هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

آب انتقالی حق آبه کشاورزان زاینده رود نیست

آب انتقالی حق آبه کشاورزان زاینده رود نیست


استاندار یزد:

به گزارش  فارس ، سید محمد میرمحمدی در نشستی خبری با اشاره به مسائل رخ داده در شهرستان بافق اظهار داشت: کارگران معدن سنگ آهن بافق همچنان در اعتصاب هستند و قرار است با حضور وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی، مسائل مورد بررسی قرار گرفته و کارگران به کار بازگردند.
وی عنوان کرد: در موضوع سنگ آهن بافق، برخی مسائل قانونی، برخی سوء تفاهم‌ها و برخی بدقولی‌ها دست به دست هم داد و مسائل و مشکلاتی را ایجاد کرد که امیدواریم این مسائل هرچه سریع‌تر به نفع مردم و کارگران بافق حل و فصل شود.
استاندار یزد در مورد خشکسالی و بحران آب در یزد نیز اظهار داشت: استان یزد خواه ناخواه با یک پدیده اجتماعی مواجه است و باید برای برون رفت از این بحران راه حل‌‌های قابل اجرا و نه راه حل‌های آرمانی مورد استفاده قرار گیرد.
میرمحمدی یادآور شد: خشکسالی بحران در زمینه آب به ویژه در حوزه کشاورزی را رقم زده و در حوزه شرب با توزیع آب بسته‌بندی و حفر 25 حلقه چاه اضطراری، تا حدی مشکلات برطرف می‌شود.
آب انتقالی حقابه کشاورزان زاینده رود نیست/ آب یزد از سرچشمه‌های کارون تامین می‌شود
وی در مورد مشکلات موجود بر سر راه خط انتقال آب و تخصیص آب انتقالی، بیان کرد: واقعیت امروز جامعه یزد و اصفهان این است که چون نام انتقال آب زاینده رود روی خط انتقالی یزد گذاشته شده، مردم و کشاورزان اصفهان به هیچ وجه متقاعد نمی‌شوند که این آب ربطی به حقابه آنها از زاینده رود ندارد و آب در واقع از سرچشمه‌های کارون و از کوهرنگ گرفته می‌شود.
استاندار یزد خاطرنشان کرد: برای حل این موضوع، مسئله با وزیر نیرو در میان گذاشته شده و سه راه حل و گزینه برای حل این مشکلات پیشنهاد شده و این پیشنهادها به شورای عالی آب نیز رفته است.
میرمحمدی ادامه داد: یکی از این پیشنهادها، ایجاد سامانه جدید انتقال آب است و قرار است هرگاه این سامانه جدید به راه افتاد، خط اول متوقف شود.
انتقال آب خلیج فارس برای یزد یک ضرورت است
وی، انتقال آب از خلیج فارس را نیز یک ضرورت خواند و اظهار داشت: یزد با عملکرد منفی برداشت آب در سفره‌های زیرزمینی روبه‌روست و سالانه 300 میلیون مترمکعب آب از سفره‌های زیرزمینی یزد برداشت می‌شود بنابراین راه چاره‌ای جز انتقال آب از خلیج‌فارس نداریم.
استاندار یزد ادامه داد: در زمینه شیرین کردن آب خلیج فارس نیز با توجه به تجاربی که در این زمینه وجود دارد، این کار عملی است و سرمایه‌گذاران نیز در این زمینه توجیه شده‌اند.
وی در پاسخ به سئوال خبرنگاری در مورد تغییر مدیریت‌ها در استان یزد و ادارات مهمی که بدون مدیرکل مانده‌اند از جمله اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد، بیان کرد: مدیران ادارات زیر مجموعه وزارتخانه‌ها توسط خود وزارتخانه انتخاب می‌شوند و ما دخالتی در این زمینه نمی‌کنیم زیرا ما از مدیر فقط کار می‌خواهیم و مدیر انتخابی باید پاسخگوی مسائل استان باشد و اگر مدیری سستی کند، آنگاه او را نخواهیم پذیرفت.
برای تعیین سریع‌تر مدیرکل ارشاد با وزیر ارشاد دیدار می‌کنیم
میرمحمدی خاطرنشان کرد: در مورد ارشاد گزینه‌هایی معرفی شده اما در انتخاب هنوز قاطعیت لازم را ندارند و شاید لازم باشد دیداری با وزیر ارشاد داشته باشیم تا در این زمینه تسریع شود.
وی در مورد حوزه‌های انتخابیه استان یزد همچنین بدون نماینده ماندن شهرستان‌های تفت و میبد اظهار داشت: در مورد انتخابات میان دوره‌ای مجلس در تفت و میبد، هر تصمیمی وزارت کشور بگیرد و به ما ابلاغ شود، آن را اجرا می‌کنیم.
استاندار یزد خاطرنشان کرد: در مورد حوزه انتخابیه نیز به طور قطع یک نماینده به استان یزد اضافه می‌شود اما اینکه در کدام حوزه انتخابیه باشد، مشخص نیست و این منوط به تصمیم کارشناسی وزارت کشور است.
میرمحمدی ادامه داد: وزارت کشور در مورد حوزه‌های انتخابیه یزد در حال بررسی است و یکی از گزینه‌هایی که مطرح کرده، تبدیل یزد به پنج حوزه انتخابیه است که هنوز در این زمینه تصمیم قطعی اتخاذ نشده است.
وی در مورد تورم و فرا رسیدن ماه مبارک رمضان عنوان کرد: همه مردم تورم را مشاهده کردند اما دولت همه تلاش خود را برای کاهش آن به کار گرفته ضمن اینکه در مورد ذخیره‌ سازی کالاهای اساسی در ماه مبارک رمضان مشکلی وجود ندارد و استان اکنون هزار تن گوشت مرغ و 100 تن گوشت قرمز برای ایام ماه مبارک رمضان ذخیره سازی کرده است.
برای رفع مشکل بیکاری در یزد نیاز به سرمایه‌گذار داریم
میرمحمدی بیان کرد: برای رفع مشکل بیکاری نیز نیاز به سرمایه‌گذار و سرمایه‌گذاری داریم و سرمایه‌گذار نیز نیاز به انگیزه و حمایت دارد.
استاندار یزد اظهار داشت: دولت در این زمینه بسیار با تدبیر جلو می‌رود و در همه زمینه‌ها اعم از سیاست خارجی، داخلی، فرهنگ، اقتصاد، اشتغال، سرمایه‌گذاری و ... برنامه دارد.
وی در مورد عدم تغییر برخی مدیران نیز تصریح کرد: در یزد اصل بر تغییر مدیران نیست و اصل بر کار و تلاش است و هر جا ضرورتی ایجاد شد، تغییرات را انجام خواهیم داد.
میرمحمدی تصریح کرد: اگر تغییری انجام می‌گیرد برای انجام کار موثرتر و قوی‌تر است در غیر این‌صورت تغییر ضرورتی ندارد.
وی در مورد انصراف از یارانه‌ها نیز اظهار داشت: استان یزد از استان‌هایی بود که درصد بالایی از انصرافی‌ها را داشت و استان در این زمینه در رده‌های پنجم و ششم قرار دارد.
اجرای طرح‌های جدید برای مهاجران داخلی و خارجی در یزد
استاندار یزد در مورد مهاجران اعم از اتباع بیگانه و مهاجران داخلی به استان یزد نیز یادآور شد: در این زمینه طرحی تنظیم شده که اکنون مراحل پایانی خود را طی می‌کند و پس از تکمیل و تصویب، به مرحله اجرا درخواهد آمد و بر اساس آن طرح، کار ساماندهی مهاجران آغاز می‌شود.
وی در پاسخ به سئوال خبرنگار دیگری در مورد طرح مسئله افسردگی در استان یزد نیز اظهار داشت: در یزد بحث افسردگی یک نظر نیست بلکه کار تحقیقاتی است که انجام شده و این تحقیقات نشان می‌دهد که ضریب افسردگی در مردم یزد بالاست بنابراین مطرح شده بحث افسردگی، نظر من نیست و محققان در این زمینه اقداماتی انجام داده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند.
میرمحمدی در مورد برگزاری کنسرت‌ها نیز اظهار داشت: من وارد بحث کنسرت نمی‌شوم اما باید ببینیم در کشور ما چه چیزهایی مجاز اعلام شده و چه چیزهایی غیرمجاز، برگزاری یا عدم برگزاری کنسرت در یزد نظر شخص نیست بلکه یک نظر کشوری است و ما نیز مجری نظرات ارگان و مسئولان نظام هستیم.
وی در مورد بودجه‌های فرهنگی نیز خاطرنشان کرد: بودجه‌های فرهنگی اگر در نظر گرفته شده باشد، ما یک ریال هم جای دیگر آن را هزینه نکرده‌ایم اما اینکه اصلا بودجه‌ای در این زمینه لحاظ نشده، بحث دیگری است و این کار نمایندگان مجلس است که بودجه‌های فرهنگی استان را تقویت کنند.
استاندار یزد در این نشست همچنین در مورد کلانشهر شدن یزد، مباحث گردشگری، سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی، طرح‌های نیمه‌تمام عمرانی، فعالیت‌های موسسه کوثر و ... به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.