هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

هیچ اجباری برای پرداخت پول بیشتر به مدارس نیست

هیچ اجباری برای پرداخت پول بیشتر به مدارس نیست



اکرم عباسی| به گزارش هفته نامه افق کویر، برخی شهروندان در تماس با هفته نامه افق کویر نسبت به ادامه روند دریافت اجباری پول در مدارس دولتی اعتراض کرده‌اند و خواستار رسیدگی مسئولان شده‌اند.  خبرنگار هفته نامه افق کویر در این راستا گفتگویی با برخی از والدین انجام داده است.
مادر یکی از دانش‌آموزان بافقی در این‌باره گفت: فرزند من در یک دبیرستان دخترانه دولتی عادی درس می‌خواند مدیرمدرسه به فرزندم اعلام کرده‌ باید مبلغ 200هزار تومان به مدرسه بپردازیم در غیر اینصورت کارنامه نیم سال اول را به آنها تحویل نمی دهند. 
وی افزود: تأمین هزینه‌های خانوار مشکل‌تر از گذشته شده و پرداخت مبالغ مختلف به مدرسه روی زندگی من تأثیر منفی می‌گذارد و علاوه بر این مبلغی نیز باید به مدرسه کمک کنم.
وی تصریح کرد: زمانیکه جشن عاطفه ها و جشنهایی از این قبیل می شود قلک هایی به دانش آموزان ابتدایی داده می‌شود تا والدین داخل آن پول بریزند، با این اوضاع سخت اقتصادی که والدین صورت خود را با سیلی سرخ نگه می‌دارند آیا این کار صحیح است؟ ما تا جایی که امکان داشته باشد و در حد وسع خودمان به نیازمندان کمک می‌کنیم؛ اما حتماً دربین دانش آموزان افرادی هستند که خانواده آنها از عهده پرداخت مقدار ناچیزی جهت کمک به این جشنها بر نمی آید و این خود ضربه ای به روح و روان کودکی است که هنوز در مراحل اولیه تحصیل می باشد. 
وی عنوان کرد: خانواده ها هر روز به خاطر شکاف طبقاتی که در جامعه هست با فرزندانشان درگیر هستند از مسئولین خواهشمندیم با گرفتن هزینه اضافی درد ما را دوچندان نکنند.  
یکی دیگر از والدین گفت: مدارس به بهانه های گوناگون مانند کمک به مدرسه، خرید تجهیزات و یا دایر کردن کلاس های فوق برنامه اقدام به گرفتن پول از اولیاء دانش آموزان می کنند؛ اگر از عهده این هزینه ها برمی آمدیم فرزندان خود را به مدرسه غیرانتفاعی می فرستادیم.
وی افزود: دخترم در یکی از دبیرستانهایی که جزء مدارس غیرمقاوم و تخریبی است درس می خواند، حتی از تجهیزات و سرویس بهداشتی مناسب برخوردار نیست چگونه است که تجهیزات و امکانات بیشتر مدارس بافق در حد متوسط نیست ؛ اما درآزمونها دانش آموزان را با دانش آموزان بهترین و مجهزترین مدارس یزد مقایسه می کنند. آیا این درست است؟!
وی تصریح کرد: خوشبختانه مردم بافق متدین و خیر هستند و همیشه در انجام کارهای خیر پیشقدم بوده اند، ولی ای کاش به تعلیم و تربیت که در دین اسلام سفارش زیادی به آن شده توجه بیشتری می شد و به جای بارگذاشتن دیگ های آش در هر کوچه و خیابان این کمکها ساماندهی می شد و مدارس غیر مقاوم که فرزندان خود ما در آن مشغول به تحصیل هستند مقاوم سازی و تجهیز می شد. 
در ادامه گفتگویی باعلی اصغر رنجبر مدیرآموزش و پرورش بافق انجام داده ایم.
 وی در این باره گفت: به جز هزینه هایی که براساس ضوابط و قوانین مشخص شده ؛ هیچ اجباری برای پرداخت پول بیشتر نیست .با توجه به کمبود هاو نبودن اعتبارات لازم ، این مشکلات وکمبودها، در جلسه شورای آموزش و پرورش باحضور مسئولین شهرستان و نمایندگان انجمن اولیا ومربیان مطرح و مقرر شد اولیای دانش آموزان که توانایی دارند ، مبلغ ۲۰۰ هزار تومان به صورت مشارکتی به مدارس کمک کنند . در این زمینه تاکید شده از خانواده های محترمی که توان پرداخت ندارند این مبلغ اخذ نشود ، حتی از طرف مدرسه به دانش آموزان بی بضاعت کمک هزینه پرداخت شود. 
وی افزود: برای کیفیت بخشی به امور آموزشی ،پرورشی ،ورزشی و وضعیت فیزیکی مدارس و تهیه ی تجهیزات و وسایل ضروری آنها هزینه های زیادی باید بشود و بحمدالله با مشارکت اولیای بزرگوار و خیرین ارجمند اقدامات خوبی در مدارس در حال انجام است ولی باز هم تاکید می نمایم که هیچ اجباری برای خانواده ای که توان مالی جهت پرداخت هزینه را نداشته باشد نیست.
وی در پاسخ به این پرسش که برخی از مدیران مدرسه کارنامه دانش آموزان را نزد خود نگه می دارند تا دانش آموزان هزینه مصوب را پرداخت کنند آیا این کار مورد تأیید آموزش و پرورش است؟ گفت: اخذ کارنامه ی دانش آموزان نیاز به پرداخت هیچ گونه هزینه ای نداردو مدیران مدارس در این راستا دقت نظر لازم را دارند ولی چنانچه موردی باشد ،از اولیا درخواست می کنیم با کارشناسی ارزیابی عملکرد این مدیریت با شماره تلفن ۳۲۴۲۵۰۵۱ تماس بگیرند تا پیگیری لازم صورت پذیرد.
رنجبر در پاسخ به این پرسش که طی دوره مدیریت شما در آموزش و پرورش چه میزان از کمک خیری در سطح شهرستان برخوردار شده اید افزود: درسطح شهرستان ،خیر ین بومی کمتر در حوزه ی آموزش وپرورش هزینه می کنند و براساس دیدگاهی که دارند مساعدت در این حوزه یعنی "مدرسه سازی و مدرسه یاری " را در اولویت کار خود ندانسته و آن را ضروری نمی دانند . ولی بحمدا... با پیگیری و مساعدت اعضای شورای آموزش وپرورش و همراهی ومساعدت فرمانداری ، شرکت سنگ آهن مرکزی ، شورای اسلامی شهر و خیران غیر بومی۴ آموزشگاه در حال ساخت می باشد و یک مدرسه هم توسط خیر بومی در حال احداث می باشد و حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد .
وی درپایان از هفته نامه افق کویر خواست تا مشکلات مردمی را با آن اداره درمیان بگذارد تا پیامکها همراه با جوابیه در هفته نامه درج گردد.