هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

اینترنت و دنیای مجازی مانند دریایی است به عمق یک وجب!

اینترنت و دنیای مجازی مانند دریایی است به عمق یک وجب!



رضیه زارع پور| کلمه مطالعه" در فرهنگ لغت "عمید" آن را "اطلاع یافتن از چیزی یا ادامه نظر در آن" معنی كرده است، نه تنها زیر بنای "پژوهش " و نخستین گام برای تحقیق است؛ بلكه به عقیده كارشناسان جزو نیازهای روحی و معنوی انسان نیز محسوب می‌شود. بشر از زمان‌های دور همواره در پی این بوده‌است كه پاسخی برای پرسش‌های خود بیابد و براساس یافته‌های خود بنیان‌های زندگی فردی و اجتماعی خود را توسعه ببخشد. با توسعه جوامع بشری، راه‌های ثبت "اندیشه‌ها" و "دانستنی ها" و تبادل آن با دیگران نیز توسعه یافت. اگر زمانی از دیوار غارها استفاده می‌شد و در دوره‌ای بر الواح گلی، چوب، سنگ، استخوان و پوست حیوانات نگاشته می شد، با اختراع كاغذ و صنعت چاپ، توسعه شگرفی در حوزه علم و فرهنگ پیداشد و امروزه با انتشار انبوهی از كتاب‌ها، نشریات و سایر مطالب، دریایی از "خواندنی‌ها" برای غوطه‌وری اندیشه‌های كنجكاو و تشنگان "مطالعه" فراهم شده است. 
وضعیت كتابخوانی در كشور ما آنگونه كه آمار رسمی وزارت ارشاد گویای آن است؛ یعنی حدود ۴دقیقه در شبانه روز اصلاً رضایت بخش به نظر نمی‌رسد. به ویژه این كه این آمار سبب شده ایران علی‌رغم برخورداری از سابقه طولانی فرهنگی و تمدنی در رده كشورهایی چون افغانستان و بنگلادش قرار گیرد. طبق آخرین آمارها سرانه مطالعه در ایران ۸دقیقه در روز است كه اگر آمار مربوط به محصلین و دانشجویان را از آن كم كنیم چیزی در حدود ۲ دقیقه در روز باقی می‌ماند در مورد شمارگان (تیراژ ) كتاب هم وضعیت، اسفناك است. با توجه به جمعیت 8۰میلیون نفری ایران، ناشران از ترس این كه كتاب هایشان بفروش نرود كتاب‌ها را حداكثر در ۳۰۰۰نسخه چاپ می‌كنند؛ البته شمارگان ۲۰۰۰ و حتی 500  الی۱۵۰۰نیز به وفور دیده می‌شود.
خبرنگار هفته نامه افق کویر، به منظور ارج نهادن به کتاب و کتابخوانی و یادآوری این امر مهم با یکی از نویسندگان بهابادی گفتگویی انجام داده است.
افق کویر: لطفاً خودتان را معرفى کنید و مختصرى در مورد فعالیتهای تان توضیح دهید؟
سیدعلی رضوی بهابادی، متولد سال 1343. دوره ی ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان را در بهاباد گذراندم. در اولین کنکور پس از انقلاب در رشته ی زبان و ادبیات فارسی پذیرفته شده و برای ادامه تحصیل به تهران رفتم.
افق کویر: سبک نویسندگی شما به چه صورت است؟ 
زمینه ی فعالیت من بیشتر درباره متون کهن ادبیات فارسی است. هم چنین بخشی از کارهایم صرف ادبیات عامه (فولکلور)می شود.
افق کویر: تاکنون چند کتاب به چاپ رسانده اید؟ 
آنچه به یاد دارم 7 کتاب است و 2 کتاب هم آماده است به نامهای مناجات نامه "خواجه عبدا... انصاری" و قصه های "خاله گوهر"
افق کویر: آیا در کار خود موفق بوده اید؟
منظور از موفقیت اگر جنبه های مادی است...خیر،  اما نویسنده و محقق بیش از اینکه به جنبه های مادی کار بنگرد به اعتلای فرهنگ و هنر مردم می اندیشد.
افق کویر: به نظر شما چرا تیراژ کتابها پایین آمده است؟
جواب این مشکل را باید از متولیان فرهنگ پرسید؛ ضمن اینکه شبکه های مجازی نیز تأثیر زیادی در آن دارند.
افق کویر: در آغاز کار خود با چه مشکلاتی مواجه بودید؟ 
پیدا کردن ناشر برای چاپ کتابهایم!
افق کویر: با توجه به تغییرات ذائقه مردم و بخصوص جوانان از خواندن مکتوبات و نوشته ها به اینترنت و شبکه ها ی اجتماعی، نویسنده چگونه می تواند خود را با این شرایط وفق دهد؟
اینترنت و دنیای مجازی مانند دریایی است به عمق یک وجب. کسانی که در زمینه ای تحقیق می کنند هرگز از کتاب بی نیاز نخواهند بود و طبعاً اگر آثاری خوب عرضه شود خواننده کمتر به اینترنت مراجعه می کند.
افق کویر: چه دلیلی باعث شد به سمت نویسندگی بروید؟ 
نویسندگی شغل من نیست تنها بصورت كار جنبی و ذوقی به آن می نگرم، چون جای خالی برخی از آثار را می دیدم به نوشتن در آن باره پرداختم.
افق کویر:حرف پایانی:
به همه توصیه می کنم کتاب را دوست خود بدانند و به مطالعه آن بپردازند؛ زیرا بدین وسیله می توانیم از میان ازدحام شتاب آلود زندگی روزمره لحظه ای آرامش را به دست آوریم. به گفته ریچارد استیل مطالعه همان اثری را در وجود آدمی می‌گذارد که ورزش در بدن انسان ایجاد می کند.