هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

ابراز نگرانی از جایگزین شدن تیلاپیا به جای قزل آلا

ابراز نگرانی از جایگزین شدن تیلاپیا به جای قزل آلا



به گزارش خبرنگار هفته نامه افق کویر؛ نخستین همایش ملی تیلاپیا 18-19 آذر ماه در شهرستان بافق برگزار گردید.
خبرنگار هفته نامه افق کویر در حاشیه این همایش گفتگویی با چند تن از مهمانان این همایش انجام داد.
دکتر حسین عبدالحی معاون توسعه آبزی پروری شیلات کشور در پاسخ به این پرسش که با توجه به جو سازی های صورت گرفته نظرتان در مورد پرورش ماهی تیلاپیا در بافق چیست؟ گفت: جوسازی علمی نیست. تیلاپیا به سرعت در دنیا در حال گسترش است. این محدودیت‌هایی که امروز ما فکر می کنیم باید داشته باشیم منطقی بوده و بخشی از آن قابل حل می باشد. در استان یزد و بافق مشکل خاصی نیست و کار تحقیقاتی آن در حال انجام است. با محیط زیست نیز صورتجلسه نمودیم، چند مزرعه در بخش خصوصی هست که این موضوع را دنبال می نمایند؛ ما نیز آنان را حمایت خواهیم کرد تا کار ادامه پیدا کند.
تیلاپیا گونه ای است سریع الرشد، با تراکم پذیری بالا. همچنین بازار خوبی دارد، حتی تعدادی از آبزی پروری ها نگران این هستند که این ماهی جایگزین گونه های پرورشی موجود مثل کپور و ماهی قزل آلا شود، ولی اعتقاد داریم گونه ای است که می تواند در سبد غذایی مردم قرار بگیرد؛ مزایا و معایبی دارد و جو سازی های که صورت می گیرد حقیقت ندارد و منطقی نیست. معمولاً در پرورش قزل آلا از زنجیره پروتینی بالا استفاده می کنیم در صورتی که تیلاپیا از زنجیره غذایی پایینی برخودار است. صحیح نیست بخواهیم کالایی را صرف این که نظرمان با آن موافق نیست تخریب کنیم و ذهنیت مردم را نسبت به آن خراب نماییم، سعی شود اطلاعات مورد نیاز مردم را از مراجع قانونی متولی مواد غذایی به دست آوریم.

یک نزاع سیاسی در حال روی دادن است
هاشم فرهنگ دوست مدیر عامل شرکت ماهی پروری کویر که اولین شرکت خصوصی در این رابطه است گفت: مدت دو سال هست که روند پژوهشی مراکز تحقیقات را به سمت صنعتی شدن سوق می دهیم، بعد از دوره آزمایشی از آبان ماه 92 با سرمایه خود سایت خریداری نموده و شروع به پرورش ماهی نمودیم. از دی ماه سال گذشته متأسفانه با محدودیت های سازمان محیط زیست روبرو شدیم و مانع پرتاب ما گردید.
در اولین سال ظرفیت 50 تن را در نظر گرفتیم که با محدودیت به ظرفیت 20 تن رسید. با توجه به محدودیت ها و عدم دسترسی به بچه ماهی امسال تولید به 15 تن رسید.

چرا داعیه محیط زیست را به سینه می زنند و امروز در همایش حضور ندارند!
علیرغم گسترش سرمایه گذاری دوباره با ایجاد محدودیت ها و فشارهای بیشتر تا حدی که زمزمه معدوم کردن بچه ماهی به گوش می رسد تعهد محضری داده شد تا از خروج بچه ماهی به صورت زنده جلوگیری شود. متأسفانه چرا داعیه محیط زیست را به سینه می زنند و امروز در همایش حضور ندارند! یک رفتار منطقی اتفاق نمی افتد یک نزاع سیاسی در حال روی دادن است، شاید هم دستان پشت پرده که نمی خواهند این صنعت پا بگیرد من الجمله وارد کنندگان و سایر گونه ها.
با توجه به این که یکی از مدیران محیط زیست دعوت بود، اما حضور پیدا نکرد و شائبه این هست که مواردی پشت صحنه باشد. مقام معظم رهبری(مدظله) سال را به نام سال اقتصاد مقاومتی می خوانند، ولی بعضی از موارد به دلایل واهی سنگ اندازی می نمایند ضربه زدن به منافع ملی غیر از این ها هست؟!!
تلاش کردیم سرمایه گذاری نمودیم اشتغالزایی صورت گرفته، اما نگرانی آن را داریم که این اشتغال از دست برود. رزمنده آن است که در میدان بیاید آماده ایم که برای اشتغالزایی بکوشیم.

انتظار نداشتیم دوستان محیط زیست حضور نداشته باشند
محمد پور کاظمی، رییس مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در ادامه گفت:
اولین همایش ماهی تیلاپیا با این هدف برگزار شد که از سال 1387 گونه تیلاپیا با مجوز سازمان محیط زیست و دامپزشکی به کشور وارد شد. در منطقه بافق- یزد نیز نگه‌داری آن انجام گردید. از سال 87 تا حال حاضر بالغ بر بیست طرح تحقیقاتی در زمینه های تک جنس سازی، فیزیولوژی، تولید مثل ژنتیک، کیفیت غذا و مسائل محیطی مطالعات صورت گرفت و همچنین در بعضی از استان ها مثل استان خوزستان گونه تیلاپیا از کشور عراق وارد اکوسیستم های آنجا شد. این همایش با برخی اساتید دانشگاه تهران که سابقه ی طولانی در تحقیقات تیلاپیا خارج کشور و داخل داشتند و همچنین دستاوردهای که در سایر کشورهای دنیا بود این گردهمایی را برگزار کردیم تا تمامی افراد موافق و مخالف بحث توسعه پرورش ماهی تیلاپیا در این مکان گرد هم بیایند و نقاط نظرات و دیدگاههای علمی را تبادل نظر نمایند و نهایتاً به جمع بندی رسیم که با حفظ اکوسیستم و طبیعت و تنوع زیستی چگونه ماهی تیلاپیا را پرورش دهیم؟ و از این فرصت استفاده کنیم تا درسال اقتصاد مقاومتی در واقع میلیون ها دلار ارز از کشور خارج نشود.
وی افزود: در این همایش14 مقاله برتر ارائه و همچنین موارد پوستری حمایت خوبی از سوی استانداری، فرمانداری شهرستان، امام جمعه و شرکت سنگ آهن صورت گرفت.
پورکاظمی تصریح نمود: این همایش در 18 و 19 آبان انجام می شود و دستاوردهای تحقیقاتی را مشاهده خواهند نمود و عملاً با تکنیک پرورش این گونه با حداقل آب و با رویکرد این که از آب شیرین برای پرورش ماهی تیلاپیا استفاده نشود بازدید صورت می گیرد انتظار نداشتیم دوستان محیط زیست حضور نداشته باشند مکاتبات از قبل انجام گرفته بود و غیر منتظرانه بود، علت را نمی دانم!
 رییس مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور گفت: تحقیقات ماهی بر عهده ما است در عرضه تکنولوژی و علم نمی توانیم به مراکز تحقیق اجازه این کار را ندهیم در نتیجه مطالعات و تحقیقات این مراکز در خصوص این گونه صورت می گیرد. سازمان شیلات با سازمان محیط زیست به توافق برسند تا مزارع در کنار مرکز تحقیق با نظارت کار پرورش ادامه پیدا کند.