هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

ابهام قانون کار درباره اعتصاب، کارگران را تحت فشار گذاشته است

ابهام قانون کار درباره اعتصاب، کارگران را تحت فشار گذاشته است


سخنگوی کانون انجمن‌ صنفی کارگران:

سخنگوی کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران با اشاره به صدور حکم زندان و شلاق برای ۴ فعال کارگری پتروشیمی رازی، گفت کارفرمایان با استفاده از ابهام قانون کار در مواجهه با اعتصابات کارگری، فعالان کارگری را تحت فشار می‌گذارند.
«هادی ابوی» در این باره به ایلنا گفت: اگر کارگران یک واحد تولیدی یا یک صنف برای رسیدن به حقوق قانونی‌شان دست از کار بکشند و سپس قوه قضاییه برای‌ نمایندگان آنان احکام زندان و شلاق صادر کند، بدان معناست که آخرین ابزار قانونی کارگران برای تحقق مطالبات‌شان مسدود شده است.
او افزود: کارگران هم بخشی از مردم هستند و صدور حکم زندان و شلاق برای آنان به جرم تلاش‌ برای تامین معاش‌ خود و همکاران‌شان قابل قبول نیست.
ابوی در عین حال تأکید کرد کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران قطعا نسبت به حکم زندان و شلاق این ۴ فعال کارگری موضع‌گیری می‌کند.
این مقام کارگری با اشاره به تعداد بالای کارفرمایانی که حقوق کارگران را برای چندین ماه پرداخت نکرده‌ یا از احکام هیأت‌های تشخیص و حل اختلاف اداره کار تمکین نمی‌کنند، گفت: قوه قضاییه به جامعه کارگری آمار بدهد علیه چه تعدادی از این کارفرمایان حکم صادر کرده است. چند بار به سود کارگران و به زیان کارفرمایان رای داده است؟ یا آنکه ۴ کارگر زحمت کشی را که برای تأمین زندگی‌شان تلاش و اعتراض کرده‌اند را بدین شکل محکوم می‌کند تا آن‌ها را ساکت کند؟
سخنگوی کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران در پایان به قوه قضاییه توصیه کرد «پیش از صدور حکم زندان و شلاق برای فعالان کارگری به صورت‌بندی ماجرا دقیقا نگاه کند، زیرا کارگران زمانی اعتراض می‌کنند که کارفرما حقوق‌شان را چندین ماه پرداخت نکرده باشد یا به آنان مزد ناعادلانه پرداخته باشد.»