هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

« حرکت خزنده کیف انگلیسی برخی از شرکت‌های خصوصی»

« حرکت خزنده کیف انگلیسی برخی از شرکت‌های خصوصی»



اعتصاب آرام کارکنان شرکت سنگ‌آهن مرکزی روزهای خود را پشت سر می‌گذارد. این اعتصاب وارد بیست و یکمین روز خود شده است. در این چند روز زحمات زیادی از سوی مسئولان شهرستان و استان و حتی نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی صورت گرفته تا خواسته کارگران را به مقامات ذیصلاح منتقل کنند؛ اما خبرهای رسیده حاکی از آن دارد تاکنون این تلاش‌ها بی نتیجه مانده است؛ هرچند که گفته شده حتی معاون اول رییس جمهور هم نسبت به این طرز واگذاری شرکت سنگ‌آهن مرکزی معترض بوده ؛ اما هرآنچه که روی داده حاکی از آن است که که اراده‌ای در میان مدیران ستادی وزارتخانه‌های مربوطه برای حل آن نیست.
از سوی دیگر در بافق هم خبرهای ضد  و نقیضی است که برخی از شرکت‌های خصوصی با پول باد‌آورده خود در تلاش هستند تا از حرکت کارگران به نفع خود بهره ببرند. این شرکتها بعضاً تا جایی پیش رفتند که از روش «کیف انگلیسی» استفاده می‌کنند؛ یعنی با وعده و وعید و دادن پول سعی دارند تا حرکت کارگران را خنثی نمایند.
بعضاً خبرهایی هم رسیده که برخی از این شرکتها در سطح وزارتخانه‌ها حرکات پولشویی راه انداخته‌اند و با پرداخت وجوهی رأی و نظر برخی از مدیران بی‌تعهد را می‌خرند و یا به سمت خود می‌کشانند. اینها شایعاتی هست که در سطح جامعه رواج دارد و به نظر می‌رسد برای مقابله با آن دو راهکار انجام داد؛ اول آنکه نظارتها از سوی دستگاه‌های ناظر؛ از جمله سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات و نهادهای امنیتی تشدید یابد و دوم اینکه مدیران و مسئولان امر با اطلاع‌رسانی صحیح و سالم به مردم اعلام کنند، جلوی هرگونه پولشویی و ارتشاء و رشوه‌خواری را خواهند گرفت. همان چیزی که فرماندار شهرستان بافق در گفتگوی اخیر خود با هفته‌نامه افق‌کویر عنوان نمود «رانت‌خواری به جدّ رصد می‌شود»(شماره 640 یکشنبه مورخ 21/02/93)
به نظر می‌رسد این، تنها راهی است که می‌توان جلوی سنگ‌اندازی‌های برخی از زالو صفتان را گرفت. کسانی که جز چپاول بیت‌المال کار دیگری ندارند.
این عده فقط و فقط در تلاش هستند تا سرمایه‌های خود را افزایش دهند.
محمدحسین تشکری