هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

«اینترنت باز و رایگان» تهدیدی پیش روی کاربران

«اینترنت باز و رایگان» تهدیدی پیش روی کاربران



فارس| سرگرد حمید کیانی سرپرست اداره تشخیص جرائم سایبری پلیس فتا ناجا با اشاره به اینکه این روزها شاهد افزایش ارائه اینترنت باز و رایگان برای کسب مشتری از سوی برخی فروشگاه ها و مراکز خرید هستیم، گفت: ارائه دهندگان اینترنت آزاد و رایگان باید ساز و کاری تعریف کنند که مشخص باشد چه کسی از اینترنت آنها استفاده کرده است چرا که در صورت وقوع جرم و شاکی خصوصی آنها باید پاسخگویی محاکم قضایی باشند. سرپرست اداره تشخیص جرائم سایبری پلیس فتا ناجا افزود: مجرمان سایبری برای ارتکاب جرم از کافی نتها و خصوصا اینترنت مشاع ارائه شده در مراکز خرید استفاده می‌کنند.
وی در خصوص‌ ساز و کارهای مناسب جهت شناسایی کاربران اینترنت رایگان و آزاد در مراکز مختلف خرید مثل رستوران ها و... گفت: تعریف نام کاربری و پسورد مشخص برای هر کاربر البته با دریافت مدرک معتبر شناسایی مثل کارت ملی ضروری است؛ ضمنا نصب دوربین مدار بسته نیز کمک شایانی به شناسایی مجرمان احتمالی می کند.
کیانی تأکید کرد: استفاده تمامی کاربران از یک رمز عبور مشترک نه تنها خطرناک است  بلکه می تواند زمینه افزایش جرم بر علیه دیگر کاربران باشد.
این مقام مسئول  همچنین در توصیه به کاربران اینترنت‌های مشاع با بیان اینکه در حافظه‌های سیستم های لپ تاپ، تبلت و موبایل های هوشمند کاربران اطلاعات شخصی و مهمی وجود دارد گفت: اتصال به اینترنت باز و رایگان بدون رمز عبور در اماکن عمومی به راحتی اطلاعات شما را در معرض رویت کسانی قرار می‌دهد که به همان منبع اینترنت متصل هستند.
سرپرست اداره تشخیص جرائم سایبری پلیس فتا ناجا ادامه داد: چون در این زمان چندین نفر همزمان از طریق وای فای به اینترنت متصل می شوند، بنابراین مشاهده سایت های بازدید شده و هک کردن دستگاه شما بسیار آسان تر از حالت معمولی است.
وی گفت: در برخی از موارد حتی هدف از ارائه چنین خدماتی نه فراهم‌آوردن اینترنت رایگان برای غریبه‌ها، بلکه دسترسی به تمامی فعالیت‌های اینترنتی آنها، سایت‌های مقصد، متن چت‌ها، ایمیل‌ها، گفت‌وگوهای اسکایپی و رمزهای عبورشان است.
سرگرد حمید کیانی به کاربران توصیه کرد: کاربرانی که از اینترنت های رایگان و باز استفاده می کنند در حافظه سیستم خود هیچگونه اطلاعات مهم و شخصی ذخیره نکنند؛ ضمنا دیوار آتش (فایر وال) دستگاه خود را فعال نمایند. سرپرست اداره تشخیص جرائم سایبری پلیس فتا ناجا خاطرنشان کرد: هموطنان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند به سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir بخش آموزش مراجعه نمایند؛  همچنین در صورت مواجهه با موارد مشکوک و ثبت در بخش ثبت گزارش مردمی پلیس فتا را یاری کنند.