیت خوبی برخوردار است

در حاشیه نشست جلسه ستاد بحران آب که در محل فرمانداری بافق برگزار شد، خبرنگار هفته‌نامه افق‌کویر گفتگویی اختصاصی با مدیران آب و فاضلاب شهری و روستایی استان یزد انجام داده است که در ابتدا پاسخ‌های محمدرضا حاتمی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی را به پرسشهای مطرح شده می‌خوانید:
افق‌کویر: با توجه به نامگذاری سالجاری به نام سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی افرادی در اطراف شهرستان، خانه باغ هایی احداث کرده اند، تا بعضی از مایحتاجشان را تولید کنند با این حال حق انشعاب و تعرفه های آب برای آنها تجاری است لطفاً در این خصوص توضیحاتی ارائه دهید. 
با توجه به اینکه شرکت آب روستایی بدنه اصلی آن از بچه‌های جهاد تشکیل شده است، بحث مدیریت جهادی یکی از چیزهایی است که سرلوحه کار آب و فاضلاب روستایی است. امسال هم با توجه به وضعیت منابع آبی، بحث بهره وری و مدیریت مصرف سرلوحه کار ما می باشد. در بحث بازسازی شبکه آب روستایی، بازسازی انشعابات و جلوگیری از سرریزی مخازن، مصرف بهینه و بحث فرهنگ‌سازی آن هم به صورت جدی پیگیری می شود، با توجه به خشکسالی های چندین سال اخیر، در کل استان بحث زمین ها، بحث بسیار مهمی است که باید ظرفیت زمین را افزایش دهیم که برای این کار بازسازی چاه های موجود در دستور کارمان است، بحث دیگر بحث مدیریت مصرف است که کار فرهنگ سازی آن در حال انجام می باشد. 
افق‌کویر: در منطقه بهاباد، روستاهای سنجدک، بویی آباد، پرک، زارکوئیه، با مشکل کمبود و قطع آب روبرو هستند به خاطر همین تانکرهای آبی هست که آب شرب را به آن مناطق می آورند؛ در حال حاضر طبق گفته اداره آب و فاضلاب روستایی بهاباد برای آب رسانی سیار دچار مشکل شده اند و با کمبود اعتبار در این زمینه مواجه هستند در این خصوص لطفاً توضیحاتی بفرمایید.
روستاهایی های شهرستان بهاباد؛ مثل سنجدک و روستاهای اطراف یک حفر چاهی در دستور کارمان است که انشاءا... مجوزش هم در حال صادرشدن است، الآن هم بیشترین آب شرب مردم، به صورت تانکرهای آب سیار است؛ اما به هر حال ما مشکلات مردم را در این منطقه لمس می کنیم و انشاءا... سعی می کنیم در آینده نزدیک این چاه را حفر کنیم و مشکلات آب شرب منطقه را جمع بندی کنیم.
افق‌کویر: آب انتقالی که از زاینده رود برای بهاباد می آورند، لوله های آن از جوار روستاهای کم آب بهاباد عبور داده شده است آیا برنامه ای دارید تا از این آب انتقالی به این روستا ها نیز آب داده شود؟
این کار را پیگیری کردیم، بستگی دارد به میزان آب زاینده رود که به شهرستان بهاباد تخصیص داده می شود.
همه مسئولین می خواهند راجع به این قضیه کاری انجام دهند. اصلاً اگر از کنار روستایی یک خط انتقالی بگذرد صلاح نیست که ما آب به آنها مناطق ندهیم.
در ادامه پاسخ ناصر شریفی معاون آبفای استان یزد به پرسشهای خبرنگار هفته‌نامه افق‌کویر را می‌خوانید.
 افق‌کویر: با توجه به این که آب شرب بافق مخلوطی از آب شیرین و شور است چرا تعرفه آن مثل شهرهایی حساب می‌شود که آب آن کاملاً شیرین است؟!!
اولاً که تعرفه آب، یک چیزی است کشوری و برای شهرهای مختلف کشور یکسان می‌باشد و الآن آب بافق کیفیت خوبی دارد و این نیست که شما می‌گویید آب شور و شیرین مخلوط است. ما الآن با توجه به اینکه 80 لیتر آب انتقالی داریم 50-40 لیتر آب با کیفیت مناسب چاه، از چاه‌هایمان، تقریباً به لحاظ مصرف آب با کیفیت استفاده می کنیم مگر در مواقع بحران! یک سری چاه‌هایی که یک ذره کیفیتش پایین‌تر است و آن که با اختلالاتش، کیفیتش واقعاً قابل قبول است؛ یعنی در حدی است که از کیفیت استاندارد ما از لحاظ محدود کیفیت بهتر است و EC آبی که ما تا 2000 استفاده می کنیم وقتی با آب اختلاط هم می‌کنیم EC آن 1300-1200 می‌رسد و کیفیت کاملاً قابل قبولی است.
افق‌کویر: با توجه به این که شرکت سنگ‌آهن برای انتقال آب شرب از اصفهان به شهرستان هزینه‌ای از آب و فاضلاب نگرفته است در قبال لطفی که شرکت سنگ‌آهن به شهرستان انجام می‌دهد شما چه تسهیلاتی برای شهرستان بافق در نظر گرفته‌اید؟!!
این که هزینه نگرفته‌اند اینطور نیست، هزینه‌های آن را اعلام کردند به ما، همیشه آب منطقه‌ای یزد، پول آب انتقالی را از ما می‌گیرد و صورتحساب به ما می‌دهد و ما میزان مصرف آبمان را اعلام می‌کنیم و ما بدهکار هستیم به شرکت آب منطقه‌ای به لحاظ آب انتقالی، و این نیست که هزینه از ما دریافت نشود.
افق‌کویر: یعنی شرکت سنگ آهن هزینه آب را پرداخت نمی کند؟
هزینه خودشان را پرداخت می‌کند. آب شرب جدا و آب صنعت نیز جداست. هزینه خرید را از ما گرفته‌اند و هزینه انتقال را نگرفته اند و همانطور که هزینه را از شهرهای دیگر می‌گیرند همینطور است.
افق‌کویر: برای ساخت منبع ذخیره آب، از لحاظ اعتبار دچار مشکل هستیم در این رابطه چه اقداماتی شده است؟
 ما مخازن ذخیره داریم، منتها دنبال اعتباری هستیم که مخزنمان را بسازیم تا انشاءا... مخازنمان را حجمش را بیشتر کنیم.
افق‌کویر: شرکت سنگ آهن هزینه انتقال را که نگرفته است یک جورایی کمک شده به اداره آب و فاضلاب، آیا می شود که اداره آب و فاضلاب استان از این طریق اعتبارات را تأمین کند؟
ما در این فاصله مخزن ساختیم و مخزن جدید را پیشنهاد دادیم و همه این اعتبارات در شهر خرج می‌شود و قرار نیست جای دیگری هزینه شود.
افق‌کویر: یکی از شهروندان شکایت داشت که یکی از اعضای شورای شهر قبلی از کنتور آب خانه قدیمی که تخریب شده است برای ساخت و ساز خانه اش استفاده می کند که با اداره آب و فاضلاب هم صحبت کردیم گفتند: مثل این که این قضیه منتفی است آیا درست است و شما در جریان هستید؟
در پاسخ به این پرسش طالعی رییس اداره آب و فاضلاب گفت: این بنده خدا کنتور داشت؛ چون در حین بارگیری و تخریب کردن کنتور شماره می اندازد؛ ولی مصرفی نداشت و به اسم شورای شهر می خواستند او را خراب کنند خانه ای قیمتی که شهرداری آن را تخریب کرده بود و کنتور را بار کرده بود و برده بود؛ ولی مصرفی نداشت و اختلاف نظراتی بود که می خواستند بنده خدا را خرابش کنند که ازاین طریق وارد شدند وگرنه خودش مصرفی نداشت و همکارانم نیز این را تکذیب کردند.
افق‌کویر: آب انتقالی که از زاینده‌رود برای بهاباد می آورند، لوله‌های آن از جوار روستاهای کم آب بهاباد عبور داده شده است آیا برنامه ای دارید تا از این آب انتقالی به این روستاها نیز آب داده شود؟
این بحث آبی که از جایی رد می شود و بخواهند به منطقه ای بدهند بر اساس تخصیص است، تخصیص آب این طوری نیست که ما بتوانیم در موردش اظهارنظر کنیم به میزان آب بستگی دارد، به دلایلی که شهر بهاباد، میزان کیفیت آب آشامیدنی آن خیلی پایین است و ما ناچار هستیم آب شرب مردم را از طریق آب شیرین کن تأمین کنیم یک تخصیصی به بهاباد داده است که با توجه به این که کمبود آبی که از طریق منشأ آب انتقالی وجود دارد و از طرف استان یزد می آید با توجه به این که از قبل داده شده، هنوز به طور کامل محقق نشده است و در نتیجه اگر ما بخواهیم چیزهای دیگر در طول خط اضافه کنیم در صلاحیتی که من اظهار نظر کنم نیست و حتی بعید می دانم که تخصیصی برای روستاهای اطراف داده شده باشد.
افق‌کویر: یعنی در برنامه شما هم نیست؟
عرض کردم در صلاحیت من نیست که در این رابطه اظهارنظر کنم بحث آب منطقه ای است که آنها باید جوابگو باشند که آیا تخصیص داده اند یا نداده اند؛ ولی تا جایی که من می دانم فقط صرفاً برای انتقال به بهاباد است و آن هم بر اساس تخصیصی که داده اند و متذکر می شوم که تخصیص‌هایی که هم قبلاً برای آب شرب داده شده هنوز کاملاً محقق نشده است؛ حتی برای شهرهایی که از آب انتقالی بهره‌مند بودند و اضافه شدن روستاهای بین راه را من بعید می دانم که محقق شود.
افق‌کویر: چه مشکلی پیش آمده برای تخصیص‌هایی که هنوز کامل محقق نشده پیش آمده است؟
 بحث این است که آب زاینده کم شده است و الآن شهرهایی که از آب انتقالی استفاده می کردند هم خود اصفهان، هم چهارمحال بختیاری، یزد، هم اینها با کم آبی مواجه هستند و کشور با بحران کم آبی مواجه است و ما 12 تا کلانشهر داریم که واقعاً با تنش آبی روبرو هستند و در نتیجه خود اینها تخصیص هایی هم که دارند بر اساس پیش بینی هایی بوده است که بارندگی به این میزان باشد؛ ولی تا الآن این طور اتفاق نیفتاده است؛ یعنی ما در چند سال گذشته میزان بارندگی کم و آب ذخیره پشت سدهایمان کم شده است. بالاخره نیاز آبی مردم روزافزون است و بیشتر شده است و در نتیجه تخصیصی هم دادند نتوانستند محقق کنند؛ اگر ما بخواهیم در بین راه یک خط انتقالی به روستاها بدهیم قطعاً فکر نمی کنم پیش بینی شده باشد و باید از طریق آب منطقه ای پیگیری  شود که آیا تخصیص دارد یا نه؟
افق‌کویر: برای انتقال آب خلیج فارس چه اقداماتی صورت گرفته است؟
 در این خصوص مؤسسه کوثر پیگیر موضوع است و این کار را انجام می دهد و کارهای مطالعاتی و بررسی هایش در مؤسسه کوثر انجام می گیرد و ما بیش از این اطلاعی نداریم.
افق‌کویر: در مورد فاضلاب شهری که شرکت سنگ آهن بانی شده است در این مورد توضیح می دهید؟ 
مدیریت فاضلاب را به سنگ آهن دادند و قرارداد آن به صورتBOT است و با قرارداد BOT شبکه را احداث می‌کنند و بعد از احداث هم بهره برداری می‌کنند و در حال حاضر هم که دارند اجرا می‌کنند مدیریت طرح بر عهده خودشان است؛ ولی با نظارت آب و فاضلاب است.
افق‌کویر: پیشرفت کار تا چه اندازه رشد داشته است؟
 طالعی در پاسخ گفت: هنوز به درصدی نرسیده است، حدود 5/1 کیلومتر خط شبکه ی داخلی را به اجرا گذاشته‌ایم.